De eerste reeks winnaars van de Henry van de Velde Awards 19 zijn bekend. Kies nu jouw favoriet!

Onder embargo tot 15 november 2018

Op dinsdag 29 januari 2019 worden de Henry van de Velde Awards 19 voor de 25ste keer uitgereikt. 12 Henry van de Velde Gold Award Winners 19 worden dan toegevoegd aan de lijst van designgroten.

Vanaf 15 november zijn de 23 Henry van de Velde Award Winners 19 bekend. Kies uit de 23 winners jouw favoriet en stem ervoor, zodat het de publieksprijs wint.

• Wat zijn de Henry van de Velde Awards?
  • Hoe word je een Henry van de Velde Award Winner?
  • Wie zijn de Henry van de Velde Award Winners?
  • Wie zetelt in de jury?
  • Zijn er nog verrassingen op 29 januari 2019?
  • Waarom maken we de Henry van de Velde Award Winners nu al bekend?
  • Praktische informatie

Klik hieronder op "Lees meer" voor het volledige persbericht.

Wat zijn de Henry van de Velde Awards?

De Henry van de Velde Awards tonen en lauweren sinds 1994 Vlaamse ontwerpers, bedrijven, producten, projecten en diensten die vanuit design oplossingen aanreiken met een positieve impact op de economie en de samenleving.
De Henry van de Velde Awards worden breed gedragen dankzij de gedeelde visie van een professionele en internationale jury met belangrijke expertise in de sector. Met de officiële prijsuitreiking in Bozar, de tentoonstelling, het boek vormen de Henry van de Velde Awards een platform voor Vlaams design

Er zijn maar liefst 12 Gold Awards te winnen:

De Lifetime Achievement, Company, Young Talent en Public, samen met de Gold Award in deze 8 categorieën: Business, Community, Consumer, Ecodesign by OVAM, Graphic & Packaging, Habitat, Health & Wellbeing en Mobility.

Hoe word je een Henry van de Velde Award Winner?

Dit voorjaar konden ontwerpers en bedrijven met een Vlaamse link zich inschrijven binnen de 8 categorieën: Business, Community, Consumer, Ecodesign by OVAM, Graphic & Packaging, Habitat, Health & Wellbeing en Mobility. In totaal werden er 255 producten, projecten en diensten ingezonden.
In een eerste ronde heeft de jury er uit deze 255 inzendingen 63 producten of projecten weerhouden, om deze in een tweede ronde grondig te analyseren en verder uit te testen. Binnen de 8 categorieën werden er in totaal 23 uitverkoren.

Wie zijn deze 23 Henry van de Velde Award Winners?

(embargo tot 15 november 2018)

Business Award

• SAM, module voor nutsvoorzieningen (Studio Dott., BAO Living)
  • Barco UniSee®, LCD-videowall platform (Barco)
  • Xeikon CX500, digitale drukpers voor hoogkwalitatieve labels (Achilles Design, Xeikon Manufacturing)

Community Award

• Kanunnik Petrus Jozef Triest Plein, (Architecten De Vylder Vinck Taillieu, i.s.m. architecten BAVO & Werkgroepen van artsen, directie, personeel én patiënten voor KARUS)
  • Peacecraft - Play to Change, PeaceCraft is een initiatief van !DROPS en U Move 4 Peace. Het spel werd gerealiseerd door Poppins & Wayne en !DROPS. Het participatieve theaterstuk is een creatie van U Move 4 Peace.
  • Rope (Ief Spincemaille, LOOGCV)

Consumer Award

• Acacia, parasol (Dirk Wynants Design Works, Extremis)
  • Escape, slimme handbagage (Studio Gooris, Rollogo Limited)
  • Handtassenlabel Lies Mertens (Lies Mertens)

Ecodesign Award by OVAM

• ecoBirdy, kindermeubilair (Vanbriel Yuan Design Company, ecoBirdy)
  • HNST jeanscollection & ESG Green, samenwerking tussen een start-up en de traditionele industrie (Development & Design of the HNST jeans collection: HNST; Development & Production of ESG Green: European Spinning Group; Visual identity: Pinkeye)
  • Velda Resleep, circulair slaapsysteem (Veldeman Bedding)

Graphic & Packaging Award

• Surf & Stay, boek (auteur Veerle Helsen, grafische vormgeving MAFF, uitgeverij Lannoo)
  • The Island of the Colorblind, boek (auteur  Sanne De Wilde, grafische vormgeving Tim Bisschop, uitgeverij Hannibal)
  • The Sweetest Taboo, boek (grafische vormgeving Superset, uitgeverij Lannoo)

Habitat Award

• Collage Tableware, serviesgoed (Giel Dedeurwaerder en Brent Neve, collectieve design studio, voor Serax)
  • Marbul Suspension Adjustable, architecturale verlichting, richtbare pendel (Jeffrey Huyghe, Modular Lighting Instruments)
  • N° 0, zitmeubel voor buiten (Luc Bossuyt, THE {FORM} NATION)

Health & Wellbeing Award

• Belun Ring, pulsoximeter om de slaapkwaliteit te meten (Studio Dott., Belun Technology Company)
  • MySleeve, sleeve voor de handvaten van krukken (Marie Van den Broeck, My Add On)
  • Two, combinatie-deurklink voor dementiezorg (pilipili design)

Mobility Award

• ADDAX MT, elektrisch vrachtwagentje (Eduardo Gonzalez, Addax)
  • NMBS M7,  dubbeldektrein (Yellow Window (Axel Enthoven & Eric Govers), Bombardier, NMBS)

Wie zetelt er in de jury?

Design is een zeer breed veld, en dat zie je bij de samenstelling van de jury. Op de eerste jurydag kwam een nationale jury van designexperten bijeen. Deze werd op de tweede jurydag uitgebreid met enkele juryleden uit het buitenland, wat zorgde voor een bijzonder boeiend debat.

De nationale jury: Ronald Bastiaens, An Bogaerts, Evelien Bracke, Tom Delaey, Frederik De Smedt, Katrien Laporte, Giovanna Massoni, Chris Meplon, Hilde Peleman, Hugo Puttaert, Liv Vaisberg, Heleen Van Loon, Lise Van Tendeloo en Saskia Westerduin.

Aangevuld met deze internationale juryleden: Peter Ghyczy (designer), Kriistina Lassus (designer) en Anne van der Zwaag (directeur Objekt Rotterdam).

De uitgebreide jury heeft ook de winnaars gekozen binnen de categorieën Lifetime Achievement, Young Talent en Company.

Zijn er nog verrassingen op 29 januari 2019?

Absoluut. Op 29 januari 2019 worden in de Henry Le Boeuf zaal van BOZAR de Henry van de Velde Gold Winner Awards bekend gemaakt. Dit zijn de awards voor de Lifetime Achievement, Young Talent, Company en Public Award, samen met de winnaars uit de 8 categorieën die hierboven staan. Wie deze zijn krijg je ook dan pas te horen.

Waarom maken we de Henry van de Velde Award Winners op 15 november bekend?

De jury beslist niet alles. Al van bij de start in 1994 interesseert de stem van het publiek ons bijzonder. Vanaf 15 november krijgt het publiek de kans om te laten weten welk project, product of dienst voor hem de ultieme winnaar moet worden. Ook dit jaar kan het publiek online stemmen op zijn favoriet van 15 november tot en met 21 december 2018 op www.henryvandevelde.be.

Praktische informatie

De Henry van de Velde Awards worden uitgereikt door Flanders DC en haar partners OVAM en het Paleis voor Schone Kunsten/BOZAR, en met de steun van het Agentschap Innoveren & Ondernemen.

Plaats volgende data zeker in jouw agenda:

• 15/11 - 21/12/2018      Stemmen voor de Public Award via www.henryvandevelde.be
  • 29/01/2019         Uitreiking Henry van de Velde Awards 19 in BOZAR
  • 30/01 - 24/03/2019     Tentoonstelling in de Foyers van BOZAR (gratis)

Bij de tentoonstelling hoort een catalogus die aan 10 euro verkocht wordt in de BOZAR bookshop.

Stemmen kan op http://www.henryvandevelde.be/editie/editie-2019

Overzicht teksten HvdV Award Winners 19.docx