Close The Loop Planner helpt modebedrijven om duurzamer te ondernemen

Vandaag lanceert Flanders DC de Close The Loop Planner! Duurzaamheid is niet langer een optie, maar een must in de bedrijfsvoering van elke modeonderneming. Met de Close The Loop tool gaven we reeds een overzicht van de schakels uit de circulaire economie, met de Planner gaan we nog een stap verder en helpen we bedrijven om hun korte en lange termijn duurzaamheidsdoelstellingen te bepalen en te verwezelijken.

De Planner bevat een eenvoudige vragenlijst die alle aspecten van een duurzaamheidsstrategie voor een modeonderneming doorloopt, op basis van de antwoorden krijg je een op maat gemaakt actieplan. Bedrijven kunnen vervolgens aan de slag met de aanbevolen actiepunten op korte en lange termijn om zo tot een duurzame onderneming uit te groeien. Daarnaast biedt het gepersonaliseerde actieplan ook een heleboel concrete tips en handige tools aan om het duurzaamheidsproces gemakkelijker te implementeren en kunnen bedrijven ook bij Flanders DC terecht voor persoonlijke begeleiding indien ze dit wensen.

De Close The Loop Planner werd vandaag gelanceerd op het Fashion Lab ‘Duurzaamheid in de praktijk’ van Flanders DC. Hier gaven Café Costume, caroline biss en e5 mode een talk over hun ervaring met duurzaam ondernemen. Flanders DC werkte het afgelopen jaar met deze drie uiteenlopende Vlaamse modebedrijven aan een traject rond ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’ om de juiste stappen te zetten naar een meer duurzame werkwijze. Het resultaat is een uniek traject voor elk bedrijf. De lessen uit die drie MVO-trajecten vormden de inspiratie voor de Close The Loop Planner die we nu met de hele sector kunnen delen.

caroline biss bracht tijdens het traject hun volledige keten in kaart in een aantal werksessies. Op basis van de risico's hierin, werken ze nu aan heel concrete doelstellingen om die te beperken. Er ligt een plan klaar voor de komende vijf jaar om de hele keten te verduurzamen.

Bart Saelen, CEO caroline biss: "Het MVO-traject heeft ons doen inzien dat duurzaam ondernemen stap voor stap gebeurt en dat het kwestie is van er gewoon mee te beginnen. We doen nu wat we vandaag kunnen en hebben duidelijke ambities voor de toekomst die we vertaalden in een actieplan."

e5 mode heeft in de diepte gewerkt op één project: het uitwerken van een circulaire capsulecollectie die dit najaar wordt gelanceerd. Het gaat om de 'Libelle collectie' die deze keer circulair werd ontworpen. De bedoeling is om de lessen die hieruit getrokken worden stapsgewijs verder uit te rollen over de hele organisatie.

Alexander Talpe, CEO e5 mode: "Het MVO-traject was voor ons het ideale startpunt om met het thema duurzaamheid aan de slag te gaan. Het was de eerste push in de juiste richting en heeft de honger aangewakkerd om meer actie te ondernemen."

Café Costume is dan weer aan de slag gegaan met een reeks 'quick wins'. Met die duurzame todo-lijst zijn ze dan ook meteen van start gegaan. Er zijn ook grotere ambities om het hele business model verder te verduurzamen op basis van hun huidige principes van geen overstock, productie op maat en de lange levensduur van de kleding.

Bruno Van Gils, CEO Café Costume: "Het MVO-traject deed me opnieuw beseffen waarom ik ooit in de mode begon, om het anders aan te pakken. Daarom maken we kostuums op maat en maakt duurzaamheid intrinsiek deel uit van ons verhaal."

Twee bedrijven uit de Belgische modesector, JBC en la fille d’O, hebben de Planner reeds getest en geven hun eerste indruk:

Valerie Geluykens, CSR Manager JBC: "De planner is praktisch opgebouwd, geen theoretische informatie maar hands-on "we vliegen er in" informatie.  We hebben op basis van de planner onze 'To Do's' voor de toekomst duidelijk kunnen vastleggen op een heel overzichtelijke manier."

Murielle Scherre, designer la fille d'O: " Het resultaat van de planner is een zeer praktische tool. Dit gaat alvast naar het hele team en in de volgende meeting gaan we ermee aan de slag! A helping hand to better make better things better."

Interesse in een interview met een van de bovenstaande bedrijven over hun ervaring met duurzaamheid, het MVO-traject of de Close The Loop Planner? Wij faciliteren graag een gesprek met hen en onze duurzaamheidsexpert Jasmien Wynants. Contacteer ons:

Nathalie De Schepper

PR & Communications Manager, Flanders DC