De Henry van de Velde Awards 23: dit zijn de eerste winnaars!

De jury heeft binnen de 9 categorieën telkens 3 winnaars geselecteerd voor de meest prestigieuze designawards in België. Een overzicht!

Reeds 29 jaar lauweren de Henry van de Velde Awards producten, projecten, diensten en systemen van ontwerpers en bedrijven in Vlaanderen die dankzij het inzetten van design een positieve en uitzonderlijke impact hebben op onze economie, omgeving en samenleving. De designawards worden jaarlijks uitgereikt door Flanders DC en zijn de belangrijkste designprijzen in België.

De jury evalueerde honderden inzendingen en kwam tot een selectie van 3 winnaars per categorie: Business Innovation, Consumer, Crafts, Design Research, Digital Product, Environment, Graphics, Habitat en Spaces. De lijst met de winnaars fungeert meteen ook als een staalkaart van innovatief en inspirerend design uit ons land.

Op de feestelijke uitreiking van de Henry van de Velde Awards op 7 februari 2023 in Bozar in Brussel zal bekendgemaakt worden wie naar huis mag gaan met de Gold, Silver en Bronze Award per categorie. Ook de winnaars van de Lifetime Achievement, Young Talent, Company, Ecodesign by OVAM en Public Gold Awards worden dan bekroond. ​

Vanaf 15 november tot 20 december kan iedereen mee bepalen wie de Public Gold Award mag winnen. Via henryvandevelde.be kan gestemd worden op de verschillende designprojecten. Wie een stem uitbrengt maakt meteen ook kans op een mooie prijs. ​

Dit zijn de Henry van de Velde Awards winnaars:

1. Business Innovation

EVOLVE 4EL23

Designbureau: Pars Pro Toto
Opdrachtgever: Anglo Belgian Corporation

De EVOLVE 4EL23 is niets minder dan de allereerste meervoudige brandstofmotor met middelhoog toerental die de overgang faciliteert van fossiele brandstof naar zero-carbon brandstof. Naast het technisch vernuft van deze brandstofmotor behoedt de bescherming zowel motor als operator voor schade of verwondingen en worden hitte, geluid en trillingen verminderd. De motorbehuizing komt ook aan alle ergonomische noden tegemoet. De EVOLVE 4EL23 is compatibel met verschillende brandstoffen, is efficiënter in verbruik en heeft bijgevolg ook minder uitstoot.

'Met de EVOLVE 4EL23 openen wij een nieuwe weg naar een groene toekomst voor maritiem transport. We presenteren de verbrandingsmotor van de volgende eeuw, ongeacht de brandstof.' — Anglo Belgian Cooperation

Robovision AI platform

Designbureau: Loemer
Opdrachtgever: Robovision

Het gebruiksvriendelijke Robovision AI platform laat professionals toe om zonder programmeerwerk of expertise in machine learning, AI-modellen te creëren die automatisch visuele informatie herkennen. Van een arts die een programma maakt om op CT-scans automatisch tumoren te detecteren, tot een arbeider die een robot aanleert welke delen van een roos gesnoeid moeten worden: de Robovision-interface laat gebruikers uit heel uiteenlopende domeinen toe om met hun eigen visuele data aan de slag te gaan.

'Op toepassingsniveau toonde het Robovision AI platform al aan dat ze in staat is om bijvoorbeeld snel hersenkanker te detecteren. Op economisch niveau democratiseert Robovision de toegang tot AI voor bedrijven.' — Lucas Caesens (Loemer)

XEOS AURA 10

Designbureau: Pars Pro Toto
Opdrachtgever: XEOS

De XEOS AURA 10 maakt het voor het eerst mogelijk om in hoge resolutie medische beeldvorming van verwijderd weefsel te verkrijgen in de operatiekamer, zodat chirurgen het weefsel met meer vertrouwen en binnen enkele minuten kunnen beoordelen tijdens een oncologische chirurgie. Zo wordt de anesthesietijd voor de patiënt verkort en het risico op postoperatieve complicaties verkleind. Daarnaast is het ontwerp van het toestel erg compact, mobiel en gebruiksvriendelijk. 

'De XEOS-technologie is erop gericht om heroperaties na het chirurgisch verwijderen van kanker te vermijden, door zoveel mogelijk informatie te voorzien voor de chirurg tijdens de operatie. Door te visualiseren van specimens die tijdens die operatie zijn weggesneden en te verifiëren of alles inderdaad verwijderd is, kunnen heroperaties vermeden worden.' — XEOS

2. Consumer

CoMoveIT Smart

Designbureau: Comate & Voyager
Opdrachtgever: CoMoveIT, spin-off KU Leuven campus Brugge

CoMoveIT Smart is een intelligent besturingssysteem voor elektrische rolstoelen om gebruikers te helpen die moeite hebben om een elektrische rolstoel met de klassieke joystick te bedienen. Het systeem maakt enerzijds gebruik van druksensoren in hoofd- en voetbesturingspads en anderzijds van artificiële intelligentie om onvrijwillige bewegingen van de gebruiker te herkennen. Het design, ontwikkeld door Comate en vormgegeven door Voyager, creëert zo meer zelfstandigheid, participatie en een hogere levenskwaliteit voor de gebruiker.

'Tijdens een test van het CoMoveIT Smart-systeem bereikte een jongen een mobiliteitsniveau dat hij nog nooit eerder had ervaren. Zijn ouders en therapeuten zagen hem voor het eerst in zijn leven verstoppertje spelen met zijn klasgenoot: kippenvel!' — Comate

MyBlanket

Designbureau: My Add On

MyBlanket is een regencover voor de benen van rolstoelgebruikers die zonder hulp of rechtstaan gebruikt kan worden. Dit ogenschijnlijk eenvoudige product werd ontwikkeld met input en feedback van rolstoelgebruikers en geeft hen de vrijheid om in de regen naar buiten te kunnen gaan zonder nat te worden of een mantelzorger te moeten meenemen. MyBlanket telt verschillende geïntegreerde functies met aandacht voor autonomie, functionaliteit en design: opvouwbaar K-wayprincipe, snelle montage, extra kuitflap via rits, verstelbaar in maat, handwarmers op de schoot en een lege K-wayzak die dient als veilige opbergplaats aan de rugzijde of onder de knie.

'Dit was van begin tot einde een samenwerking met onze eindgebruikers. Zij moesten ons echt overtuigen een ‘zoveelste’ regendeken te maken. Eentje die ze zélf zonder hulp konden aandoen, want die vonden ze nergens. ' — Marie Van den Broeck (My Add On)

°Plug

Designer: Frits Jeuris
Opdrachtgever: Eden Design

°Plug is een minimalistische en modulaire lichtarmatuur in buisvorm, waarop oneindig gevarieerd kan worden. De lichtlijn bestaat uit buisjes die een lumineus netwerk vormen. ​ Het idee ontstond bij de gedachte aan de Limburgse mijngangen en de samenhorigheid van de oud-mijnwerkers. °Plug maakt alle denkbare verbindingen mogelijk in een grid met bouwstenen van vijftien centimeter of een veelvoud daarvan.

'In 2020 was ik lid van een groep rond de herbestemming van de mijngebouwen in Beringen. Daar spraken we met verschillende oud-mijnwerkers. Doorheen hun verhalen was het gevoel van samenhorigheid hetgeen dat hen het meest dierbaar was. Dat was de aanzet om na te denken over een systeem waarbij elke component elkaars energie nodig heeft om te werken.' — Frits Jeuris ​

3. Crafts

Glasstromen

Designbureau: KUYCKXMEERS
Designer: Anouck Kuykx, Thomas Meers

Designbureau KUYCKXMEERS onderzocht de mogelijkheden en toepassingen van moeilijk tot niet te recycleren glas aan de hand van een glasstroom uit het Lommelse glasrecyclagebedrijf Maltha. Het glas dat deeltjes keramiek, steen en porselein bevat, werd fijngemalen tot poeder zodat alle deeltjes weer ontbonden werden. Door een schuimproces werd het glas getransformeerd tot een licht, massief en gemakkelijk te bewerken materiaal. Het eindresultaat is Glasstromen, een reeks van vazen die opnieuw tot poeder vermalen en tot nieuwe vazen geschuimd kunnen worden.

'Het bijzondere aan ons project is dat ieder object uniek is. Enkele parameters zijn controleerbaar zoals de hoogte, de kleur en de dichtheid. Maar de organische vormentaal ontstaat op een natuurlijke manier. We laten het materiaal zelf spreken in plaats van het in een vorm te willen forceren.' — KUYCKXMEERS 

The act of a line

Designer: Marijke De Cock

The act of a line van Marijke De Cock is een collectie wandsculpturen samengesteld uit minuscule glaskralen. Een spontaan getekende lijn is het vertrekpunt voor een toegewijd, tijdsintensief creatieproces, waarbij de vormen zijn samengesteld uit een oneindige hoeveelheid aan minuscule glaskralen. Met de rijke traditie van een ambacht, uitgevoerd volgens een vernieuwend verwerkingsproces, worden borduurtechnieken uit hun dienende rol gehaald. De elegante silhouetten zijn gebaseerd op spontane tekeningen en doodles die vervolgens toevertrouwd werden aan traditionele handwerkers uit India. Na ophanging lijken de zelfdragende wandsculpturen te zweven. 

'Na bijna twintig jaar in mode gewerkt te hebben (voor onder meer Dries Van Noten) had ik ergens nood aan een tijdlozer project. Ik wilde borduurwerk uit zijn dienende rol halen, er een autonoom medium van maken en het de hoofdrol geven. Borduurwerk dat sterk op zichzelf staat en niet louter als decoratie op een kledingstuk.' — Marijke De Cock 

Whaleboat O28

Designbureau: Whaleboat
Designer: Koen De Gezelle (i.s.m. Gijs Vanden Bogaerde, Cedrick Soete, Rik Deketelaere, Amy Beaulisch, Hannes Hebben, Vives, Howest, UGent en Artois Plastics)

Whaleboat O28 is een roeiboot voor vijf personen met de nodige voorzieningen voor oceaantochten van drie maanden of langer. 'Dit is ambacht tot het uiterste gedreven. Aan alles werd gedacht en met de hand geïntegreerd tot een technisch vernuftig object met een uitzonderlijke afwerkingsgraad.' aldus de jury. Zonnepanelen met batterijen, ruime cabines, ergonomische roeiposities, een zelfrichtend ontwerp in geval van kapseizen, waterdichte compartimenten die de boot onzinkbaar maken, enz. ​
De oceaanroeiboot is het resultaat van 20 jaar vakmanschap in botenbouw, gekoppeld aan 20 jaar ervaring in roeien op zee.

'Er wordt geëxperimenteerd met technieken uit de luchtvaart zoals infusie en pre-preg, en ook met het gebruik van materialen zoals vlas, jute en zelfs vissenhuid. We werkten samen met instellingen zoals Vives, Howest en UGent rond innovaties als waterstof, 3D-printing, waterjetting en het scannen van grote objecten.' — Koen De Gezelle 

4. Design Research

No Time To Waste

Designer: Isabeau Goddé

Met No Time To Waste onderzocht Isabeau Goddé de mogelijkheden van een vaak verwaarloosd bijproduct van de textielindustrie: pluis. Ze ging aan de slag met stof afkomstig uit droogtrommels van een breigoedfabrikant en stof die vrijkomt tijdens het productieproces van linnen. Daarbij werden de eigenschappen, bewegingen en gedragingen van het materiaal geanalyseerd. Het leidde tot de creatie van vergankelijke pluisgarens, -vellen en -blokken. Met No Time To Waste wil Isabeau niet enkel een oplossing bieden voor een bestaand probleem, maar pleit ze ook voor een verandering in consumentengedrag.

'De textielindustrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Er wordt hard gewerkt om deze te verduurzamen en daar wil ook ik mijn steentje toe bijdragen.' — Isabeau Goddé

Prosthetic X

Designer: Isaac Monté (& In 4Art)

Isaac Monté onderzocht hoe design en technologie ingezet kunnen worden om onze gezondheid in de gaten te houden en gedragsverandering te stimuleren. Het artificieel data-orgaan bestaat uit tien prothesen die de drager inzicht geven in de eigen gezondheid en hem helpen om langer (sociaal) actief, gezond en zelfstandig te blijven. Heb ik vandaag genoeg bewogen? Ben ik voldoende in de buitenlucht geweest? Had ik het nodige sociaal contact? De gebruikers kunnen het eenvoudig aflezen aan de kleuren of vorm van de prothesen die zij op hun lichaam dragen. Zo wil het project gezondheid preventief monitoren, zodat we op een gezonde en vitale manier oud kunnen worden en zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen.

'Prosthetic X zorgt voor empowerment door de drager ervan inzicht te geven in zijn gezondheidstoestand. Het project laat zien hoe gezondheid en welzijn in onze technologische tijd gevormd kunnen worden. Tenslotte gaat het ook vereenzaming tegen, door mensen met gedeelde interesses met elkaar te verbinden en sociale interactie te stimuleren.' — Isaac Monté

Rotmóy / Hongerhuids

Designbureau: Studio Narture & Under Thy Skin

Studio Narture onderzocht met Rotmóy hoe voedseloverschotten omgezet kunnen worden naar kleurrijke pigmenten via fermentatie. Dit innovatief en schaalbaar proces werd ontwikkeld met fungi en bacteriën die in staat zijn textiel te kleuren.
Hongerhuids is de toepassing ervan, in samenwerking met lingeriemerk Under Thy Skin: uit broodresten van een lokale bakkerijketen werden lingeriestoffen gekleurd met rode pigmenten. ​

'Voedselverspilling is een gigantisch probleem. Daarnaast zijn 99% van de pigmenten die onze kledij kleuren gemaakt van aardolie waardoor ze niet bio-afbreekbaar of hernieuwbaar zijn. Rotmóy gebruikt verspild voedsel om textiel duurzamer te kleuren, voor niches zoals lingerie meteen de snelste weg naar verduurzaming. ' — Annabelle Cassiman

5. Digital Product

Cocom

Designbureau: Bedja Design
Opdrachtgever: Cocom

Cocom staat voor ‘COnnecting COMmunities’ en is een mobiele applicatie voor het flexibel huren en verhuren van ruimtes voor daggebruik dankzij space sharing. De gratis app wil enerzijds beschikbare ruimte optimaal benutten en anderzijds mensen toegang geven tot de ruimte die ze nodig hebben. Door de bestaande ruimte op een dynamische manier te benaderen en te benutten, kan deze worden aangeboden als dienst, 'Property-as-a-Service' (PaaS).

'We geloven heel erg in de win-winverhouding van ons platform. De circulaire benadering van Cocom zorgt voor een regeneratief, duurzaam businessmodel waarbij zowel ‘Hosts’, ‘Guests’ als ‘Steden’ voordeel ervaren. Concreet betekent dit dat leegstaande of onderbenutte ruimte van Hosts kan worden aangeboden aan Guests die hier behoefte aan hebben. Steden kunnen meer doen met de beschikbare ruimte waardoor er minder moet worden bijgebouwd.' — Jafar Bedja

Last Metal Standing

Designbureau: Mutant & nøcomputer ​
Opdrachtgever: StuBru

The Last Metal Standing ​ is de virtuele moshpit die ten tijde van isolatie de metal community online samenbracht. Iedereen die stemde op De Zwaarste Lijst, de jaarlijkse muzieklijst van radiozender Studio Brussel met de beste metalnummers volgens de luisteraars, kreeg via een metal avatar een plek in de pit. Zo werden meer dan 26.000 metalfans online samengebracht in de grootste digitale moshpit ooit. De wedstrijd werd live becommentarieerd op StuBru en wordt sinds het succes van de eerste editie jaarlijks georganiseerd.

'We zijn gestart vanuit twee vertrekpunten: 1. Metalheads moshen, een moshpit is voor veel metalfans dè plek waar ze samenkomen en volledig zichzelf kunnen zijn. 2. Metalheads gamen, zij zijn sterk aanwezig in de game- en codeerwereld. StuBru besloot deze inzichten te gebruiken om een groter publiek te trekken naar De Zwaarste Lijst.
Er werden 33% meer deelnemers geteld dan het jaar voordien. Daarnaast brachten we meer dan duizenden metalfans online samen in de grootste digitale moshpit ooit.' — Mutant

Virtueel Museum van Vlaanderen

Designbureau: Studio Dott
Opdrachtgever: Vlaamse overheid / Departement Cultuur, Jeugd en Media

Studio Dott ontwikkelde een onderzoek en conceptontwikkeling voor het breed toegankelijk maken van Vlaams erfgoed. De Vlaamse overheid wil een ‘virtueel museum voor de geschiedenis en cultuur van Vlaanderen’ als instrument in de digitale transformatie van de erfgoedsector. Studio Dott heeft daartoe een ontwerpend onderzoekstraject opgezet om te exploreren en verbeelden op welke betekenisvolle manieren de bijzonder diverse en brede doelgroep in contact gebracht kon worden met erfgoed. Dit traject resulteerde in een gevalideerde waardepropositie, die tastbaar werd voorgesteld met een digitaal productconcept.

'Op je pad’ zet in op het laagdrempelig, herhaald en effectief bereiken van een brede doelgroep. Het productconcept laat toe om zeer flexibel gebruikt te worden, met als doel een product en dienst aan te bieden waarin iedereen iets op maat kan vinden. Zo kan een jongere met weinig affiniteit tot erfgoed toch geïnspireerd worden via ‘snackable content’ en kan een persoon met diepgaande interesse in één specifiek thema doorverwezen worden naar thematische wandelingen.' — Studio Dott

6. Environment

Buddy

Designbureau: IPEE

Buddy is een slimme toiletassistent die zorgt voor automatische spoeling. Het systeem optimaliseert het toiletbezoek door na elk gebruik automatisch en zonder aanraking van het bedieningspaneel te spoelen. Doorgedreven onderzoek stelt de innovatieve technologie van IPEE in staat om doorheen de wand van het keramiek te meten en te analyseren en zo automatisch het juiste spoelvolume te suggereren. Zo is deze toepassing hygiënisch, efficiënt en duurzaam.

'We zetten ons vandaag met z’n allen in om onze impact op het klimaat te verkleinen. En toch zien we daarbij één sector vaak over het hoofd: ons sanitair. Frappant als je weet dat 2,5 miljard mensen elke dag het toilet gebruiken en per spoelbeurt drie tot zes liter water doen wegvloeien terwijl drinkwater alsmaar schaarser wordt.' — IPEE

K Bio

Designbureau: studio PART
Opdrachtgever: ETAP 

In opdracht van ETAP ontwikkelde studio PART K Bio, een noodverlichting op basis van biocirculaire materiaal van Circular Matters. Dit materiaal is gemaakt van plantaardige reststromen en biedt een antwoord op gezondheids- en milieuproblemen die gelinkt zijn aan toxische harsen in plaatmateriaal en microplastics uit fossiele kunststoffen. Het ontwerp speelt met de band tussen ambacht en industrie, waarbij de textuur refereert naar de eeuwenoude gutstechniek. Rekening houdend met de installatie- en productievoorwaarden werd geopteerd voor een rechthoekige vorm, de keuze om het materiaal te deconnecteren en het one size fits all-principe.

'We wilden de noodverlichting op hetzelfde niveau brengen als een pièce unique armatuur, met dezelfde ambachtelijke visie en dezelfde gevoelswaarde.' - Studio PART

Ledegem wordt Leaudegem!

Designbureau: HelloWater
Opdrachtgever: Gemeente Ledegem

Het project Ledegem wordt Leaudegem! omvat een innovatief waterzuiveringssysteem dat dienst doet als een duurzaam alternatief voor riolering. Via een slimme koppeling tussen bezinktanks, pompen, bacteriën en planten wordt het afvalwater op een natuurlijke manier gezuiverd. Dit project toont aan dat er op een alternatieve, snelle en duurzame manier een oplossing kan geboden worden voor waterzuivering in het buitengebied. Hiermee wil de gemeente Ledegem inzetten op verbinding in de strijd tegen verdroging, het inrichten van sanitatie in het buitengebied en een verbetering van de oppervlaktewaterkwaliteit en biodiversiteit.

'Dit project toont dat drie belangrijke krachtlijnen te verzoenen zijn, namelijk innovatie, creativiteit en professionaliteit. Waar mensen tot voorheen de gracht letterlijk konden ruiken, is de oplossing er eentje waar met trots naar kan worden gekeken. — Wouter Igodt

7. Graphics

Fontrescue

Designbureau: Studio Brussels Lof
Designer: Jo Klaps

Met het project Fontrescue worden letters uit de openbare ruimte gedigitaliseerd en ​ aangevuld tot een volledig alfabet. Studio Brussels Lof redt zo oude letters die ooit gecreëerd zijn door letterschilders en steenkappers op gebouwen en grafstenen. Met ​ nieuwe technieken worden die letters opgemeten, gedigitaliseerd en aangevuld tot een volledig alfabet, zodat deze opnieuw kunnen gebruikt worden. ​

'Het proces om van analoog naar digitaal naar opnieuw analoog te gaan, boeit me. Voor het font Pastoor Lemmens heb ik een gedicht van Menno Wigman ge-3D-print en aangebracht in de traphal van een kunstenaarswoning.' — Jo Klaps

Passages

Designer: Martha Verschaffel (lay-out: Stijn Dams)
Opdrachtgever: Bries vzw

Passages is een graphic novel over tijd en keuzes maken. Hoe ervaart iemand tijd en in welke situaties wordt deze anders beleefd? Traagheid staat centraal in dit beeldverhaal ​ dat ook speelt met de tijdsbeleving van de lezer. Vier verhaallijnen worden schijnbaar door elkaar geweven. Ze wisselen elkaar af, refereren naar elkaar en suggereren verbanden. De cadrage van elke verhaallijn is verschillend en speelt zowel vormelijk als inhoudelijk een belangrijke rol. 

'Ik hou van het feit dat mijn boek niet vanzelfsprekend in een categorie in te delen is. Het zoekt de grenzen op van het strip- of beeldverhaal. Je kan het lezen als een verhaal, maar net zo goed zien als een film op papier. Of het boek willekeurig op een pagina openslaan en van elk autonoom beeld op zich genieten, los van een verhaal.' — Martha Verschaffel ​

Vel

Designer: Sabien Clement & Mieke Versyp (lay-out: Quod voor de vorm)
Opdrachtgever: Uitgeverij Oogachtend

Vel is een beeldverhaal over lijven en nabijheid, en gaat over twee vrouwen die aan elkaar verbonden zijn als tekenares en model. Hun relatie draait om kwetsbaarheid en lichamelijkheid, gaat over kijken en bekeken worden. Thema’s als ouder worden, moederschap, (im)perfectie, schaamte en trots komen aan bod. Auteur Mieke Versyp en illustrator Sabien Clement werkten zes jaar aan het boek, dat werd vormgegeven door Quod voor de vorm en uitgegeven door Oogachtend.

'Uit de reacties van sommige lezers merken we dat zij zich gesteund voelen en zich herkennen in de worsteling met hun eigen lichamelijkheid en al wat het lichaam aanbelangt. Lichaamstaal is immers een emotionele taal.' — Sabien Clement

8. Habitat

Cango

Designbureau: Yellow Window
Opdrachtgever: Hahbo

Cango is een mobiele zorgwoning die zowel de zorgverlener als de zorgbehoevende ontlast. Het ontwerp bestaat uit een instapmodel dat volledig kan aangepast worden aan de noden van de gebruiker. Het is ontworpen volgens een eenvoudig modulair concept, waarbij verschillende modules aaneengeschakeld kunnen worden. Zowel interieur als exterieur kunnen naar wens samengesteld worden. Niet-stigmatiserende, ergonomische oplossingen om de bestaande lasten of toenemende fysieke beperkingen te verlichten werden voorzien. De woning kan ook uitgerust worden met allerlei technologische zorgfunctionaliteiten. Bovendien is de woning vanuit de circulaire gedachte ontwikkeld. 

'Een mobiele zorgwoning heeft de enorme meerwaarde dat mantelzorg dichtbij verstrekt kan worden waardoor dagelijkse ritten met de auto bespaard worden en het gevoel van eenzaamheid en isolatie van de zorgontvanger verminderd wordt. We hopen dat dit op termijn bijdraagt aan het opnieuw langer blijven samenwonen van verschillende generaties zodat ons sociale weefsel versterkt wordt.' — Yellow Window

MiaCabana

Designbureau: iDNA
Opdrachtgever: Atrium Green

MiaCabana is een modulair uitbreidbare cabana, beschikbaar als shelter en pergola. Het concept gaat uit van een eenvoudige cabana die bestaat uit (minimaal) twee gekoppelde aluminium frames, twee handbediende zonweringen, enkele bamboestokken en planten, bloemen en fruit. De cabana, ontworpen door iDNA voor Atrium Green, is makkelijk te plaatsen en modulair uitbreidbaar. ​

'Na 25 jaar expertise in tuinontwerp weet Atrium Green dat de Vlaming echt wel gehecht is aan zijn tuintje maar... hij wil liefst weinig of geen onderhoud, een gezellig terrasje, graag een beetje schaduw, veel zon en wat bloemen en een beetje fruit voor de echte liefhebber. Dan lig je daar als ontwerper 25 jaar van wakker tot je op een ochtend opstaat met de MiaCabana als oplossing.' — iDNA ​ ​

Stroom

Designbureau: Studio Dott

Stroom is een esthetisch en vernuftig ontworpen kabelgootsysteem dat technische leidingen wegwerkt. Het is tegelijk praktisch en betaalbaar. De 360°-roteerbare kop biedt interieurontwerpers complete designvrijheid. De eenvoud van het ophangsysteem met stalen kabels en slechts één enkele verankering in het plafond zorgt ervoor dat het plaatsen en verplaatsen snel en efficiënt verloopt. 

'Door het ontwerpen van ons eigen kantoorgebouw vonden we op de markt geen stijlvolle en betaalbare oplossing voor het wegwerken van kabels. Daarom zijn we zelf aan de slag gegaan. Stroom geeft een interieurarchitect de vrijheid om flexibel en esthetisch kabels weg te werken, een installateur het gemak van een simpele en snelle installatie en consumenten een betaalbare, mooi afgewerkte oplossing.' — Studio Dott ​ ​ ​ ​

9. Spaces

Belevingsexpo Tabloo

Designbureau: Bailleul Ontwerpbureau
Opdrachtgever: NIRAS (Nationale instelling voor radioactief afval en verrijkte splijtstoffen)

De belevingsexpo Tabloo behandelt radioactiviteit en het beheer van radioactief afval, met jongeren als voornaamste doelgroep. Jongeren gaan er op ontdekking: Wat is radioactiviteit? Hoe wordt radioactief afval beheerd? Welke nucleaire toepassingen worden onderzocht? Tabloo maakt bezoekers vertrouwd met wetenschappelijk-technische onderwerpen én ethische vraagstukken. Een mix van analoge, digitale interactieve en immersieve opstellingen maakt complexe materie behapbaar en aantrekkelijk.

'Toen er geopperd werd om een berging voor radioactief afval te bouwen in Dessel, stelden de gemeentes Mol en Dessel enkele eisen. Een veilige en duurzame berging, uiteraard. Maar ook: duidelijke informatie voor inwoners, in België én de buurlanden. Dat werd Tabloo: een bezoekers- en ontmoetingscentrum, dat tot stand kwam door een intensief co-creatietraject met NIRAS, en de partnerschappen STORA (in Dessel) en MONA (in Mol).' — Bailleul Ontwerpbureau ​

Interieurrenovatie Thalys Ruby 

Designbureau: Yellow Window & Matali Crasset

De veranderende (mobiliteits)wereld vraagt te anticiperen op hoe we morgen leven en reizen. Een duurzame interieurrenovatie voor de Thalys-treinen was nodig om de reiservaring te verbeteren en de positionering ten opzichte van vliegtuig en wagen te verstevigen. Yellow Window ontwierp een reeks van vernieuwingen op gebied van comfort, diensten, functionaliteit en reiservaring, met onder meer nieuwe zetels, voorzieningen in de directe omgeving van de gebruiker en meer opties voor bagage. Tegelijkertijd werd de capaciteit opgedreven om aan de groeiende reizigersvraag te voldoen.

'Het is bijzonder een decennium waarde te kunnen toevoegen aan het reizen per trein, door onder meer de reiservaring te actualiseren. Daarnaast werd ook ruimte gecreëerd voor 7,5% meer reizigers en 15% meer bagage.' — Yellow Window

Maakleerplek Leuven

Designbureau: Polo (architect), Vanhout.Pro (aannemer) & Infrabo (IR technieken)
Opdrachtgever: Stad Leuven

De Silo’s en Molens Van Orshoven in Leuven werden tijdelijk en circulair ingericht als maakleerplek door de architecten van Polo. Binnen de periode van het tijdelijk gebruik wordt er met de stad, de buurt en educatieve, culturele en economische partners ontdekt hoe verrassende samenwerkingen en projecten kunnen ontstaan op de indrukwekkende plek. Elke ingreep diende integraal opnieuw inzetbaar te zijn op een andere, toekomstige locatie. Minimale en duurzame interventies maken concrete invullingen mogelijk voor uiteenlopende gebruikers. De flexibiliteit van de ruimtes staat centraal in het ontwerp waarbij de functies kunnen wijzigen naargelang de noden van het moment.

'De ingrepen om de locatie bruikbaar te maken zijn ondanks hun voorlopigheid in architecturaal opzicht interessant. Het was een intensief traject, omdat opdrachtgever, architect en aannemer zich op onbekend terrein begaven. Ze moesten ook een ‘juiste’ samenwerking met de gebruikers van de maakleerplek verzinnen. Dit is niet enkel industrie 2.0, maar ook architectuur 2.0. Polo gelooft in de transformerende kracht van communicatie en het verbinden van mensen. We zijn experts geworden in het initiëren en organiseren van creatieve kruisbestuivingen. ' — Polo

Save the dates

Op 7 februari 2023 vindt in Bozar in Brussel de feestelijke awardshow plaats met bekendmaking van de winnaars van de Henry van de Velde Awards 23.

Op 8 februari 2023 start in Bozar de tentoonstelling die gratis toegankelijk zal zijn.

Over de Henry van de Velde Awards

De Henry van de Velde Awards worden jaarlijks door Flanders DC uitgereikt en betekenen al sinds 1994 een vaste waarde in het designlandschap. Dit jaar worden de awards mogelijk gemaakt dankzij de steun van onze partners: Vlaams Agentschap voor Innoveren & Ondernemen (VLAIO), Paleis voor Schone Kunsten/BOZAR, Z33 - Huis voor Actuele Kunst, Design en Architectuur, Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM), de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) en Bokrijk.

Meer informatie via ​ https://www.henryvandevelde.be/

Contact

Stefan Ceunen

Stefan Ceunen

Lead communications & PR manager, Flanders DC

 

 


 


​ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Flanders DC

Flanders DC is het Vlaamse design- en modecentrum en werkt aan sterk toekomstgericht ondernemerschap in de design- en modesector. 

Contact

Nationalestraat 28 - 2000 Antwerpen

+32 3 746 09 46

[email protected]

www.flandersdc.be