Designers van morgen: ​
de 25 beste design graduates van 2023

© Manu Van Guijze, KDG Sint Lucas Antwerpen (autonome context)
© Manu Van Guijze, KDG Sint Lucas Antwerpen (autonome context)

Van een ergonomisch seksmeubel voor mensen met een beperking tot textielontwerp bestaande uit groenten. Het einde van het schooljaar brengt telkens heel wat nieuw design met zich mee. Flanders DC lijst de 25 beste afstudeerprojecten binnen design op. Werp een eerste blik op dé designers van morgen binnen productdesign, interieur- en social design, textielontwerp, juweelontwerp en grafisch ontwerp.

PRODUCTDESIGN

1. Nikita Aulov (Genk) - Yes We Sex
LUCA School of Arts Genk

© Nikita Aulov, LUCA School of Arts Genk (productdesign)
© Nikita Aulov, LUCA School of Arts Genk (productdesign)

Een revolutionaire zetel die eigenlijk dient als ergonomisch seksmeubel is het project Yes We Sex van Nikita Aulov. Het ondersteunt mensen met een fysieke beperking en hun partner op het gebied van seksualiteit en intimiteit. De zetel biedt ergonomie en vereenvoudigt verplaatsingen zonder hulp van anderen, wat seks op verschillende plekken in huis mogelijk maakt. Nikita zet dit designproject verder met Ataraxia Designstudio met een focus op andere doelgroepen en soorten beperkingen. ​

Meer over Nikita Aulov via website en Instagram. ​

2. Arend Vandenberghe (Gent) - Rozet
Howest Kortrijk

© Arend Vandenberghe, Howest Kortrijk (industrieel productontwerp)
© Arend Vandenberghe, Howest Kortrijk (industrieel productontwerp)

Vroeger werden huizen verlicht met kaarslicht van kroonluchters. Zo ontstonden er roetpatronen op de plafonds die telkens werden verborgen met een nieuwe laag pleister. Om de oorsprong van deze verloren ornamenten te herdenken creëert Arend Vandenberghe, samen met designcollectief Vormen, Rozet. Het resultaat? Een draaibare lamp die een cirkelvormige afdruk om zichzelf achterlaat en abstract verwijst naar de roetpatronen. Bij het gebruik van de lamp ontstaat er langzaam een tekening.

Meer over Arend Vandenberghe via Instagram.


3. Babeau Formesyn (Ranst) - Pawsenger
Universiteit Antwerpen

© Babeau Formesyn, Universiteit Antwerpen (productontwikkeling)
© Babeau Formesyn, Universiteit Antwerpen (productontwikkeling)

Pawsenger van Babeau Formesyn is een product-service die hondentransportkisten met bijhorende applicatie verhuurt. Mensen die hun geliefde viervoeter meenemen op reis kennen het probleem. Honden die meer dan acht kilogram wegen, reizen mee in het bagageruim. Dit zorgt voor stress voor zowel het dier als de eigenaars. Het Pawsenger-pakket bestaat uit een innovatieve transportkist met bijhorende applicatie en extra's die nodig zijn voor een efficiënte en stressloze reis.

Meer over Babeau Formesyn via website en Instagram.


INTERIEUR- EN SOCIAL DESIGN

4. Katlijne Meersman (Opwijk) - In de plooi
KASK School of Arts Gent

© Katlijne Meersman, KASK School of Arts Gent (interieurvormgeving)
© Katlijne Meersman, KASK School of Arts Gent (interieurvormgeving)

In de plooi van Katlijne Meersman is een reeks van drie objecten waar een rode draad letterlijk de rode draad vormt. Een zetel, een loveseat en een serie lampen leggen de nadruk op handmatige naaitechnieken die de essentie van het ontwerp vormen. De zetel als pronkstuk van de reeks is voorzien van verschillende gebruikswijzen en laat je nadenken over de meest comfortabele lighouding.

Meer over Katlijne Meersman via Instagram.


5. Manouk Vorselaars (Hilvarenbeek, Nederland) -
Jakob
Thomas More Mechelen

© Manouk Vorselaars, Thomas More Mechelen (interieurvormgeving)
© Manouk Vorselaars, Thomas More Mechelen (interieurvormgeving)

Jakob van Manouk Vorselaars neemt mensen terug mee naar hun kindertijd. Het speels en multifunctioneel meubel is geïnspireerd op de jakobsladder, een traditioneel kinderspeelgoed. Het meubelstuk bestaat uit zes blokken die je op verschillende manieren kan positioneren en je toelaat verschillende lighoudingen aan te nemen. De kern is gemaakt van reststukken akoestische panelen en het textiel bestaat uit 100% polypropyleen, wat het 100% recyclebaar maakt.

Meer over Manouk Vorselaars via Instagram.


6. Marnix Peeters (Schoten) -
Nostos Table
Thomas More Mechelen

© Marnix Peeters, Thomas More Mechelen (VOMO)
© Marnix Peeters, Thomas More Mechelen (VOMO)

De Nostos Table van Marnix Peeters doet functionaliteit en esthetiek samensmelten dankzij zijn multifunctionele en stijlvolle schragen. Door gebruik te maken van additive manufacturing-technieken omarmt de tafel maatwerk en personalisatie, waardoor verschillende opstellingen en afmetingen mogelijk zijn. Het doordachte montagesysteem en de opbergmogelijkheden bieden een efficiënte oplossing, aangevuld met de geometrische kenmerken van de schragen.


7. Axelle Smekens (Dendermonde) - Typografie: Back to the Future
Universiteit Hasselt

© Axelle Smekens, Universiteit Hasselt (interieurarchitectuur)
© Axelle Smekens, Universiteit Hasselt (interieurarchitectuur)

We worden dagelijks omringd door typografie via technische apparaten, verkeersborden, boeken, enzovoort. Met Typografie: Back to the Future van Axelle Smekens reis je via een interactieve tentoonstelling in de Hollandse kazerne van Dendermonde terug in de tijd wat betreft typografie. Van de basisprincipes en grotschilderingen als eerste typografie tot een arcadehal waar je op een speelse manier met letters kan spelen dankzij kunstmatige intelligentie.


8. Elizabeth Claus (Antwerpen) - Een verbindende plek
Universiteit Antwerpen

© Elizabeth Claus, Universiteit Antwerpen (interieurarchitectuur)
© Elizabeth Claus, Universiteit Antwerpen (interieurarchitectuur)

In de Onze-Lieve-Vrouwestraat in Mechelen staat een leegstaand pand dat met het project Een verbindende plek van Elizabeth Claus een herbestemming krijgt. In 2020 richtten winkelhandelaars, bewoners en lokale organisaties van deze straat Project LOV op om te focussen op beleving en verbinding. Zo verbindt ook Elizabeth's project winkelhandelaren, lokale organisaties en mensen op sociaal vlak, maar wordt op ruimtelijk vlak ook de Onze-Lieve-Vrouwestraat gelinkt aan het Dijlepad.


9. Fien Demarest, Liam McAuley en Charlotte Vliegen - Akimbo
Thomas More Mechelen

© Fien Demarest, Liam McAuley en Charlotte Vliegen, Thomas More Mechelen (space and service design)
© Fien Demarest, Liam McAuley en Charlotte Vliegen, Thomas More Mechelen (space and service design)

Akimbo is een online platform specifiek om de educatieve ervaring voor vrouwen verbeteren. Fien Demarest, Liam McAuley en Charlotte Vliegen namen op vraag van Ekisande Belgium vzw een beroepsopleidingscentrum in Bwera, Oeganda onder de loep. ​ Ze gingen aan de slag met de schoollocatie, ondersteuningssystemen, financiële onafhankelijkheid, gemeenschapsbereik, vervoer, internet, een ondersteunende omgeving voor vrouwen en duurzaam toerisme. Hiervoor ontwikkelden Fien, Liam en Charlotte een duurzame, modulaire schoolsite en enkele tools die de bevolking van Bwera de school en studierichtingen leert kennen.


10. Eline Van Deputte (Gent) - Sensorial Saloon
KASK School of Arts Gent

© Eline Van Deputte, KASK School of Arts Gent (autonome vormgeving)
© Eline Van Deputte, KASK School of Arts Gent (autonome vormgeving)

Met Sensorial Saloon wil Eline Van Deputte aanzetten om op een andere manier te interageren met voedsel. Het resultaat? Een immersive belevingssalon met een zetel uit rode bieten, een tafel uit rabarber en appelen, een kussen uit eigeel, een tapijt dat ruikt naar ketchup en gordijnen met de geur van een heerlijk kopje koffie. De huiselijke installatie onderzoekt hoe we geuren, kleuren en texturen van voedsel(overschotten) op een niet-proevende manier kunnen ervaren.

Meer over Eline Van Deputte via website en Instagram.


11. Sophia van Sloun (Maaseik) - Rooting for water. Routing for life
LUCA School of Arts Gent

© Sophia van Sloun, LUCA School of Arts Gent (interieurvormgeving)
© Sophia van Sloun, LUCA School of Arts Gent (interieurvormgeving)

De mens neemt en de natuur geeft. Een overeenkomst die niet eeuwig kan blijven duren. Hoog tijd dat de mens meer bijdrage levert aan onze geliefde natuur. Met Rooting for water. Routing for life wil Sophia van Sloun bomen laten fungeren als de stem van de natuur tijdens de actuele klimaatcrisis. Door een eigen ontworpen klankkast worden geluiden, ontstaan door sapstromen binnenin de boom, hoorbaar gemaakt voor de mens. Een verschil in geluid is detecteerbaar bij gezonde bomen en bomen met droogtestress.

Meer over Sophia van Sloun via Instagram.


12. Juliette Hendrickx (Ranst) - Buoy 344125
LUCA School of Arts Brussel

© Juliette Hendrickx, LUCA School of Arts Brussel (interieurvormgeving)
© Juliette Hendrickx, LUCA School of Arts Brussel (interieurvormgeving)

Stormkop is het epicentrum van datagegevens van meteorologische boeien die info geven over oceanen en hun invloed op het klimaat. Juliette Hendrickx verzamelde voor Buoy 344125 de data van zes meteorologische boeien en plaatste deze als openbare ruimtes in Antwerpen. Data via golfbeweging, wind en temperatuur worden weergegeven via licht. Op lange termijn zal de verandering van het klimaat visueel te zien zijn door de veranderingen van het licht.


13. Denis Iberdemaj (Berchem) -
Unkwn
Thomas More Mechelen

© Denis Iberdemaj, Thomas More Mechelen (hospitality design)
© Denis Iberdemaj, Thomas More Mechelen (hospitality design)

Unkwn van Denis Iberdemaj is een fine dining experience, waarbij vergeten en ongekende groenten samen met muziek de hoofdrol spelen. De muziek wordt speciaal ​ voor het menu gecomponeerd en volgt de volgorde waarin de gerechten worden geserveerd. Het interieur bevat een kleurenpalet van aardetinten, waarbij de focus op het eten en de ervaring ligt. Het plafond is geïnspireerd op koraal en wordt gebruikt om de speakers en verlichting in te integreren.


TEXTIELONTWERP

14. Manu Van Guijze (Antwerpen) - Chou Chou (Rouge)
KDG Sint Lucas Antwerpen

© Manu Van Guijze, KDG Sint Lucas Antwerpen (autonome context)
© Manu Van Guijze, KDG Sint Lucas Antwerpen (autonome context)

Chou Chou (Rouge) van Manu Van Guijze is een serie van textielontwerpen, geïnspireerd op en gemaakt van groenten. Het project bestaat uit zes ontwerpen die op natuurlijke wijze zijn gekleurd met rode kool, rode biet, zwarte bonen en rode wijn. De vormen verwijzen dan weer naar de doorsneden van groenten. Dit project is een verderzetting van Manu’s onderzoek naar natuurlijke kleurprocessen, kleureffecten en verfmethodes.

Meer over Manu Van Guijze via Instagram.


15. Nora Hendriks (Gent) - Handschrift in wit en blauw
KASK School of Arts Gent

© Nora Hendriks, KASK School of Arts Gent (textielontwerp)
© Nora Hendriks, KASK School of Arts Gent (textielontwerp)

Handschrift in wit en blauw van Nora Hendriks is een zoektocht naar de autonomie van een weefsel in interactie met verweer. Weefsels werden in de industriële context van Gent geplaatst, waar ze in aanraking komen met het weer in aarde, wind en water. De draden in de weefsels ontbinden, verzamelen andere materialen en ontwikkelen zich als dragers voor de groei van oxidatie, schimmel, plant en dier.

Meer over Nora Hendriks via Instagram.


16. Cato Vermeulen (Gent) -
Verbouwingen
LUCA School of Arts Gent

© Cato Vermeulen, LUCA School of Arts Gent (textieldesign)
© Cato Vermeulen, LUCA School of Arts Gent (textieldesign)

Met Verbouwingen verwijst Cato Vermeulen naar kledingstukken die qua architectuur het dichtst bij het lichaam staan. De kledingstukken worden gemaakt met behulp van geweven 'bouwblokken', verweven in de stof. Door meerdere lagen in het weefsel te gebruiken, ontstaat er ruimte in de stof. Zo ontwikkelt zich bijvoorbeeld een opening die als mouw kan dienen. Dit proces vormt een archief dat mogelijkheden documenteert. Elk kledingstuk krijgt een naam en werkwijze, die worden vastgelegd op een label. 

Meer over Cato Vermeulen via Instagram.


KERAMIEK

17. Tille Ramaut (Wervik) - H.O.P. (Humor, Object en Portret)
LUCA School of Arts Gent

© Tille Ramaut, LUCA School of Arts Gent (sculptuur, glas en keramiek)
© Tille Ramaut, LUCA School of Arts Gent (sculptuur, glas en keramiek)

Het afstudeerproject van Tille Ramaut kreeg de titel H.O.P. (Humor, Object en Portret). Vanuit deze drie onderwerpen creëerde Tille een reeks van voorwerpen in keramiek. Humor om zwaardere thema's aan te kaarten en te verwerken, een object als een werkelijk bestaand of denkbeeldig iets en een portret waarbij iemand herkenbaar wordt afgebeeld via gelaatstrekken of een herkenbare lichaamshouding.

Meer over Tille Ramaut via Instagram.


JUWEELONTWERP

18. Eva Geldof (Antwerpen) - Pulse
KDG Sint Lucas Antwerpen

© Eva Geldof, KDG Sint Lucas Antwerpen (sieraad)
© Eva Geldof, KDG Sint Lucas Antwerpen (sieraad)

Vanuit haar fascinatie voor het fragiele menselijke lichaam en het thema memento mori deed Eva Geldof met Pulse een onderzoek vanuit twee verbindende elementen in het lichaam: het bot en ons hart. Pulse is een installatie met spuitverfdoeken die dienst doen als huiden, doorboord met ijzeren spijkers. De koperen armband (juste un clou en colère) fungeert als restant van de uitbarsting, en is tegelijk een rebelse verwijzing naar de exclusieve nagelarmbanden van Cartier (juste un clou)

Meer over Eva Geldof via Instagram.


19. Nelle Brackeva (Hasselt) - Gepakt!
PXL-MAD School of Arts Hasselt

© Nelle Brackeva, PXL-MAD School of Arts Hasselt (juweelontwerp en edelsmeedkunst)
© Nelle Brackeva, PXL-MAD School of Arts Hasselt (juweelontwerp en edelsmeedkunst)

Het uitkiezen, voorzichtig vastnemen en aandoen van een sieraad behoort bij velen tot het ochtendritueel. Veelal dragen sieraden een emotionele waarde met zich mee die niet altijd zichtbaar is voor anderen. De juwelen die Nelle Brackeva ontwierp voor haar project Gepakt! transformeren van object naar draagbaar sieraad. Zo lijken de juwelen op het eerste zicht de vormen van een klaproos, medaille, paternoster, kroon en een pakje aan te nemen. Bij het voorzichtig opnemen van deze objecten, ontpoppen de figuren zich tot draagbare sieraden.

Meer over Nelle Brackeva via website en Instagram.


GRAFISCH ONTWERP

20. Charles De Latin (Deurne) - Street Dialogue
AP Hogeschool Antwerpen

© Charles De Latin, AP Hogeschool Antwerpen (grafische en digitale media)
© Charles De Latin, AP Hogeschool Antwerpen (grafische en digitale media)

Street Dialogue, het afstudeerproject van Charles De Latin, brengt gevonden illustraties uit de straten van Antwerpen in beeld. De vaak naïeve vormen en betekenissen achter snelle tekeningen en korte teksten uit het straatbeeld worden gecombineerd met nachtelijke beelden van Charles' zoektocht naar deze illustraties. Het resultaat is een boek dat in vraag stelt of auteursrecht op vandalisme bestaat.

Meer over Charles De Latin via website en Instagram. ​

21. Julie Vandenhove (Ronse) - Good old days
Arteveldehogeschool Gent

© Julie Vandenhove, Arteveldehogeschool Gent (grafische en digitale media)
© Julie Vandenhove, Arteveldehogeschool Gent (grafische en digitale media)

Al meer dan 50 jaar is Studio Skoop in Gent dé onafhankelijke arthouse cinema bij uitstek. Julie Vandenhove nam met het project Good old days de rebranding voor haar rekening. Onder meer de website, filmkranten, pins, gift cards en bierviltjes kregen een make-over met oog voor het nostalgische karakter van het filmtheater. Zo verwijzen enkele visuele elementen naar gestileerde vormen uit een oude filmcamera.

Meer over Julie Vandenhove via website en Instagram. ​


22. Angela Xu (Italië) - With my traces I'm filling the gaps left in between of my teeth
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen

© Angela Xu, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen (grafisch ontwerp)
© Angela Xu, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen (grafisch ontwerp)

Angela Xu weerlegt met haar project With my traces I'm filling the gaps left in between of my teeth de relatie tussen migranten van de tweede generatie en de relatie met hun zogezegde 'moedertaal', de misverstanden, versprekingen en stiltes. Angela gebruikte de Chinese geluksenvelop met gezeefdrukte tekst als metafoor voor de relatie met haar eigen moeder. Ze spreken niet dezelfde taal, maar drukken op andere manieren hun genegenheid uit.

Meer over Angela Xu via Instagram.


23. Margot Rau (Brugge) - Human Glyphs - The Body of Type
LUCA School of Arts Gent

© Margot Rau, LUCA School of Arts Gent (visual design)
© Margot Rau, LUCA School of Arts Gent (visual design)

Hoe komen kunst en wetenschap samen binnen typografie? Margot Rau koos de welbekende Vitruviusman van Leonardo da Vinci als inspiratiebron voor Human Glyphs - The Body of Type. De vormen en verhoudingen van de letter komen overeen met de armen, het torso en de benen van de Vitruviusman. Door het spelen met de grootte ontstaan er steeds meer of minder leesbare letters, waardoor kunst en wetenschap verenigd worden in een hedendaags font.


24. Niaz Mirmobini (Hasselt) - When ligatures touch literature ​
PXL-MAD School of Arts Hasselt

© Niaz Mirmobini, PXL-MAD School of Arts Hasselt (grafisch ontwerp)
© Niaz Mirmobini, PXL-MAD School of Arts Hasselt (grafisch ontwerp)

Het Perzisch-Arabische schrift bestaat uit gemengde lettervormen en ligaturen. Door de evolutie van technologische typografie werd veel schriftgrammatica verwijderd, waardoor de manuscriptvorm en typografie niet meer overeenstemmen. Met When ligatures touch literature onderzoekt Niaz Mirmobini de invloed van ligaturen op de leeservaring in verschillende redactionele categorieën. Haar werk categoriseert leesmaterialen op basis van waar ligaturen mogelijk gebruikt kunnen worden.

Meer over Niaz Mirmobini via Instagram.


25. Marinela Demaj (Zottegem) -
Pro memorie
KASK School of Arts Gent

© Marinela Demaj, KASK School of Arts Gent (grafisch ontwerp)
© Marinela Demaj, KASK School of Arts Gent (grafisch ontwerp)

Pro memorie van Marinela Demaj gaat over schrijven, beweging, flora en over hoe deze elementen gelinkt worden aan elkaar. Het project focust op het spanningsveld tussen controle uitoefenen en loslaten. Hoe interpreteert Marinela schrijven, beweging en flora en probeert zij zich dat te herinneren? En hoe kan dit vervormen en vervolgens verdwijnen?

Meer over Marinela Demaj via Instagram.


KLIK HIER VOOR MEER BEELDMATERIAAL

LEES HIER HET ARTIKEL OP ONZE WEBSITE


Voor meer informatie, beeldmateriaal of vragen, contacteer:

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Flanders DC

Flanders DC is het Vlaamse design- en modecentrum en werkt aan sterk toekomstgericht ondernemerschap in de design- en modesector. 

Neem contact op met

Nationalestraat 28 - 2000 Antwerpen

+32 3 746 09 46

info@flandersdc.be

www.flandersdc.be