Skip to Content
Dit zijn de winnaars van de Belgian Game Awards 21

Dit zijn de winnaars van de Belgian Game Awards 21

Alweer een geweldige selectie van games, game studio's en Esports Players valt in de prijzen.

De Belgian Game Awards zijn een jaarlijks hoogtepunt voor de Belgische game industrie. Dit jaar zag de organisatie een record aantal inzendingen binnenkomen. De jury stond voor de belangrijke en uitdagende taak om uit meer dan 100 ingezonden games en studio's de winnaars binnen elke categorie aan te duiden. Ook het publiek mocht een lieveling naar het podium stemmen. Tijdens de virtuele show op 1 oktober om 20u30 worden de awards uitgereikt op VRT NU, RTBF Auvio en twitch.tv/belgian_games. U vindt hier alvast, onder embargo, een overzicht van alle winnaars.

Deze editie van de Belgian Game Awards wordt er eentje om naar uit te kijken. Dankzij de steun van partners VRT en VRT NU zal de virtuele show een game-waardige beleving worden. In de virtuele studio van VRT wordt een Belgisch game eiland opgebouwd van waaruit presentatoren Eva Mundorff en Kamal Messaoudi de kijkers meenemen in een duizelingwekkende rit doorheen alle games, game studio's en Esports winnaars van deze editie van de Belgian Game Awards.

De game industrie is wereldwijd groter dan de muziek-en filmindustrie samen. Onze Belgische studio's zijn ook hoe langer hoe meer succesvol aan het worden. Dat willen wij graag in de kijker zetten. - Pascal Cools, General Manager Flanders DC
We zijn verheugd met deze vierde editie van de Belgian Game Awards en we zijn onze partners - in het bijzonder Flanders DC, VRT en VAF Gamefonds - dankbaar voor hun steun. Dankzij onze professionele jury zijn de Belgian Game Awards een kwaliteitslabel waarmee bedrijven op internationaal niveau kunnen uitpakken. - David Verbruggen, Belgian Games
De gamesector is een groeiende en bloeiende tak van onze sector. En (te) weinig mensen weten dat ook in ons land heel knappe games worden gemaakt. Daarom willen we als VRT mee onze schouders zetten onder de Belgian Game Awards, zodat deze tak van de creatieve sector ook de aandacht krijgt die hij verdient. Het is voor ons ook een kans om als mediabedrijf de banden met de gamesector te versterken. Net als films en boeken worden games zo ook een beetje cultureel erfgoed. En ja, zo’n awardshow voor games moet natuurlijk in een prachtige virtuele omgeving plaatsvinden. Daar gaan we bij VRT voor zorgen! - Frederik Delaplace, CEO VRT

Game Awards

De Belgian Game Awards kennen verschillende categorieën: game awards, studio awards en Esports Awards. Alle categorieën werden beslist door een professionele jury behalve de Audience Award waarbij het publiek de winnaar zelf koos en de Esports Awards waarbij  het publiek voor 50% mee bepaalt wie wint.

1. Audience Award: VR-Kuub

Het publiek liet deze keer de entertainment titles aan de kant en koos massaal voor VR-Kuub, een educatief game van Cybernetic Walrus dat inzet op communicatie skills bij jongeren op school. In het game lost een leerling verschillende geheime missies op en moet uit de mysterieuze kubus zien te ontsnappen dankzij de hulp van zijn medestudenten.

Genomineerden voor de Audience Award: Hyperdash van Triangle Factory, Roguebook van Abrakam en Silver van Create.eu.

2. PC/Console Game of the Year: The Almost Gone

Deze Award, die er al meer dan vijf jaar zat aan te komen, is het bewijs van zowel het doorzettingsvermogen van Happy Volcano als de kracht van het game concept. - BGA21 Jury

The Almost Gone van Happy Volcano viel al meermaals in de prijzen met hun pre-release of als most-anticipated game. Ook met de full release wist het game de harten van de jury te veroveren. Het game valt dit jaar zelfs dubbel in de prijzen (zie ook categorie Mobile Game of the Year) De jury lauwert vooral de wisselwerking tussen emotie, gameplay en art.

Genomineerden voor Best PC/Console Game of the Year: Ary and the Secret of Seasons van Exiin, Black Legend van Warcave en Sizeable van Business Goose Studio's.

3. Mobile Game of the Year: The Almost Gone

Een onmiskenbaar meesterwerk van een verhaal en een prachtig spel dat het medium tot een hoger niveau tilt. - BGA21 Jury

The Almost Gone van Happy Volcano valt ook in deze categorie in de prijzen (zie ook categorie Best PC/Console Game of the Year). Het bewijs dat dit puzzle game zowel op PC/console als op mobiele toestellen een top game ervaring biedt.

Genomineerden voor Mobile Game of the Year: Pink van Bart Bonte games, Hidden through time van Rogueside, Words for a bird van Bart Bonte.

4. AR/VR Game of the Year: Deisim

Willen we niet allemaal eens ervaren hoe het is om almachtige God te zijn en te bepalen wat er op de wereld gebeurt? Een applaus voor Deisim om dit bij deze mogelijk te maken! - BGA21 Jury

Games moeten spelers unieke ervaringen bieden en dat geldt des te meer voor VR/AR games. Daar slaagt Deisim van Tommy Malloteaux volgens de jury wonderwel in. Wanneer de speler voor zijn/haar creatie staat, voelt hij/zich net een meesterkok die de wereld opleukt met bomen en dieren en daarbij ook een sadistisch kantje van zichzelf kan ontdekken.

Genomineerden voor AR/VR Game of the Year: Cubism van Vanbo, Hyperdash van Triangle Factory en Pollinator Park van Poppins & Wayne.

5. Best Non-Entertainment Title of the Year: Pollinator Park

Pollinator Park is een nobel educatief spel dat helemaal niet betweterig overkomt . Het spel dicteert niet waarom bestuivers belangrijk zijn - het wil dat je begrijpt waarom ze belangrijk zijn en neemt je zo mee in het verhaal. Aan het eind van het spel waren wij er als jury volledig van overtuigd dat het redden van bestuivers belangrijk is. Missie volbracht dus! - BGA21 Jury

Pollinator Park dat Poppins & Wayne bouwde in opdracht van de Europese Commissie kwam tot stand in samenwerking met 'bio-architect' Vincent Callebaut die er zijn kenmerkende eco-futuristische stijl aan leende. Pollinator Park is een kruising tussen een dierentuin, een themapark, een interactief museum en een kristallen bol: leerzaam en  boeiend.

Genomineerden voor Best Non-Entertainment Title of the Year: BabelAR van Luca School of Arts, Painting VR van Oisoi studio en Silver van CREATE.eu.

6. Debut Game of the Year: Sizeable

Sizeable, BGA21 Debut Game of the Year
Sizeable, BGA21 Debut Game of the Year
We zijn gek op de eenvoud van Sizeable! En wat een prachtige game art! - BGA Jury

Sizeable van Business Goose Studios is een klassiek voorbeeld van "keep it simple". Eén idee en één visie omgezet in een heleboel interessante uitwerkingen. Het puzzelconcept is thematisch gemakkelijk uit te breiden. De jury vond het opmerkelijk hoe zo'n jong team dit heeft klaar gespeeld.

Genomineerden voor Debut Game of the Year: Blazing sails van Get Up Games, Lancelot's Hangover van Jean-Baptiste de Clerfayt en Rolling Hamster van Flip it.

7. Student Game of the Year: Glint

Glint heeft een aantal coole verrassingen in petto, maar wat in dit game echt opvalt,  is hoe sfeer en gameplay elkaar versterkten. Geen evidentie om te maken in zo'n korte tijd. - BGA Jury

Student game Glint van Haute Ecole Albert Jacquard kaapt de titel van Student Game of the Year weg. Het viel de jury op dat het game zowel in art, sound design en gameplay trouw blijft aan het onheilspellende concept en verhaal dat erachter zit. Een straffe uitwerking voor een game dat in 3 maanden tijd ontwikkeld werd.

Genomineerden voor Student Game of the Year: Bulan Mimpi van Haute Ecole Albert Jacquard, Detritus en Momentum van Digital Arts & Entertainment en Petit Voyage van Alice Daria.

8. Most Anticipated Game of the Year: Roguebook

Roguebook brengt misschien niets baanbrekends nieuws, maar levert in plaats daarvan een geweldige deckbuilding-ervaring, waardoor het één van onze favoriete games in dit genre is geworden. - BGA21 Jury

Roguebook van Abrakam is het game waar de jury alvast het meest naar uitkeek. Een van de juryleden houdt zelfs helemaal niet van deckbuilders, maar raakte intussen gepassioneerd door dit game, waar trouwens ook Richard Garfield, de maker van Magic: The Gathering, aan meewerkte. Voor de duidelijkheid: deze award bekroont een game dat nog niet verschenen was op het ogenblik dat de jury aan het testen ging. Roguebook is inmiddels wel al verschenen op PC, maar het is nog uitkijken naar de console versies.

Genomineerden voor Most anticipated game of the year: Arisen van Maratus, Ghost on the Shore van like Charlie, Hubris van Cyborn en Shredders van Studio Foampunch en i-illusions.

9. Lifetime Achievement Award: Yves Grolet

Yves Grolet, BGA21 Lifetime Achievement Award
Yves Grolet, BGA21 Lifetime Achievement Award

Yves Grolet wordt beschouwd als één van de pioniers van de Waalse game industrie en was daardoor een evidente keuze van de jury voor de Lifetime Achievement award. Zijn verdiensten voor de Belgische game industrie zijn groot en zijn carrière indrukwekkend. Hij maakte zijn eerste game op de Commodore 64 toen hij slechts 15 jaar oud was. Hij ging kort daarna aan de slag bij Ubisoft - toen nog een kleine startup - en intussen uitgegroeid tot één van de mastodonten in de internationale game industrie. In '99 lanceerde hij Outcast, een cult classic en één van de eerste driedimensionale open world games waar o.a. Grand Theft Auto III zich door liet inspireren. Onlangs werd ook Outcast II aangekondigd met een veelbelovende trailer. Yves is naast een creatieve game ontwikkelaar ook een slimme ondernemer. Hij richtte intussen al 5 studio's op waarvan de laatste, Appeal Studios, overgekocht werd door Embracer Group en met om en bij de 60 werknemers veruit de grootste game studio is in Wallonië.

Studio Awards

Best Studio of the Year: Fishing Cactus

Fishing Cactus, BGA21 Best Studio of the Year
Fishing Cactus, BGA21 Best Studio of the Year
Fishing Cactus startte 13 jaar geleden op met 500€ aan kapitaal. De oprichters bleven sindsdien non stop hun dromen najagen en slaagden erin om financiering te krijgen, het team uit te breiden tot ongeveer 30 personen en de games te maken die ze altijd al wilden maken. - BGA21 Jury

Behalve de indrukwekkende professionele groei die Fishing Cactus sinds zijn opstart kende, wil de jury ook de inzet benadrukken van de oprichters voor de Belgische game industrie. Ze richtten de Waalse Game Federatie (Walga) op en zetten zich keer op keer in om de game industrie in Wallonië en de rest van België te professionaliseren, te ondersteunen en te promoten.

Genomineerden voor Best Studio of the Year: Cybernetic Walrus, Happy Volcano, Lugus Studios en Triangle Factory.

Most Promising Startup Studio of the Year: Salty Lemon

Salty Lemons, BGA21 Most Promising Startup Studio of the Year
Salty Lemons, BGA21 Most Promising Startup Studio of the Year
Een fantastische comeback van een studio met doorzettingsvermogen en een veelbelovende ambitie om de "Zwift" van het roeien te worden. - BGA21 Jury

Na de ontgoocheling van Divine Commander, zat Salty Lemon diep. Met nog maar een paar maanden te gaan vooraleer een volledig faillissement aan te vragen, besloten ze hun laatste middelen te investeren in de ontwikkeling van een VR roeitoepassing die later EXR zou worden. Met EXR slaagden ze erin financiering te verzamelen en een bèta te lanceren. Deze beta versie werd intussen zeer goed onthaald en telt momenteel meer dan 7000 geregistreerde roeiers wereldwijd. De studio trekt wereldwijd ook veel interesse van grote spelers in de roei-industrie.

Genomineerden voor Most Promising Startup Studio of the Year: Business Goose Studios, Moonmonster Studios en Slappy Inc.

Esports Awards

Esports Event of the Year: Tarmac Online Sessions

Tarmac komt met een gloednieuw initiatief dat openstaat voor een heel divers publiek: de Tarmac Online Sessions. Het RTBF-kanaal investeert al jaren in Esports en lanceert met Tarmac Online een community-based, competitief en onderhoudend concept voor de Belgische Esports scene.

Esports Rookie Player of the Year:  Vincent "Slyex" Tobaly

Esporter Vincent "Slyex" Tobaly - tevens student geneeskunde aan de Université Libre de Bruxelles - drukte tijdens de European University Rocketeers zijn stempel op de Esports scene. Na de kwalificaties, bereikte hij de top 12 van 350 deelnemers en raakte zelfs in de top 3 tijdens de zomerseries. Dit Esports talent is onderweg naar de absolute top en verdient daarom deze onderscheiding.

Esports Pro Player of the Year: Raphaël "Targamas" Crabbé

Als we het palmares van Targamas bekijken, zien we vooral gouden medailles. Deze Belgische speler is een icoon in League of Legends. Raphaël speelde eerst voor Fnatic en Vitality en maakt nu deel uit van het succesvolle Karmine Corp. Als kampioen in League of Legends en de European Masters, is deze jonge speler dé Belgische toekomst in League of Legends.

Over de Belgian Game Awards

De Belgian Game Awards worden jaarlijks uitgereikt en zijn al sinds 2016 een vaste waarde in het gamelandschap. Dit jaar worden de awards georganiseerd door Flanders DC i.s.m. BelgianGames, VRT en VRT NU en mogelijk gemaakt dankzij de steun van deze partners: VAF|Gamefonds, RTBF, Studio Brussel, MNM, Sporza, FLEGA, WALGA, hub.brussels, Cronos Interactive, Belgian Esports Federation en speelhetslim.be/jouezmalin.be.

Contact BelgianGames

NL: David Verbruggen - david.verbruggen@flega.be; +32473968567

FR: Jean Gréban - jgreban@gmail.com; +32475536401

Perscontact Belgian Game Awards

Natascha Rommens
Natascha Rommens PR & Communications Manager, Flanders DC
Over Flanders DC

Flanders DC, of voluit Flanders District of Creativity, is het unieke aanspreekpunt voor ondernemen in de creatieve sector. Flanders DC ondersteunt, promoot en verbindt creatieve ondernemers uit Vlaanderen bij de start, groei of professionele uitbouw van hun onderneming. Return on Creativity; daar staan wij voor.

Flanders DC
Diestsevest 76 - 3000 Leuven
Fosbury & Sons — Mechelsesteenweg 271, 1.1, 2000 Antwerpen
Ravensteingalerij 38 - 1000 Brussel