A/part — 20 unieke creaties in 20 Antwerpse shops

20 unieke producten - het resultaat van 20 unieke samenwerkingen tussen modeontwerpers, creatief talent én Antwerpse shops - te ontdekken tussen 4 en 20 november in 20 Antwerpse shops

Naar aanleiding van de heropening van het MoMu zijn 20 unieke samenwerkingen opgezet. Gevestigde modemerken en opkomende modeontwerpers, creatief talent én Antwerpse retailers werkten voor het eerst samen voor A/part. Het resultaat van deze 20 samenwerkingen zijn 20 unieke producten, tussen 4 en 20 november te ontdekken en aan te kopen in 20 Antwerpse shops.

MODE 2.021

A/part maakt deel uit van ‘Mode 2.021 Antwerpen - Mode/Bewust’, het modefestival ter gelegenheid van de heropening van het ModeMuseum Antwerpen in september 2021. Gedurende het hele najaar wordt het vernieuwde museum gevierd met een ambitieus programma dat de Antwerpse modesector in het algemeen in de kijker zet.

Voor A/part werden 20 unieke samenwerkingen opgezet tussen zowel gevestigde namen als opkomend talent uit de mode, kunst, muziek, film én retailsector.

CURATOR BALOJI

Voor het selecteren van de samenwerkingen werd kunstenaar en muzikant Baloji aangesproken als curator. Dit Belgisch multi-talent met zijn unieke netwerk en kijk op de sector kon als geen ander verrassend originele samenwerkingen tot stand brengen en creatieve kruisbestuiving stimuleren over diverse disciplines heen. Volgens curator Baloji mag het publiek zich dan ook verwachten aan verrassende samenwerkingen en even unieke en verrassende producten.

20 UNIEKE SAMENWERKINGEN

De lijst met deelnemende partijen is indrukwekkend. Van acteurs en modeontwerpers tot bekende retailers en muzikanten: A/part kan rekenen op een diverse, getalenteerde selectie. Zo doen bijvoorbeeld grotere retailers als JBC, ESSENTIEL ANTWERP, CAFÉ COSTUME, A.S.ADVENTURE mee, naast jonge spelers als KOMONO en VIER. Frisse modetalenten als o.a. MERYLL ROGGE, JULIE KEGELS, D'HEYGERE en TOM VANDERBORGHT staan naast bekende namen als RAF SIMONS, CHRISTIAN WIJNANTS JAN-JAN VAN ESSCHE, het duo AN VANDEVORST & FILIP ARICKX, WOUTERS & HENDRIX en WALTER VAN BEIRENDONCK. Verder doen ook bekende namen uit de muzieksector als TAMINO, acteurs zoals VEERLE BAETENS, en designers en fotografen zoals PIETER STOCKMANS en MOUS LAMRABAT mee.

Download alle campagnebeelden hier.

Schepen voor toerisme en middenstand Koen Kennis: “Ik geloof sterk in dit soort kruisbestuivingen. Wat goed is voor de ene sector, is goed voor de andere, is goed voor Antwerpen. A/part is een exponent van die ongrijpbare en onbetaalbare bonus die de modesector aan Antwerpen geeft; de blijvende instroom van nieuw, ‘A-typisch’ talent, dat de stad op internationaal vlak een zekere ‘coolness’ geeft. In de slipstream van die instroom zien we een bonus voor andere creatieve sectoren in de stad.”

20 UNIEKE CREATIES

Elke samenwerking resulteerde telkens in een tastbaar eindproduct, en het totaalaanbod zal een ruim publiek aanspreken met gading naar ieders stijl en budget. Van juwelen en kleding tot designobjecten: het eindresultaat van elke samenwerking is telkens weer verrassend en uniek en stelt creativiteit en innovatie centraal. De verschillende creaties zullen tijdelijk tussen 4 en 20 november te ontdekken én te koop zijn in de 20 deelnemende shops in Antwerpen.

Het volledig overzicht van de deelnemers:

1. An Vandevorst & Filip Arickx / Lockwood Avenue

2. Art By CASH / JBC

3. Bo(y)smans / VIER

4. Brandon Wen / Café Costume

5. D'heygere / DEEWEE / Ganterie Boon

6. Dodi Espinosa / Eat Dust

7. FAÇON JACMIN / Wouters & Hendrix

8. HNST / Veerle Dejaeger / Monar

9. Jan-Jan Van Essche / Tamino / Atelier Solarshop

10. Julie Kegels / Essentiel Antwerp

11. Meryll Rogge / Kiosk Radio / The Lot Radio / Lefto / Kim Ann Foxman / Copyright Bookshop

12. Miglot Fragrance Lab / Nathalie Vleeschouwer

13. Raf Simons / Pieter Stockmans / Donum

14. Tessa Dixson / Lacuna Studios / Billion Avenue

15. Tom Vanderborght / A.S.Adventure ​

16. Veerle Baetens / Jill Antwerp

17. Walter Van Beirendonck / Mous Lamrabat / De Makers Gallery

18. YNGR / Anthony Nti / Labels Inc.

19. Yuma Labs / Christian Wijnants

20. 42|54 / KOMONO

Download alle productshots hier.

INITIATIEFNEMERS

In opdracht van Stad Antwerpen en MoMu wil Flanders DC met dit initiatief de kruisbestuiving tussen mode en andere creatieve sectoren in de stad stimuleren, én de lokale mode- en retailsector extra in de verf zetten. De enorme veelheid aan talent die van Antwerpen een Modestad maakt, wordt zo nogmaals bevestigd.

PRAKTISCH

#ApartAntwerp

A/part loopt van 4 tem 20 november 2021

Openingsevent met late night shopping: 4 november 2021 van 17u tot 20u in de deelnemende shops in Antwerpen