Dit zijn de Henry van de Velde Awards 2017 Nominees!

Op woensdag 6 september kiest de internationale Henry van de Velde Award-jury uit deze finalisten de winnaars.

Op 30 januari 2018 reikt Flanders DC de Henry van de Velde Awards 2017 uit in BOZAR.

Voor de allereerste keer zal een internationale jury, onder voorzitterschap van Jan Boelen, op woensdag 6 september beslissen wie als winnaar op het podium zal staan.

Flanders DC kon vier  topdesigners strikken: Michael Anastassiades (GB), Simon Hadjidimoff (Decathlon, FR), Chris Kabel (NL) en Michael Young (GB), en verder ook nog vier designexperten met internationale erkenning. Naast de voorzitter van de jury en directeur Z33, Jan Boelen, zijn dat sustainability expert Serge de Gheldere (Futureproofed), curator en communicatie-expert Giovanna Massoni en academisch directeur Industrial Product Design aan de Howest Ronald Bastiaens.

Een product, project of dienst wordt niet zomaar een Henry van de Velde Awards 2017 Nominee. Dit voorjaar lanceerde Flanders DC een oproep gericht aan ontwerpers, bedrijven, overheden en organisaties. Voorwaarde: het moet gaan om een designproject met een Vlaamse link dat niet voor april 2016 op de markt gekomen is. Meer dan 180 ontwerpers en designspelers grepen hun kans en stuurden hun realisatie in.

Dat dit zorgt voor een bijzondere staalkaart van wat design, creativiteit en innovatie kan zijn, is duidelijk. Het was voor de nationale jury dan ook een hele klus om uit de veelheid en verscheidenheid de 18 allerbesten te kiezen. Elk staan ze voor wat goed design moet zijn.

In november en december krijgt het grote publiek nog de kans om uit deze 18 finalisten zijn favoriet te kiezen via de website www.henryvandevelde.be. De Henry van de Velde Awards 2017 Nominee met de meeste stemmen kan dan ook nog de Henry van de Velde 2017 Public Award winnen.

Behalve deze wedstrijd worden er ook nog de drie bijzondere prijzen (Special Awards) uitgereikt voor een Loopbaan, een Bedrijf en een Jong Talent. Deze werden reeds eerder door de nationale jury aangeduid. Wij weten dus reeds wie deze zijn, maar hen willen we als grote verrassing houden tot 18 januari 2018, wanneer ze samen met de andere zes laureaten (Design Solution Awards) zullen bekend gemaakt worden.

Dit zijn de 18 Henry van de Velde Awards 2017 Nominees binnen de zes categorieën:

COMMUNICATION AWARD

• Heropening van het Museum Plantin-Moretus, Kastaar (Stoffel Van den Bergh & An Eisendrath) voor Museum Plantin-Moretus
  • Voetbalmagazine Puskas, Pjotr Grafisch Ontwerp (Pieter Willems & Brecht Van Stappen) voor Heren Vertrekt
  • Vollebak Vennestraat, totaalconcept straatfeest, door vzw LABO (Linde Hermans, Noortje De la haye, Patrick Reuvis, Jo Klaps, Huub Berger, Peter Firman, Annick de Waal, Nienke Van der Reijden, Hanne Keirse, Gaëtan Coolen, Martine Geladi, Jeff Rutten, Jochen Cypers & Simon Jones) voor Stad Genk

DESIGN-LED CRAFTS AWARD

• A+A BOWLS, Changing social dynamics with ceramics, Ann Van Hoey voor Den Ateljee
  • Monsieur Tricot Lighting, verlichtingscollectie, Monsieur Tricot (Ilia Eckardt)
  • Tableskin, tafellaken en servetten, Studio Lore Langendries voor Verilin

ECODESIGN AWARD by OVAM

• H-bench, zitconcept voor de publieke ruimte, Studio Segers (Wim Segers & Bob Segers) voor ECO-oh!
  • Post-Couture Antwerp, kleding on demand, The Post-Couture Collective (Martijn van Strien) voor martijnvanstrien.com
  • Xant M, midsize windturbine, Xant (Alex De Broe, Xavier Vanwijck & Frédéric Nannan)

EFFICIENCY AWARD

• Dubio, gevelsteen/baksteen, It’s a Roel (Roel Vandebeek) voor Nelissen Steenfabrieken
  • Dynamx, regelafsluiter, Achilles Design (Raf Schoors & Tim Ruytjens) voor Belparts
  • June, energie-assistent, Bagaar (Mathias De Winter & Georges Lieben) voor June

EVERYDAY LIFE AWARD

• Stubs, 4 stapelbare krukjes, Frank Ternier voor Labt
  • Tam Tam fire basket, vuurkorf, Studio Achoo (Bart Van houcke) voor Copain
  • Virus, picknicktafel, Dirk Wynants Design Works voor Extremis

HEALTHCARE AWARD

• Aperi, oproepsysteem / communicatieplatform, pilipili productdesign & engineering voor Aperi
  • Colli-Pee, toestelletje voor collectie van eerste urine, Voxdale (Kristof Sorgeloos, Koen Beyers, Bart Verleije & Wim Boudewyns) voor Novosanis NV
  • Theom@tic, tafelhulpmiddel om mensen zelfstandig te laten eten met één functionele arm, Boonen Design Studio (Frédéric Boonen), concept Theo Willen, voor JESSA Ziekenhuis vzw

Belangrijke data:

Vanaf 6 november 2017 kan het grote publiek stemmen op www.henryvandevelde.be

Op 18 januari 2018 reikt Flanders DC alle Henry van de Velde Awards 2017 uit in BOZAR. Naast de 6 winnaars uit de bovenstaande categorieën verneemt het publiek ook wie de winnaars zijn van de Henry van de Velde Awards 2017 Lifetime Achievement, Young Talent, Company en Public. De uitreiking is meteen ook de start van de gratis tentoonstelling “Henry van de Velde Awards 2017” in BOZAR van 19/01/2018 tot 18/03/2018.

De Henry van de Velde Nominees: meer uitleg en een omschrijving van elke nominee

De categorieën: meer uitleg

DOCX - 6.3 Kb