De Henry van de Velde Awards 24: dit zijn de eerste winnaars

De Henry van de Velde Awards bevinden zich nu in hun 30ste editie, en we presenteren met trots de eerste winnaars van dit jubileumjaar. De vakkundige jury heeft binnen de 9 categorieën telkens 3 winnaars geselecteerd, waardoor deze editie een speciale plek inneemt in de rijke geschiedenis van de meest prestigieuze designawards in België.

Reeds 30 jaar schenken de Henry van de Velde Awards erkenning aan producten, projecten, diensten en systemen van ontwerpers en bedrijven uit Vlaanderen. Deze onderscheidingen worden toegekend aan creaties die dankzij doordacht design een positieve en opmerkelijke impact hebben op onze economie, omgeving en samenleving. Jaarlijks worden deze gerenommeerde designprijzen uitgereikt door Flanders DC, waarmee ze hun status als de belangrijkste designonderscheidingen in België behouden. In deze 30ste editie vormen de geselecteerde winnaars een illustratie van het voortdurende streven naar innovatie in de wereld van design.

De jury evalueerde honderden inzendingen en kwam tot een selectie van 3 winnaars per categorie: Business Innovation, Consumer, Crafts, Design Research, Digital Product, Environment, Graphics, Habitat en Spaces. De lijst met de winnaars fungeert meteen ook als een staalkaart van innovatief en inspirerend design uit ons land.

Op de feestelijke uitreiking van de Henry van de Velde Awards op 23 januari 2024 in Bozar in Brussel zal bekendgemaakt worden wie naar huis mag gaan met de Gold, Silver en Bronze Award per categorie. Ook de winnaars van de Lifetime Achievement, Young Talent, Company, Ecodesign by OVAM en Public Gold Awards worden dan bekroond. ​

Vanaf 14 november 2023 tot middernacht 15 december 2023 kan iedereen mee bepalen wie de Public Gold Award mag winnen. Via henryvandevelde.be kan gestemd worden op een van de verschillende designprojecten.

Dit zijn de Henry van de Velde Awards winnaars:

1. Business Innovation

CIRCL

Designbureau: CIRCL (Groep Vanhout)

CIRCL, dat staat voor ‘Creating Innovative Residential Compact Living Spaces’, is een digitaal woonconcept dat (ver)nieuwbouwprojecten realiseert. De software creëert verschillende varianten van het project om aan de klant voor te stellen. Die kan alle mogelijke keuzes uitproberen, waarbij de impact van elke keuze op de totaalprijs wordt weergegeven. Een woning kan grotendeels industrieel geproduceerd worden, waardoor ze er in zes weken staat. Een woning is energiezuinig, volledig modulair en demonteerbaar, zodat alle onderdelen hergebruikt kunnen worden. De woning bestaat voor 70% uit biogebaseerde materialen en voor 40% uit gerecycleerde materialen. 

'Wij zijn bijzonder trots op de combinatie van duurzaamheid en digitalisering, twee aspecten die als dé grote trends voor de toekomst in de bouwsector gezien worden.' — Peter Bertels

RainsOptics Fundus Link

Designbureau: Studio Dott
Opdrachtgever: C-MER RainsOptics

RainsOptics Fundus Link is een medisch toestel waarmee een arts het netvlies onderzoekt op een toegankelijke, slimme en gebruiksvriendelijke manier. Door gebruik te maken van de hoogwaardige cameratechnologie in een smartphone en een set-up van lenzen, wordt de drempel naar oogonderzoek verlaagd en de doorlooptijd versneld. Dankzij de softwareapplicatie kunnen de beelden gemakkelijk in het patiëntendossier opgeslagen en gedeeld worden. 

'Nauwkeurig oogonderzoek was tot voor kort alleen mogelijk met dure en omvangrijke medische apparaten. Dit toestel brengt daar verandering in.' — Studio Dott

S.P.A.T.

Designbureau: Verhaert
Opdrachtgever: Hippo Dx

S.P.A.T. (Skin Prick Automated Test) is een medisch toestel dat huidpriktests uitvoert bij allergiepatiënten op een snellere en kostenefficiëntere manier. Het touchscreen, de compacte behuizing en de intuïtieve bediening van het toestel maken het voor zowel de arts als de patiënt erg gebruiksvriendelijk en efficiënt. Het automatiseren van huidpriktests zorgt voor meer consistente, nauwkeurigere en digitale testresultaten en kost het medisch personeel bovendien minder tijd.

'De handmatige huidprikallergietest is sinds de jaren 1960 niet meer geëvolueerd. Er was dus een sterke behoefte aan automatisering, standaardisatie en digitalisering.' — Verhaert & Hippo Dx

2. Consumer

Axiles Bionics Lunaris

Designbureau: Achilles Design
Opdrachtgever: Axiles Bionics

Axiles Bionics Lunaris is een innovatieve en mechanische oplossing die uiterst precies de bewegingen van de enkel en de voet nabootst. Daardoor behoren comfort en dynamiek opnieuw tot het leven van personen met een prothese. Zelfs oneffen terrein en trappen vormen geen hindernissen meer. Ook inclusiviteit behoort tot de specificaties. Door af te stappen van een traditionele klinische en orthopedische uitstraling wil Lunaris een meer menselijke en emotionele connectie maken met zijn gebruikers.

'De synergie tussen ingenieurschap en design werd van het begin als een belangrijke driver naar voren geschoven.' — Achilles Design

Loop Earplugs Engage

Designbureau: Loop Earplugs

Loop Engage is de derde productfamilie van Loop Earplugs’ herbruikbare gehoorbescherming: oordopjes voor mensen die last hebben van geluidsovergevoeligheid, wat invloed kan hebben op hun mentale gezondheid. Engage is ontworpen met het oog op conversatie en gaat het occlusie-effect tegen: het geluid van je eigen stem dat in je hoofd weerklinkt. Door de combinatie van een akoestisch kanaal en een filter verminderen de oordopjes het volume van het lawaai zonder het te vervormen. De stijlvolle, verwisselbare oordopjes zijn beschikbaar in diverse maten.

'Het was onze community die ons wees op een andere toepassing, die vroeg om een aangepast product. Zo is Engage ontstaan.' — Loop Earplugs

Robi

Designer: Achilles Design
Opdrachtgever: Robinetto

Robi is een modulaire onder-de-gootsteenoplossing die leidingwater filtert. Het verrijkt het kraanwater door een keuze aan capsules die de smaak van flessenwater benaderen. Robi is een ecosysteem dat bestaat uit een module onder de gootsteen, Robi Box, de drager van de Robi Capsule, en wordt vanop afstand bediend met de Robi Knop. De Robi App monitort het gebruik. Robi wil impact hebben op het gedrag van de consument en de aankoop van flessenwater tegengaan. Het toestel is laagdrempelig naar installatie en gebruik. 

'Tijdens een van onze brainstorms kwamen we op het idee dat drinkwater tappen een soort herkenbaar ritueel zou moeten worden, iets dat verschilt van de kraan opendraaien om bijvoorbeeld je handen te wassen. En zo kwamen we op het idee om met een eenvoudige knop te werken. ‘Het water van de knop’ was geboren!' — Robinetto ​

3. Crafts

<Elegy>

Designer: Kexin Zhang

<Elegy> wil de vervormde waarden van het leven binnen het antropocentrisme in vraag stellen, meer bepaald de menselijke uitbuiting van dieren. Mensen hechten verschillende waarden aan dieren, gebaseerd op allerlei subjectieve redenen. Huisdieren zijn kostbaar en schattig, terwijl ratten op straat walgelijk en waardeloos zijn. Mensen nemen nuttige delen van dieren en gooien de nutteloze delen weg. Kexin Zhang verzamelde resten van dieren en transformeerde die om rouw en respect te uiten.

'Ik transformeerde voorwerpen die mensen als nutteloos of afstotend beschouwen, in een gevoel van kostbaarheid en verdriet om mijn rouw en respect uit te drukken.' — Kexin Zhang 

Robotische serendipiteit

Designer: Lie Bormans, DMOA architecten en Research[x]Design, Dep. Architectuur, KU Leuven
Partners: Ruwbouwaannemers: Filip Wiebouw, Danny Kerkhove en RAM, Dep.

Robotische serendipiteit stelt architecten in staat om de uitstraling van betonnen oppervlakken zelf te bepalen aan de hand van unieke en op maat gemaakte kartonpanelen. Robotica maakt het mogelijk om grote oppervlakken te bewerken. Het materiaal voegt een onvoorspelbare dimensie toe aangezien het telkens op een unieke manier reageert op de robotische bewerkingen. De bewerkingen en het materiaalgedrag worden met creativiteit en innovatie omgezet tot intrigerende, karaktervolle texturen met een sterk ambachtelijk uitzicht op de schaal van een volledige gevel.

'Het resultaat is een harmonie tussen menselijke expressie, robotische precisie en de onvoorspelbaarheid van het materiaal.' — Lie Bormans 

Tucumã

Designbureau: Atelier Balancê

Tucumã bestaat uit geweven sculpturen gemaakt van afgedankte touwen uit een wijngaard. De sculpturen zijn een vertaling van traditionele mandweeftechnieken naar een nieuwe vormentaal. ‘Tucumã’ verwijst naar een gemeenschap in het Braziliaanse regenwoud en meer specifiek naar de Tucumã-palmboom en zijn olieachtige, oranje fruit. Ysaline Ophoff paste de aangeleerde technieken toe op afvalmaterialen met andere karakteristieken en ging op zoek naar manieren om de traditionele vormen te manipuleren.

'Door traditionele mandvlechttechnieken toe te passen op reststromen wordt het maakproces opnieuw vertraagd.' — Ysaline Ophoff 

4. Design Research

Atlas of Lost Finds

Designbureau: Unfold
Partners: Alexandre Humbert en Collectief Atlas of Lost Finds 

Atlas of Lost Finds is een onderzoeksproject ontstaan na de verwoestende brand in het Braziliaanse Nationaal Museum, waarbij 18 miljoen artefacten tot as werden herleid. Als digitale ‘geesten’ vormen 3D-scans geproduceerd vóór de brand nu een van de weinige overgebleven sporen. Het project brengt onderzoekers en makers samen om verloren artefacten nieuw leven in te blazen en ze een hedendaagse betekenis mee te geven. In een casestudie uit 2020 richtte het project zich op een Peruaanse Chimu recipiënt. 30 kunstenaars en makers lieten zich inspireren door het digitale 3D-model en creëerden nieuwe objecten vanuit eigentijdse perspectieven. Een casestudie in 2022 concentreerde zich op precolumbiaanse keramiek uit de Marajó-regio in Brazilië. Een multidisciplinair team werkte ter plaatse samen om grote grafurnen te realiseren door 3D-printen in klei en traditioneel vakmanschap te combineren. 

'Het project streeft naar een holistische benadering van cultureel behoud die niet gefocust is op het individuele artefact maar op de verhalen en waarden die het representeert.' — Unfold

De Droge Delta

Designbureau: CLUSTER landschap en stedenbouw, LAMA landschapsarchitecten in samenwerking met HOGent, Landschap- en stedenbouwbureau Omgeving & Hesselteer, Tractebel & H+N+S landschapsarchitecten & IMDC, SWECO België
Opdrachtgever: LABO RUIMTE - Departement Omgeving en Team Vlaams Bouwmeester

De Droge Delta is een onderzoek naar ruimtelijke hefbomen in de strijd tegen waterschaarste. Zowel ontwerpers, onderzoekers als experten deelden hun inzichten voor dit ontwerpend onderzoek, dat de ruimtelijke uitdagingen en oplossingen voor droogte in Vlaanderen in beeld brengt. Dit onderzoek is opgezet in een beleidscontext, waarbij een doorgedreven interdisciplinaire benadering voorop staat. Die werd ingezet om de problematiek en oorzaken van droogte te verkennen en om de samenhang met hoe we de ruimte gebruiken in kaart te brengen. Ook werden mogelijke oplossingsrichtingen, de wenselijke verandering van het landschap en de ruimte waarin we leven, verbeeld.

'Door de brede kijk trekt LABO RUIMTE het debat rond waterbeheer en droogtemaatregelen uit een infrastructurele hoek en benadert het droogte vanuit een ruimtelijk-maatschappelijk standpunt.' — LABO RUIMTE

Nanto

Designer: Casper Van Herzele

Nanto onderzoekt de implementatie van digitale productpaspoorten in de kledingindustrie, inspelend op nakende Europese wetsvoorstellen. Hoewel die voorstellen positief onthaald worden, blijft het onduidelijk hoe het beleid concreet uitgewerkt zal worden in de industrie. Nanto verkent de randvoorwaarden en ontwikkelt conceptuele krijtlijnen voor oplossingen die bijdragen aan die uitdagende toekomst.

'We hebben methodologieën van productdesign toegepast om wetsvoorstellen te analyseren en te visualiseren. De vertaalslag naar een tastbaar productontwerp stond daarbij centraal.' — Casper Van Herzele

5. Digital Product

Alcatraz – muziekbeleving in VR

Designbureau: A Mad Production
Opdrachtgever: Alcatraz

Op het Alcatraz Metal Festival wordt de publieksbeleving in de moshpit tot bij rolstoelpatiënten gebracht door middel van een VR-bril. Een cameraman met een 360°-camera schiet tussen het publiek in de frontstage een aantal beelden, die meteen nadien worden gemonteerd. Zogenaamde prison guards bieden de rolstoelpatiënten een VR-bril aan, waardoor ze eventjes virtueel in de menigte staan. Die ervaring is enorm intens, omdat het voor hen onmogelijk is om zich tussen het publiek te begeven. 

'We gebruiken een exclusieve technologie voor een heel inclusief verhaal, waarbij we de ervaring en de beleving van onze rolstoelpatiënten naar een hoger niveau tillen.' — Bart Gielen (Alcatraz)

KMSKA-app

Designbureau: Leap Forward
Opdrachtgever: KMSKA

De KMSKA-app, te gebruiken op je eigen smartphone of tablet of via een van de toestellen in het museum, geeft praktische informatie en uitleg over de kunstwerken en toont de weg doorheen de collectie van het museum. De app is bovendien personaliseerbaar en heeft een optie voor slechthorende of dove bezoekers. Het geluid komt niet uit de luidspreker van het toestel. Voorafgaand gebeurde een uitgebreid gebruikersonderzoek. Door het hele proces met alle touchpoints en alle doelgroepen in kaart te brengen, werd een product gecreëerd dat rekening houdt met elke gebruiker.

'Doorheen het gehele proces zijn we erin geslaagd om de gebruiker steeds centraal te stellen en te werken vanuit de noden en wensen van de museumbezoeker.' — Marie Denys (Leap Forward)

Shredders’ 540INDY Invitational

Designbureau: I-Illusions

Shredders is een snowboardgame, een passieproject ‘for riders, by riders’. In het spel worden toonaangevende merken als The North Face, Vans en Volcom geflankeerd door 540INDY, een fictieve brand waarmee de makers voortdurend de grens aftasten tussen realiteit en fictie. In 2022 organiseerden ze Shredders’ 540INDY Invitational, een virtuele snowboardwedstrijd die een brug slaat tussen de gamingcommunity en de echte snowboardwereld. Meer dan 300 spelers uit 31 landen namen deel aan de kwalificaties en de beste acht werden uitgenodigd voor de finale, die op YouTube werd gestreamd. De uitzending bevatte alle ingrediënten van bekende formats, inclusief professionele commentatoren en juryleden, en verenigde duizenden gamers, snowboarders en fans.

'Grenzen aftasten, vooral uit nieuwsgierigheid, en daarvoor beloond worden, voelt als een prijs krijgen voor spelplezier.' — Joachim Wemel (I-Illusions)

6. Environment

Archie

Designbureau: Wisemen
Opdrachtgever: Co-Laden

Vanuit het streven naar een duurzamere mobiliteit biedt Archie een laadpaaloplossing voor de vaak vergeten doelgroepen die zich in steden en rijwoningen bevinden. De Archie-laadpaal is geconnecteerd met een laagdrempelige en gebruiksvriendelijke applicatie. De app bevat, naast het inplannen en opvolgen van je laadsessies, ook een reservatiesysteem, zodat je je laadpaal kan delen met je buurt. De laadpaal is zo ontworpen dat hij opgaat in de gevel van je huis en tijdens het laden het voetpad netjes overbrugt. Na het laden klap je de laadpaal weer in, zodat hij geen hinder veroorzaakt.

'Het was enorm interessant en uitdagend om frustraties binnen laadapps op te lossen die toch nog vaak spelen bij gebruikers.' — Wisemen

Fairbuds XL

Designbureau: Studio Dott
Opdrachtgever: Fairphone

Fairbuds XL is een modulaire hoofdtelefoon met ruisonderdrukking die ontworpen is om levenslang mee te gaan. De gebruiker kan zelf alle onderdelen eenvoudig vervangen indien nodig, van de hoofdband en kussens tot de audio-onderdelen. Het toestel heeft fysieke knoppen voor intuïtieve bediening en kan worden ingeklapt om het compact op te bergen. De Fairbuds XL wordt eerlijk geproduceerd met gerecycleerde materialen en is nu ook e-waste-neutraal.

'Binnen de elektronica-industrie neemt het probleem van e-waste jaarlijks toe. Deze hoofdtelefoon is een kwalitatief en duurzaam alternatief in de audiomarkt.' — Studio Dott

nADA

Designbureau: ACE Packaging

nADA is de eerste 100% papieren zak met geïntegreerde vensterzone die recycleerbaar is. Doordat de volledige zak uit één materiaal bestaat, kan de eindgebruiker geen recyclagefouten meer maken. Het aantal lijmstroken werd ook gehalveerd. Door een speciaal productieproces wordt de zone transparant gemaakt, wat maakt dat het product zichtbaar is door de verpakking heen. De vorm en grootte van het venster zijn vrij te bepalen door de klant.

'De transparantie in het papier creëert een grote ecologische impact. Het is bovendien goedkoper en eenvoudiger te produceren dan de vensterzak met plastic venster.' — Dave Stappaerts (ACE Packaging)

7. Graphics

Collages & assemblages

Designer: Adriaan Van Leuven
Opdrachtgever: Verbeke Foundation

Het boek Collages & assemblages werd uitgegeven ter gelegenheid van het vijftienjarige bestaan van de Verbeke Foundation. In 1.008 pagina's wordt een deel van de bijzondere collectie van de kunstverzamelaars Geert Verbeke en Carla Lens uitgelicht, die inmiddels uit meer dan 6.000 werken bestaat. Het boek is ontworpen als een lange en ononderbroken stroom beelden. Zonder headings of scheidingen loopt het werk van de ene kunstenaar vlot over in dat van de andere. Het doel is om de collages als een geheel samen te brengen en de collectie als een werk op zich te presenteren. Het boek is 6 centimeter dik, het maximum dat in een industrieel proces kan worden afgewerkt.

'Tijdens een toevallige ontmoeting met Geert Verbeke kreeg ik een rondleiding door het depot. Ik was onder de indruk van de hoeveelheid en verscheidenheid aan werken.' — Adriaan Van Leuven

Letters op maat

Designer: Erik Desombere

Erik Desombere ontwikkelde drie fonts, waarin mathematiek en systematiek een belangrijke rol spelen. Voor Greenconcepts ontwierp hij een typografisch logo binnen een grid van twee vierkanten breed en vier hoog. Dat leidde tot de ontwikkeling van een font met diverse hoogtevarianten, waarbij de letters door elkaar gebruikt kunnen worden. Het tweede font groeide uit het ontwerp voor het nieuwe logo van Sint Lucas Antwerpen, met als vormelijk aanknopingspunt de gevelsteenverbinding van het gebouw. Reflecterend op een handmatig logo-ontwerp uit 1987 voor Industrimmo, creëerde hij een derde font met een stevig grid van vijf op zeven vierkanten, doorkruist met alle mogelijke diagonalen. 

'Wat me het meeste boeit, is het ontwerpproces: het bouwen, verfijnen en verbeteren. Het onderzoek naar nieuwe typografische mogelijkheden verrast telkens..' — Erik Desombere

Waters

Designer: Tim Bisschop
Opdrachtgever: Hannibal Books

Het boek Waters herdenkt de watersnoodramp van 1953 in Nederland aan de hand van beklijvende foto’s van Robin de Puy en poëtische tekstfragmenten van Maria Barnas. De omslag, gehuld in een linnen stof met een abstract kleurverloop, toont de dreiging van het opkomende water. De titel, in transparante folie gedrukt, ligt verzonken in het beeld en is alleen zichtbaar als je het boek tegen het licht houdt, zoals de weerspiegeling op een wateroppervlak. Het binnenwerk is op zacht, ongestreken papier gedrukt en sluit zo mooi aan bij de warmte en menselijkheid van de verhalen. De luchtbeelden worden weergegeven op een dunner, bijna doorschijnend mat papier en gedrukt in een monotoon blauw.

'Het ontwerp komt logischerwijze voort uit het thema van het boek. De vorm van het boek moest de ervaring, herinneringen en emoties van de geportretteerden weergeven.' — Tim Bisschop

8. Habitat

Brion

Designbureau: Axelle Vertommen
Opdrachtgever: Matière Grise

Hoeken vormen de basis van een kamer, maar worden vaak onderbelicht. Vanuit dat idee ontstond Brion, een lamp die in een hoek geïnstalleerd kan worden. De lamp bestaat uit twee constructies in geplooid plaatstaal die in elkaar passen. De combinatie van binnen- en buitenschil verbergt de ledlichtbron, waardoor een indirect licht ontstaat. De reeks werd uitgebreid met wand- en staanlampen in drie hoogtes die zowel horizontaal als verticaal geplaatst kunnen worden. De lamp is beschikbaar in 38 kleuren voor zowel de binnen- als de buitenschil.

'De eerste schetsen maakte ik tijdens een treinrit, geïnspireerd door een juweel van Studio Collect dat op zijn beurt geïnspireerd was op de begraafplaats van Carlo Scarpa.' — Axelle Vertommen

MyGrid ModuleOne

Designer: Roel Heyninck
Opdrachtgever: MyGrid

MyGrid ModuleOne werd ontwikkeld om te voldoen aan de vraag naar een slimme, bidirectionele thuisbatterij die zowel financieel als praktisch toegankelijker is voor de consument. Dankzij de app is het toestel eenvoudig te bedienen als plug-and-play oplossing die je overal kan meenemen om energie-onafhankelijk te zijn. Bovendien krijg je een beter inzicht in je energieverbruik en kan je kosten besparen door energie op te slaan wanneer die goedkoop is en die energie te gebruiken wanneer de prijs hoog is.

'Dankzij deze batterij is de energietransitie toegankelijk voor iedereen, niet alleen voor mensen met technische knowhow of diepe zakken.' — Jan Wellens (founder MyGrid) ​ ​

Poly

Designer: Michaël Kruijne ​
Opdrachtgever: Drisag

Poly is een lage relaxstoel met een ruime armsteun die het gebruik van een laptop of tablet faciliteert. Het concept werkt met verschillende facetten die onder een hoek ten opzichte van elkaar zijn gepositioneerd, om zo een ergonomische kuipzitting te benaderen. De stoel is ontworpen vanuit een circulaire gedachte en heeft een efficiënt productieproces. Drisag produceert lokaal en verkoopt rechtstreeks van fabrikant aan klant, wat een korte keten en toegankelijke nazorg verzekert, zoals voor herstel en hergebruik.

'Dit project wil illustreren hoe een circulaire mindset kan leiden tot waardevolle meubelstukken, waarbij multifunctionaliteit resulteert in gebruiksmaximalisatie.' — Michaël Kruijne

9. Spaces

1302

Designbureau: CREATE.eu
Partners: Koen Bovée (scenografie), Atento (constructie)
Opdrachtgever: Stad Kortrijk

1302 is een multimediale belevingsexpo in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Kortrijk die inzoomt op de Guldensporenslag. Die kerk, een historische plek die in 1302 uitkeek over het slagveld, draagt het verhaal van de slag als een stille getuige in zich. Daarom vormt ze het perfecte canvas om de complexe geschiedenis via deze expo te vertellen. CREATE.eu koos voor een hoogtechnologische invulling, waarbij digital storytelling een centrale rol speelt. De bezoeker wordt via een immersieve animatiefilm, een multimediale belevingstafel en een identiteitswand meegenomen op een reis in de tijd.

'De vele eisen rond het behoud van de sacrale sfeer, het behoud van de erfgoedwaarde en het blijvend doorgaan van vieringen in de kerk maakten de integratie een huzarenstuk.' — Fréderique Malbrancke (CREATE.eu)

Circulaire bouwkit voor leeromgevingen

Designbureau: PG21
Opdrachtgever: Kamp C (Provincie Antwerpen)
Partners: Campus Lucas Faydherbe van Thomas More en Vast architecten

Circulaire bouwkit voor leeromgevingen is een levensechte simulatie en bouwkit om jongeren van tien tot veertien jaar warm te maken voor circulair en biobased bouwen. De simulatie bestaat uit twee fysieke ruimtes bij Kamp C (een prefablab en een werfzone), een digitaal bouwpakket en een circulaire bouwkit met biobased materialen. De leerlingen maken vanop afstand een digitaal ontwerp, waarna ze hun project effectief ter plaatse realiseren. Daarvoor werd bovendien een bouwsysteem met modulair montagesysteem en unieke maatvoering gecreëerd. 

'Omdat het belangrijk is dat de bouwsector er over vijftien jaar heel anders uitziet, biedt de simulatie jongeren de kans om nu kennis te maken met de toekomst van bouwen.' — Stefan Van Ouytsel (PG21)

LL102

Designbureau: URA - Yves Malysse en Kiki Verbeeck
Partners: Dejardin bv
Opdrachtgever: Stad Gent, dienst Cultuur

LL102 is een artistieke integratie aan de voetgangerstunnel onder de spoorweg in Ledeberg. Het doorzicht van die tunnel wordt gevormd door de atypische beweging doorheen de tunnel. Het project tracht die beweging te verscherpen door de ingangen vormelijk te accentueren. Door een stalen structuur te plaatsen die in dialoog gaat met het bestaande perspectief, wordt het doorzicht duidelijker gedefinieerd. Het dagelijks gebruik van de tunnel wordt op die manier aangenamer gemaakt voor de buurtbewoners.

'Het resultaat van een geslaagde interventie in de publieke ruimte is als een goede deurknop, als een mes dat comfortabel in de hand ligt, als een zetel die zich vormt naar het dagelijks gebruik.' — Yves Malysse (URA)

Save the date

Op 23 januari 2024 vindt in Bozar in Brussel de feestelijke awardshow plaats met bekendmaking van alle winnaars van de Henry van de Velde Awards 24.

Over de Henry van de Velde Awards

De Henry van de Velde Awards worden jaarlijks door Flanders DC uitgereikt en betekenen al sinds 1994 een vaste waarde in het designlandschap. Dit jaar worden de awards mogelijk gemaakt dankzij de steun van onze partners: Vlaams Agentschap voor Innoveren & Ondernemen (VLAIO), Paleis voor Schone Kunsten/Bozar, Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM), de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) en Bokrijk.

Meer informatie via ​ https://www.henryvandevelde.be/

Voor meer beelden, gelieve contact op te nemen met ikram.annouri@flandersdc.be

Contact

Stefan Ceunen

Stefan Ceunen

Lead PR & Communications Manager, Flanders DC

 

 


 


​ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Flanders DC

Flanders DC is het Vlaamse design- en modecentrum en werkt aan sterk toekomstgericht ondernemerschap in de design- en modesector. 

Neem contact op met

Nationalestraat 28 - 2000 Antwerpen

+32 3 746 09 46

info@flandersdc.be

www.flandersdc.be