Districts of Creativity Network breidt uit
De Nederlandse regio Noord-Brabant treedt toe tot het DC Network
In 2004 richtte Flanders DC het District of Creativity (DC) Network op, een groep van creatieve en innovatieve regio's. Dit unieke samenwerkingsverband over de grenzen van landen en continenten heen, wil creativiteit en innovatie, doorslaggevende factoren inzake duurzame economische groei, vooraan op de politieke agenda zetten.
Kennisuitwisseling staat centraal in het DC Network. De verschillende regio's kunnen van elkaar leren door uitwisseling van 'best practices' in het stimuleren van innovatie en creativiteit.
Het DC Network bestaat uit de volgende regio's: Baden-Württemberg, Rhône-Alpes, Lombardije, Catalonië, Schotland, Centraal Denemarken, Tampere, Oklahoma, Rio de Janeiro, Shangai, Karnataka en Vlaanderen. Sinds vorige week hoort daar ook de Nederlandse regio Brabant bij.
Pascal Cools, directeur van Flanders DC en drijvende kracht achter het internationale netwerk is overtuigd van de meerwaarde van Noord-Brabant. "Brabant levert een mooie kruisbestuiving tussen ondernemen en design," aldus Pascal Cools. "Ik denk dan bijvoorbeeld aan de NHTV (internationaal hoger onderwijs), zij zijn bezig met imagineering en storytelling. Verder is er nog de toptechnologieregio Brainport en de Design Academy. Brabant brengt ondernemers, kunstenaars en onderzoekers samen en dat werkt. Daar willen we graag van leren."
Brigite van Haaften, gedeputeerde van Brabant, omschrijft de toetreding tot het DC Network als meespelen in de eredivisie van creativiteit.
"Dit netwerk biedt kansen voor creativiteit en innovatie op internationaal terrein, bijvoorbeeld als het gaat om de creatieve industrie, of onze vrijetijdseconomie. We kunnen binnen het netwerk samenwerken met interessante internationale partners. Dan denken we bijvoorbeeld aan Vlaanderen (gezond ouder worden), Baden-Württemberg (automotive/slimme mobiliteit) en Rio de Janeiro (duurzaam agrofood en biobased economy/duurzame energie)," legt Brigite van Haaften uit. "Dat is voor Brabantse bedrijven en organisaties natuurlijk erg interessant. Wat we in feite doen, is de weg plaveien voor allerlei partijen in Brabant. En dan kunnen ze zelf kiezen waar ze heen gaan en met wie ze gaan samenwerken".