De eerste winnaars van de Henry van de Velde Awards 25 zijn bekend!

Zoals elk jaar bekronen de Henry van de Velde Awards producten, projecten, diensten en systemen van ontwerpers en bedrijven uit Vlaanderen die dankzij een doordacht design, een positieve en opmerkelijke impact hebben op onze economie, omgeving en samenleving. Een vakjury heeft nu binnen 8 categorieën de winnaars geselecteerd van deze meest prestigieuze designawards van België.

Sinds 1994 worden de Henry van de Velde Awards jaarlijks uitgereikt door design- en modecentrum Flanders DC. Vandaag zijn ze uitgegroeid tot de belangrijkste designprijzen van ons land en biedt de lijst met winnaars telkens een staalkaart ​ van vormgeving en innovatie uit ons land.
Dit jaar worden de awards mogelijk gemaakt dankzij de steun van deze partners: Vlaams Agentschap voor Innoveren & Ondernemen (VLAIO), de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM), Bokrijk, de Nationale Loterij, de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) en Bozar.

Save the date
Op 21 januari 2025 vindt in Bozar in Brussel de feestelijke award ceremony plaats met bekendmaking van alle winnaars van de Henry van de Velde Awards 25. ​
Dan zal gekend zijn wie naar huis mag gaan met de Gold, Silver en Bronze Award binnen elke categorie: Business Innovation, Consumer, Crafts by Bokrijk, Design Research, Environment, Graphics, Habitat en Spaces. Bijkomend zullen dan ook de winnaars van de Lifetime Achievement, Young Talent, Company, Ecodesign by OVAM en Public Gold Awards bekroond worden. ​
Vanaf
22 november 2024 zullen mensen zich kunnen registreren om de uitreiking bij te wonen. ​

Wedstrijd: Vanaf 14 november 2024 tot middernacht 19 december 2024 kan iedereen mee bepalen wie de Public by Nationale Loterij Gold Award mag winnen. Stemmen voor deze publieksprijs kan via henryvandevelde.be


Dit zijn de Henry van de Velde Awards winnaars:

1. Business Innovation

Caretool S!MPLR

Designbureau: S!MPLR
Partners: VIVES hogeschool en Thomas More hogeschool

S!MPLR is een tool voor zorgverleners die verschillende essentiële instrumenten — zoals een schaar, ampullenopener, meetlat, magneetsleutel, flesopener en klem — combineert in één compact en gebruiksvriendelijk ontwerp. Het hulpmiddel is licht, duurzaam en hygiënisch. Het verhoogt de efficiëntie, verbetert de veiligheid en minimaliseert het risico op letsel. Het verbetert de patiëntenzorg en verhoogt de tevredenheid van zorgverleners.

'In 2018 ontstond het idee voor S!MPLR vanuit een behoefte aan een eenvoudige, praktische tool die zorgverleners altijd bij de hand kunnen hebben. Als verpleegkundigen merkten we dat hands-on zorginnovatie vaak wordt overgeslagen, terwijl juist eenvoudige hulpmiddelen essentieel zijn aan het bed van de patiënt.' ​ — Dennis Logie en Remko De Duytsche, founders S!MPLR

Dripl Refill Point

Designbureau: Comate
Opdrachtgever: Dripl

Dripl Refill Point is een drankdispenser voor op kantoor die toelaat een drinkfles of glas te vullen met gezonde smaken. Het toestel filtert en koelt leidingwater, voegt bruis toe en mengt het water met een smaakconcentraat. Frisdrank drinken wordt hiermee gezonder, en ook duurzamer aangezien verpakkingen en watertransport vermeden worden. 

'Met het Refill Point kunnen consumenten verpakkingsvrij limonade of smaakwater drinken, zonder single-use flesjes of blikjes. Zo willen we komaf maken met de 1,3 miljard wegwerpfrisdrankverpakkingen die dagelijks worden geproduceerd. Bovendien decentraliseren we de frisdrankproductie door ter plaatse kraantjeswater en smaak te mengen, in plaats van vooraf te vullen en te transporteren. Dat zou alleen al in België 691 ton CO2 per jaar kunnen besparen.' ​ — Colin De Blonde, cofounder en CEO Dripl

Open Access Breast Couch

Designbureau: Max Schoepen en Radion-D
Opdrachtgever: UZ Gent

Open Access Breast Couch is een positioneerplatform voor borstradiotherapie. Als de patiënt op de buik ligt, kan de bestraling preciezer gebeuren, waardoor mogelijk schadelijke, tot zelfs dodelijke, neveneffecten van de therapie worden vermeden. Het toestel wordt momenteel gebruikt in drie Belgische ziekenhuizen en bediende al honderden patiënten. Het ontwerp werd wetenschappelijk onderbouwd via klinische studies en combineert medische wetenschap met techniek en ergonomie. ​

'Dit toestel kan de patiënt schadelijke neveneffecten op korte en lange termijn besparen. Dat kan gaan van beschadigde huid tot hartritmestoornissen.' ​ — Max Schoepen, ontwerper Radion-D

2. Consumer

Fairbuds

Designbureau: Dott Achilles
Opdrachtgever: Fairphone

Fairbuds zijn draadloze oordopjes met actieve noise cancelling die bewaard worden in een bijbehorende case met oplaadfunctie. Ze zijn vervaardigd uit materialen die ​ recycleerbaar en eerlijk zijn. Zowel de case als de oortjes zijn zo ontworpen dat ze makkelijk gerepareerd kunnen worden, en de batterijen zijn eenvoudig te vervangen.

'De meeste oordopjes zijn volledig dichtgelijmd. Daardoor zijn ze compact, maar zodra er iets kapot gaat, kunnen ze de vuilnisbak in. Bij de Fairbuds kan de gebruiker verschillende onderdelen, zoals de batterij, eenvoudig zelf vervangen. Daardoor gaat het product langer mee.' — Bert Jacobs, designer Dott Achilles

Urbanisto

Designbureau: Dott Achilles
Opdrachtgever: Urbanisto

Urbanisto is een modulaire fietsoplossing waarbij je makkelijk wisselt tussen een gewone elektrische fiets, een familiebakfiets of een praktische cargofiets. De fiets speelt in op de veranderende behoeftes van fietsers. Als consument dien je slechts in één elektrisch aandrijfsysteem te investeren, wat het onderhoud en de herstelkosten aanzienlijk vermindert. Met eenvoudig te koppelen modules aan de voorkant creëer je in een handomdraai diverse mobiliteitsoplossingen. 

'Als start-up in Vlaanderen vanuit het niets een nieuw fietsmerk met een nieuw product op de markt brengen is geen eenvoudige klus. Vooral een product realiseren dat tegen een competitieve prijs geproduceerd kan worden én er ook nog eens goed uitziet, is een enorme uitdaging.' ​ — Benjamin Declercq, founder Urbanisto en Simon Depauw, senior industrial designer Dott Achilles

Verde KinetiCore

Designbureau: Lazer Sport

Verde KinetiCore is een fietshelm waarbij het gebruik van materialen geminimaliseerd wordt door het aantal gebruikte componenten te beperken. De componenten die onmisbaar zijn voor de productie van de helm zijn gemaakt van 70% gerecycleerd materiaal. Bovendien is de hele helm recycleerbaar. Doordat geen lijm werd gebruikt, kan de helm aan het eind van zijn levenscyclus eenvoudig gedemonteerd en gerecycleerd worden. 

'Vanuit het Lazer-ontwerpteam groeide steeds meer het besef dat onze producten een significante impact hebben op het milieu. Dat staat vaak lijnrecht tegenover de beweegredenen van fietsers, die door de fiets te nemen net hun ecologische voetafdruk willen beperken.' — Ontwerpteam Lazer Sport

3. Crafts by Bokrijk

Al Khat

Designers: Gillis & Aniss
Opdrachtgever: Flanders DC (FOR THE NOW)

Al Khat is een multifunctioneel textiel dat geïnspireerd is op de haïk, een traditioneel Marokkaans kledingstuk en interieurobject. Het refereert naar de geschiedenis van de twee ontwerpers, Vlaams en Marokkaans. Na een grondig onderzoek werd de Belgische wol gesponnen in een kleine ambachtelijke spinnerij en geweven op industriële Vlaamse jaquardgetouwen. Al Khat vormt zo de brug tussen ambacht en industrie. De tekening in het textiel vormt een deconstructie van een barcode, die verwijst naar overconsumptie.

'Momenteel belandt lokale wol grotendeels in de verbrandingsoven door goedkope concurrentie uit het buitenland. De ooit florerende wolverwerkingsindustrie in België is bijna verdwenen. We willen dat waardevolle materiaal herwaarderen, de verbranding van deze duurzame vezel tegengaan en mensen opnieuw verbinden met lokaal vervaardigde objecten.' — An Gillis en Nabil Aniss, designer en kunstenaar

Guided by Tiles

Designbureau: Dear Reader, (Eva Moulaert i.s.m. Robin Vermeersch)
Opdrachtgever: Ouest Architecture

Guided by Tiles is een tegelontwerp bestaande uit een set van 24 tegelvormen waarmee ​ zowel pijlen en woorden (signalisatie) als tekeningen (kunstintegratie) worden gevormd. Het tegelontwerp werd ontworpen voor de renovatie van theater Le Vilar in Louvain-la-Neuve. De signalisatie overstijgt het louter functionele en stelt het actief beleven van de ruimte centraal.

'Zowel signalisatie als kunstintegratie wordt bij bouwprojecten in de semipublieke ruimte meestal in de laatste fase van het ontwerpproces bekeken. Ze vormen dan ook vaak een geïsoleerde laag die letterlijk en figuurlijk los staat van het architecturaal concept en er weinig aan toevoegt. Met dit project willen we reflectie op gang brengen over verschuivingen in gangbare samenwerkingsverbanden in een ontwerpproces, en over het effect dat dergelijke verschuivingen kunnen hebben op het eindresultaat.' — Eva Moulaert, grafisch ontwerper Dear Reader ​ 

IT Pieces 

Designer: Flora Miranda

IT Pieces onderzoekt hoe abstracte data en generatieve systemen kunnen worden omgezet in textiel. Door digitale innovatie te combineren met traditionele ambacht ontstaan unieke creaties, zoals jurken, jassen en sjaals. Machine learning, 3D-printen, lasersnijden en traditionele methoden zoals weven en borduren worden gebruikt om ontwerpen te maken die verhalen vertellen. Dit onderzoek richt zich op hoe technologie mode kan transformeren. 

'Het begon allemaal met mijn mastercollectie aan de modeacademie in Antwerpen in 2014. Toen haalde ik mijn inspiratie uit de kwantumfysica en dat veranderde mijn kijk op de wereld: alles is gemaakt van de kleinste bouwstenen. Zo is mijn interesse in data ontstaan. Sindsdien verken ik die abstracte materie en verbind ik ze met de sensuele wereld van kunst, mode en muziek waar ik oorspronkelijk vandaan kom.' — Flora Miranda, creative 

4. Design Research

Gent Waste Brick for DING

Designbureau: BC materials
Opdrachtgever: Design Museum Gent en sogent

Gent Waste Brick for DING is een circulaire gevelsteen die gebruikt zal worden voor de nieuwe museumvleugel van Design Museum Gent. De steen is gemaakt uit kalk, zand, witte cement en 63% grondstoffen afkomstig van afvalreststromen uit Gent, namelijk gebroken beton en vermalen constructieglas. Het is een unieke witte gevelsteen met een bijzondere textuur, een ‘schone’ productie waar geen oven aan te pas komt. Het ontwerpteam koos na een uitgebreid onderzoek voor geperste in plaats van gebakken stenen vanwege hun lagere CO2-impact. Bij de productie worden de grondstoffen gemengd, waarna de stenen worden geperst, uitgehard en gedroogd.

'Een gevelsteen maken uit lokaal afval leek in 2020, bij de start van het onderzoek, een verre droom. Een geperste façadesteen was toen nog niet beschikbaar. Door het effectief fabriceren en gebruiken van de gevelsteen tonen we dat er een toekomst is voor lokaal geperst bouwmateriaal, gemaakt uit lokaal beschikbare afvalreststromen en lokaal geproduceerd. We hopen dat het andere bedrijven zal inspireren.' — BC materials, Design Museum Gent en sogent

Hoe maak ik mijn gebouw toekomstgericht?

Designbureau: archipelago architects
Opdrachtgever: OVAM
Partner: CERAA

Hoe maak ik mijn gebouw toekomstgericht? is een praktische gids voor opdrachtgevers om een toekomstgericht (ver)bouwproject te starten dat inspeelt op maatschappelijke veranderingen en leidt tot efficiënter gebruik van grondstoffen en energie. De gids vertrekt van vragen rond de huidige en toekomstige noden van gebruikers van een gebouw en biedt een checklist met ambities om af te stemmen op het project en een overzicht van bestaande studies en tools die kunnen helpen in de volgende fases van het project. De gids bestaat in een gedrukte versie en is ook online beschikbaar.

'We willen met deze publicatie laagdrempelig inzichten geven in toekomstgericht (ver)bouwen. De publicatie is gemaakt op maat van opdrachtgevers, aangezien zij de beslissende factor zijn en de duurzaamheidsambities van een project bepalen. Met deze hands-on interactieve publicatie dagen we de lezer uit om kritisch na te denken over zijn project en de lat alsmaar hoger te leggen.' — Maarten Lambrechts, architect en director archipelago

Phonobet

Designer: Walda Verbaenen
Partners: ​​MAD-Research, PXL-MAD School Arts / UHasselt (onderzoeksgroep READSEARCH)

Phonobet is een alfabet met herkenbare lettervormen dat hulp biedt bij de juiste uitspraak van een onbekende taal voor de anderstalige lezer. Afhankelijk van de mondopening bij het uitspreken van een klank werden lettervormen in de hoogte aangepast of groter gemaakt. Ook werden lettervormen die lang uitgesproken klanken visualiseren, breder gemaakt. Letters die samen worden uitgesproken, werden aan elkaar gekoppeld. De ondersteunende functie en kracht die design en typografie kunnen bieden, slaan een brug om mensen dichter bij elkaar te brengen. 

'Phonobet onderzoekt in hoeverre de kloof tussen de uitspraak en het geschreven beeld verkleind kan worden. Daarvoor werden de letters van het Latijnse schrift gebruikt met kleine maar systematische aanpassingen die de weg wijzen naar een correcte uitspraak, zonder de correcte spelling aan te tasten. Het vormt als het ware een leidraad met kleine visuele hints terwijl je leest.' — Walda Verbaenen, grafisch ontwerper

5. Environment

Gent Waste Brick for DING

Designbureau: BC materials
Opdrachtgever: Design Museum Gent en sogent

Dit project won ook binnen de categorie Design Research. ​

FenNet

Designbureau: Pars Pro Toto
Opdrachtgever: Hommes et Terre
Partners: Fentum

FenNet is een herbruikbare en verplaatsbare omheining om in de pastorale regio's van westelijk Afrika succesvol landschapsherstel via herbebossing mogelijk te maken. De omheining, die volledig lokaal en goedkoop geproduceerd werd, beschermt de eerste jaren vers aangeplante en ingezaaide sites tegen geiten en schapen. Zo kunnen jonge bomen tot volle sterkte komen, en kan het ecosysteem op eigen krachten herstellen. In een tweede fase laat FenNet rotatieve begrazing toe door de site op te delen in afgesloten zones. FenNet is op die manier een belangrijk instrument in de permanente strijd tegen de verwoestijning. ​ 

'Door zijn eenvoud is FenNet gemakkelijk en goedkoop op grote schaal te produceren. Maar de impact op het terrein is groot. Herbebossing heeft veel minder kans op slagen als de site niet tegen grazers wordt beschermd.' — Kristoff Leue, CEO Hommes et Terre

Jaga Net Zero

Designbureau: Jaga

Jaga Net Zero is een gamma van warmtepompradiatoren voor verwarmen en koelen met een hoog rendement en een lage CO2-uitstoot. De duurzame klimaatapparaten gebruiken warmtepompen op de meest efficiënte manier om de CO2-uitstoot te beperken. Het compacte design met gladde panelen, verborgen roosters en onzichtbare aansluitingen biedt een verfijnde en pure uitstraling. De Net Zero-lijn is verkrijgbaar in diverse ontwerpen en formaten.

'Jaga Net Zero klimaatradiatoren zijn multifunctioneel en ontworpen om vrijwel overal geplaatst te kunnen worden. Ze verlagen de drempel om voor vrijwel elk gebouw, los van de architectuur, stijl of technische beperkingen, om te schakelen naar nieuwe milieuvriendelijke klimaatinstallaties. Zij kunnen hun steentje bijdragen om zoveel mogelijk gebouwen energieneutraal te maken.' — Ivo Nysten, senior en climate designer Jaga 

6. Graphics

Musée de la Mémoire ‘PROPRIÉTÉ UNIVERSELLE’ ® 

Designer: Joëlle Tuerlinckx en Adriaan Van Leuven
Opdrachtgever: Joëlle Tuerlinckx, Captures éditions en HOPPER&FUCHS

Musée de la Mémoire ‘PROPRIÉTÉ UNIVERSELLE’ ® is een kunstenaarsboek van Joëlle Tuerlinckx, dat het verhaal vertelt, bevestigt en vervolledigt van het M.M., een museum zonder muren. Het boek is geconcipieerd door de kunstenaar en ontwikkeld in dialoog met de grafisch ontwerper. De ‘catalogus-inventaris van een museum-door-zichzelf’ vertelt de evolutie van een museum als monument voor een voormalig mijngebied. Zonder muren plaatst het museum het geheugen in de lucht, het strekt zich uit naar het universele. Het boek heeft alle kenmerken van een klassieke kunstcatalogus: een gul formaat, met frontaal gepresenteerde werken, los van hun context, in kleur gedrukt op gestreken papier.

'Als een reis door de archieven van een atelier, vormt dit boek een verhaal. Een inventaris van een collectie, het zou een museumcatalogus kunnen worden genoemd. Het kan ook dienen als gids voor het werk waarvan hier de geschiedenis wordt verteld.' — Joëlle Tuerlinckx, kunstenaar

Safer Streets

Designbureau: Mutant
Opdrachtgever: L’Oréal Paris

Safer Streets is een lichtinstallatie in de stijl van klassieke kerstverlichting die de problematiek van straatintimidatie tegen vrouwen aankaart. Het creëerde bewustzijn en voer voor gesprek over de problematische situatie van straatintimidatie in Brussel en daarbuiten. In de ontwerpen van de kerstverlichting werden statistieken geïntegreerd, waardoor de ernst van het probleem op een opvallende en onconventionele manier werd gecommuniceerd.

'We kozen ervoor om een statement te maken met een installatie in een donkere en beruchte steeg in de hoofdstad. We wilden niet alleen de aandacht vestigen op het probleem van straatintimidatie, dat al te vaak wordt gebagatelliseerd (95% van de vrouwen voelt zich soms onveilig op straat). De installatie bood ook een deel van de oplossing: door de donkere steeg te verlichten, verbeterden we het veiligheidsgevoel en creëerden we een omgeving die minder uitnodigt tot straatintimidatie.' — Charlotte Verellen, producer Mutant

Tosca

Designbureau: Jelle Jespers
Opdrachtgever: Das Mag en Maud Vanhauwaert

Tosca is een roman verborgen in een dichtbundel, die zich voordoet als een blanco boek. Het concept verwijst naar zowel de romanpersonages als de gedichten die moeten worden ‘onthuld’. De lezer heeft de eenmalige keuze om alleen de gedichten te lezen, maar wordt verondersteld de eronder verscholen roman te ontrafelen. Daarvoor moet hij de gesloten pagina’s opensnijden. De typografie, het gekozen papier en de gebruikte technieken sluiten naadloos aan bij het verhaal van het boek.

'Het idee voor de fysieke vorm ontstond vanuit de wens om het achterliggende gevoel van het hoofdpersonage ook visueel tot uiting te laten komen. Zoals de achterflaptekst omschrijft: ‘Zij is een gesloten boek, beter dan ik kan niemand haar begrijpen.’ We wilden een boek creëren dat aanvankelijk blanco aanvoelt, waarbij de lezer bladzijde voor bladzijde het verhaal langzaam onthult en ontdekt.' — Jelle Jespers, grafisch ontwerper

7. Habitat

PureAura

Designbureau: Dott Achilles (& Albert Ko & Adrian Lo)
Opdrachtgever: Lingnan University
Partner: INNOrigin Limited

PureAura is een eenvoudige, goedkope luchtreiniger met een hoog rendement, ontworpen om de luchtkwaliteit in kleine ruimtes te verbeteren. Het compacte en draagbare ontwerp, inclusief een ruimte voor de powerbank aan de achterkant, een handvat met een bevestigingsgat en een elastische ophanglus, maakt het apparaat ideaal voor gebruik in krappe ruimtes. Het is een praktisch hulpmiddel dat op korte termijn de gezondheidsrisico's voor bewoners van onderverdeelde flats in Hongkong kan verminderen.

'Het product is volledig flatpack, waardoor het eenvoudig te verzenden is. Wat het product extra toegankelijk maakt, is dat het werkt op een powerbank, iets wat mensen al hebben of gemakkelijk kunnen verkrijgen. Daarnaast zijn er geen lijmverbindingen gebruikt, waardoor er geen vaste verbindingen zijn. Alles is eenvoudig los te maken en te vervangen, wat het toestel ideaal maakt voor reparaties of aanpassingen.' — Pieter Lesage, founder Dott Achilles

Stack 

Designbureau: studio MOTO

Stack is een modulair meubelsysteem bestaand uit een set van horizontale en verticale aluminium onderdelen die in elkaar klikken zonder schroeven of bevestigingen en samen verschillende configuraties kunnen vormen. De online configurator laat de consument toe om zelf een Stack samen te stellen en te bestellen. Eenvoudig, effectief, stabiel, stapelbaar en uitbreidbaar. Het meubel kan later opnieuw samengesteld, gesplitst of aangevuld worden. Bovendien is Stack een volledig Belgisch product, lokaal ontworpen, geproduceerd, verpakt en verzonden.

'We hebben Stack ontwikkeld vanuit onze eigen behoefte. Tijdens de pandemie vonden we een prachtig kantoor, maar tijdens die periode was er zoveel onzekerheid over hoe lang we er zouden kunnen blijven. We ontwierpen daarom licht, makkelijk monteerbaar, demonteerbaar en verplaatsbaar meubilair. Daarnaast moest het flexibel zijn in vorm en zich moeiteloos in elk interieur kunnen integreren.' — Mo Vandenberghe en Thomas Hick, architecten/ontwerpers

Stock 

Designbureau: Stock Antwerpen

Stock is een circulair alternatief voor servies, waarbij bestaande biscuits opnieuw geglazuurd worden. Zo bespaar je op de grondstoffen en de energie voor het bakken van een nieuw servies. Door nieuwe, eigentijdse kleurcombinaties kunnen borden met verschillende ontwerpen opnieuw samengesteld worden tot unieke sets van serviezen.

'Ten opzichte van een conventioneel keramiekproductieproces sparen we met Stock Antwerpen heel veel uit. 95% van de benodigde grondstoffen komt uit afgedankte borden. We brengen daarnaast het energieverbruik met ongeveer 45% terug doordat er geen biscuit gebakken hoeft te worden. We produceren bovendien alles lokaal, waardoor we de voetafdruk van transport ook sterk verminderen.' — Sander De Clercq en Charlotte Van Hoecke, designers

8. Spaces

019

Designbureau: 019

019 is een transdisciplinair platform dat tussenruimtes ontwikkelt voor intuïtief experiment, samenwerking en ontmoeting tussen architectuur, grafisch ontwerp en beeldende kunst. 019 laat steeds nieuwe mogelijkheden zien en doorbreekt gangbare manieren van tentoonstellen in artistieke en niet-artistieke ruimtes. Als een gastvrije bezetter nodigt 019 kunstenaars uit om het potentieel van deze ruimtes te onderzoeken en zichtbaar te maken. Subtiele, subversieve interventies bekritiseren en beïnvloeden de werking van de openbare ruimte, dagen gevestigde normen uit en activeren de omgeving van binnenuit. Vanuit een projectruimte in Gent, in de publieke ruimte en bij instellingen in binnen- en buitenland creëert 019 zo nieuwe raakvlakken tussen kunst en maatschappij.

'Het meervoudige en collectieve auteurschap en de voortdurend veranderende architectuur van 019 houdt de ruimte steeds in beweging. Door verschillende disciplines te laten samenwerken ontstaat een omgeving waarin nieuwe kunstvormen kunnen bloeien. Scenografie fungeert als verbindende schakel, die niet alleen kunstwerken, maar ook kunstenaars, publiek en toevallige passanten met elkaar in contact brengt. De kracht van 019 ligt in zijn vermogen om kunst op een collectieve manier te produceren en te presenteren. Het project overstijgt de individuele kunstpraktijk en creëert ruimte voor samenwerking en experiment.' — Artistiek team 019

Mensgericht Design: Stadskantoor Gent

Designbureau: GELO - Mensgericht Designstudio
Opdrachtgever: Stad Gent
Partners: Superdruk, SAR Architecten, Kraaijvanger Architects ​

Het stadskantoor is traditioneel een publieke ruimte waar een zeer divers publiek over de vloer komt. Hoe ontwerp je zo’n stadskantoor voor een stad als Gent, die bekendstaat als inclusief met een mens-centraal-mentaliteit? Er werd gestart vanuit een radicaal andere ontwerpaanpak, waarbij ‘Mensgericht Design’ aan de basis lag, en richtinggevend werd voor alle uitvoerende partijen. Het resultaat is een uitermate mensgericht en inclusief stadskantoor dat als inspiratie kan dienen voor andere organisaties.

'We zien deze award als een bevestiging vanuit de designsector dat onze visie op het ontwerpen van ruimtes gedeeld en breed gedragen is. Dat we een meer mensgerichte infrastructuur, en bij uitbreiding samenleving, kunnen creëren door te ontwerpen vanuit mensen in plaats van vanuit stenen.' — Raoul Maris, CEO GELO

The Adult Playground

Designbureau: AKQA Brussels x RAAK Design Studio
Opdrachtgever: Helan Onafhankelijk ziekenfonds

The Adult Playground is een reeks van banken om ouders die met hun kinderen meegaan naar het speelplein, te stimuleren om te bewegen. Elke bank activeert een speciale spiergroep en vereist enige kracht om te gaan zitten. De banken werden ontwikkeld in samenspraak met fysiotherapeuten als antwoord op de vraag: hoe kunnen we mensen bewustmaken van het belang van krachttraining na hun dertigste? 

'Vanaf de leeftijd van 30 verliezen we elk decennium 10% spiermassa. Het maakt van 30 een cruciale leeftijd om te beginnen met goede gewoonten en het verlies van spiermassa tegen te gaan. Dit is echter niet gemakkelijk omdat het de leeftijd is waarop veel mensen ook kinderen hebben en tijd te kort hebben om te sporten.' — Creative team AKQA Brussels


Voor meer informatie of fotomateriaal:
check https://henryvandevelde.be/nl/awards/25
volg ons op Instagram of Facebook
of contacteer

Stefan Ceunen

Stefan Ceunen

Lead PR & Communications Manager, Flanders DC

 

 


 


​ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Flanders DC

Flanders DC is het Vlaamse design- en modecentrum en werkt aan sterk toekomstgericht ondernemerschap in de design- en modesector. 

Neem contact op met

Nationalestraat 28 - 2000 Antwerpen

+32 3 746 09 46

info@flandersdc.be

www.flandersdc.be