Bekende Vlamingen tonen leerlingen het belang van talent

IKANDA ontvangt 1600 leerlingen in Leuven, een veelvoud via live-streaming

Dinsdag 17 maart 2015 — Op donderdag 2 april organiseert Flanders DC voor de zesde keer het kindercongres IKANDA. In de Brabanthal komen die dag 1600 kinderen hun talent verder ontdekken. In een plenair gedeelte vertellen bekende sprekers hoe zij van dat talent een job hebben gemaakt en hoe ze hun loopbaan aangepakt hebben. Tijdens de workshops kunnen leerlingen hun eigen talent ontdekken of demonstreren.

Onder meer slimste mens Adil El Arbi en zijn co-regisseur Bilall Fallah, onderneemster Véronique Leysen, zangeres Natalia, autocoureur Anthony Kumpen en avonturier-televisiemaker Tom Waes komen getuigen over hoe talent en studies elkaar nu eens aanvullen en dan weer tegenwerken. Diverse workshops van het beroepenhuis, Ideefiks, Telenet, Microsoft en andere partners zorgen ervoor dat elke leerling zijn talent kan ontdekken en verder kan ontwikkelen.

De aandacht voor IKANDA neemt jaar na jaar toe. Dit jaar stelden niet minder dan 172 lagere scholen zich kandidaat voor een plaats op het kindercongres. Flanders DC gebruikt sedert twee jaar een lotingsysteem om de plaatsen voor het congres op een zo eerlijk mogelijke manier toe te kennen. Nieuw dit jaar: scholen die er niet live bij kunnen zijn, kunnen het event alsnog volgen via een livestream.

Organisator Flanders DC, die zich normaal enkel tot ondernemers richt, maakt voor het inspiratiecongres graag een uitzondering op de regel. “Kinderen van die leeftijd staan voor een belangrijke keuze in hun leven”, zo licht Pascal Cools, algemeen directeur van Flanders DC toe, “ We willen duidelijk maken dat zij CEO van hun eigen leven zijn. Ze moeten vooral durven gaan voor hun talent.”

“We willen de leerlingen een eerste echte congres-ervaring geven”, vertelt eventmanager Nora Weytjens, “het aha gevoel dat we met grote events zoals het Creativity World Forum en Creative Ville bij ondernemers beogen, willen we ook doorgeven aan de kinderen.”

De sprekers op het podium en de doe-workshops over de middag moeten ervoor zorgen dat alle leerlingen naar huis gaan met ten minste één ik-kan-dat-gevoel. Meteen de verklaring voor de naam van het congres.

Journalisten die IKANDA live willen meemaken en/of een interview willen met één van de sprekers of de volledige dagplanning willen ontvangen, kunnen mailen naar Jan Seurinck