Creativity World Forum deze week in Vlaanderen

Wijzigingen in het programma

Maandag 3 november 2014 — Woensdag gaat in Kortrijk Xpo het Creativity World Forum (CWF) van start. Door last-minute afzeggingen van sprekers Steven Johnson en Zaha Hadid, werd het programma dit weekend aangepast. Daan Roosegaarde, de visionaire kunstenaar-ontwerper, neemt de plaats in van Zaha Hadid. Verder verwelkomt het CWF Ricardo Semler, de charismatische Braziliaanse CEO en Austin Kleon, auteur van 'Steal like an artist'.

Het Creativity World Forum is de grootste conferentie rond ondernemingscreativiteit in Europa. Woensdag en donderdag komen meer dan 2000 deelnemers naar Kortrijk Xpo afgezakt voor dit congres met internationale topsprekers als Steven Levitt, Guy Kawasaki, Tom Kelley, Frans Johansson en Robin Chase.

Door de last-minute afzeggingen van Zaha Hadid en Steven Johnson heeft organisator Flanders DC dit weekend hard gewerkt aan een volwaardig alternatief. Dat is er nu. De Nederlander Daan Roosegaarde, visionair kunstenaar-ontwerper, neemt de plaats in van Zaha Hadid. Verder komt de Braziliaan Ricardo Semler naar Kortrijk. De CEO van Semco maakte zijn bijna failliete bedrijf weer tot een groot succes door een vernieuwende, zelfs onorthodoxe, managementstijl waarbij een grote medezeggenschap van de werknemers centraal staat.
Tenslotte zal ook de Amerikaanse kunstenaar en succesauteur Austin Kleon, de man van 'Steal like an artist', op het CWF een lezing geven.

Volgens Pascal Cools, directeur van Flanders DC, passen de nieuwe namen perfect in het opzet van het Creativity World Forum. "Het CWF is de jaarlijkse bijeenkomst van het Districts of Creativity Network," aldus Cools. "Dit internationaal netwerk van creatieve en innovatieve regio's stimuleert creativiteit en innovatie in onze economie. Als je tot een duurzaam model wil komen, dan moet je de nadruk leggen op de samenwerking tussen wetenschap, technologie en de creatieve sectoren. Dat betekent durven afwijken van een traditionele aanpak."

Naast het plenaire deel is er op het CWF ruimte voor concrete interactie en samenwerking. Onder meer de Sofa Sessies, waar deelnemers in kleine groepjes kunnen praten met sprekers, CEO's en experten (onder meer Mario Fleurinck, Hans Bourlon, Saskia Van Uffelen, Geert Noels,...). In de Challenges kunnen de deelnemers zelf aan de slag. Voor degenen die 'eerst willen zien en dan pas geloven' is er een innovatie-expo. En Kunstencentrum Buda organiseert op woensdagavond 5 november speciaal voor het CWF een vooropening van de tentoonstelling The Green Light District, over duurzaamheid in de stad.

Voor meer informatie, interviewaanvragen en accreditaties, kan u terecht bij:
Trui Moerkerke
Communication Manager Flanders DC