EUROPEAN FASHION ALLIANCE formuleert speerpunten voor een meer duurzame en innovatieve Europese modesector

Tijdens een eerste bijeenkomst hebben de 29 leden van de European Fashion Alliance (EFA) een pakket maatregelen en acties samengesteld voor een duurzame toekomst van de Europese mode-industrie. Groener, innovatiever, creatiever.

EFA-European-Fashion-Alliance-235472.jpeg

Een geslaagde eerste bijeenkomst

Op uitnodiging van het Gran Canarische modenetwerk Moda Calida en de lokale overheid Cabildo de Gran Canaria kwamen de leden van de European Fashion Alliance (EFA), opgericht in Frankfurt in juni 2022, op 19 en 20 oktober bijeen in Maspalomas tijdens de Gran Canaria Swim Week voor een eerste topontmoeting. ​
Voor België namen Flanders DC en ​ Wallonie-Bruxelles Design Mode (WBDM) deel.

De alliantie bestaat uit 29 organisaties waaronder talrijke modecouncils, modeweken, onderzoeks- en onderwijsinstellingen, en vertegenwoordigt meer dan 10.000 Europese bedrijven in de modesector, gaande van micro-ondernemingen tot grote bedrijven. Het doel van de bijeenkomst van de 59 vertegenwoordigers uit 23 landen was een pakket maatregelen en acties te bespreken én goed te keuren die het noodzakelijke transformatieproces in de mode-industrie in Europa kunnen ondersteunen en versnellen.

Eén van de belangrijkste onderwerpen was de Europese "Green Deal", in 2019 gelanceerd door Commissievoorzitter Ursula von der Leyen om de netto uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 tot nul te reduceren. EFA bevestigt haar engagement om de mode-industrie te helpen om dit objectief te bereiken, aangezien de CO₂- en milieuvernietigende voetafdruk van textielproductie en modeconsumptie nog steeds enorm is. De Alliance wil een aanzienlijke bijdrage leveren aan de verwezenlijking van een CO₂-neutrale, ecologisch duurzame, niet-giftige en volledig circulaire textielindustrie en de bewustwording van modeproducenten, ontwerpers en consumenten daarbij vergroten.

Bianca Lang-Bognar (Brookmedia), Steven Kolb (CEO, Council of Fashion Designers of America), Caroline Rush (CEO, British Fashion Council), Christiane Arp (Fashion Council Germany)
Bianca Lang-Bognar (Brookmedia), Steven Kolb (CEO, Council of Fashion Designers of America), Caroline Rush (CEO, British Fashion Council), Christiane Arp (Fashion Council Germany)

De 4 pijlers: duurzaamheid, onderwijs, beleid en innovatie

Tijdens de bijeenkomst werden vier pijlers gedefinieerd waarop de gerichte maatregelen moeten worden gebaseerd: duurzaamheid, onderwijs, beleid en innovatie.

De European Fashion Alliance gelooft dat duurzaamheid en digitale transformatie, samen met innovatie, onderwijs en arbeidsmarktmaatregelen, de drijvende krachten zullen zijn voor de mode-industrie om textiel duurzamer, herstelbaar, herbruikbaar en recycleerbaar te maken. Om dit overgangsproces te versnellen, zal de EFA zich daarom ook richten op de interculturele interactie tussen creatieven en jonge talenten ondersteunen als drijvende krachten achter verandering en dit via gericht onderzoek, acties en campagnes.

“Veel inspanningen van de industrie zijn geleverd op vrijwillige basis, maar de voorgestelde Europese wetgeving zal hierin verandering brengen. Als onderdeel van de EU-strategie voor Duurzaam en Circulair Textiel zijn er twee cruciale initiatieven die gevolgen zullen hebben voor textiel: een richtlijn om consumenten een stem te geven en hen bij hun aankopen te ondersteunen in het nemen van milieuvriendelijke beslissingen; en de ESPR (verordening inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten) waarbij design voor duurzamere producten bevorderd zal worden en zelfs de norm zullen worden.” — María Luisa Martínez Díez, Public Affairs Director, Global Fashion Agenda (Denemarken)

De 4 hoofddoelstellingen:

Voor de periode 2023 tot 2027 schuift de European Fashion Alliance vier hoofddoelstellingen naar voor, op basis van de vier gedefinieerde pijlers: ​

1. Definitie van een ethische, sociale en duurzame gedragscode voor EFA-leden en bij uitbreiding voor de mode-industrie.

2. Een nieuwe Green Deal voor mode op Europees niveau die de modecultuur en het bedrijfsleven vertegenwoordigt, gebaseerd op een Europees circulair en sociaal mode-ecosysteem op basis van gedeelde gegevens en een gedeeld datameetsysteem.

3. Creëren en handhaven van duurzame en technologische opleidingen en sociale & culturele verantwoordelijkheids activiteiten voor de belangrijkste EFA stakeholders.

4. Empowerment van Generatie Z en de nieuwe generaties als drijvende krachten in de digitale, circulaire en sociale transitie van de mode-industrie.

Workshop tijdens eerste EFA-top in oktober 2022 in Gran Canaria
Workshop tijdens eerste EFA-top in oktober 2022 in Gran Canaria

De leden zijn het erover eens dat de visie en de doelstellingen van de EFA in de komende twee tot drie jaar in concrete actie- en beleidsplannen omgezet moeten worden om verandering teweeg te brengen. Dit kan alleen met een goed begrip van de noden en uitdagingen van de mode-industrie, met name van de creatieve designbedrijven.

Voor 2023 zal de EFA daarom via haar leden een Europese enquête lanceren om de behoeften en uitdagingen van micro-, kleine, middelgrote en grote ondernemingen in de mode- en textielindustrie in kaart te brengen, evenals van onderwijs- en onderzoeksinstellingen en andere actoren in de sector.

"Onze missie is om zowel consumenten als merken te informeren over wat het betekent om duurzaam te zijn en te werken, en creativiteit naar waarde in te schatten, waarbij ook alle mensen àchter het systeem gewaardeerd worden. Eén van de belangrijkste taken van de EFA is merken te betrekken bij deze storytelling. Door samen te werken in de EFA kunnen we andere industrieën laten zien wat er bereikt kan worden als iedereen samenwerkt." — Carlo Capasa, Camera Nazionale della Moda Italiana ​

Er wordt verwacht dat de resultaten EFA in staat zullen stellen om prioriteiten te definiëren op beleidsvlak, als antwoord op de huidige wetgeving met onder meer de Europese Strategie voor Duurzame en Circulaire Textiel. Op basis van de verworven kennis zullen ook nieuwe EU-beleidsmaatregelen en -programma’s gedefinieerd worden ter ondersteuning van de mode- en creatieve industrieën. Het doel is om alle actoren een beter inzicht te geven in de Europese wetgeving.

Bovendien wil EFA jonge talenten actief betrekken en hen een leidinggevende stem geven in activiteiten van de organisatie, naast gevestigde merken en organisaties.

Lezing tijdens eerste EFA-top in oktober 2022 in Gran Canaria ​
Lezing tijdens eerste EFA-top in oktober 2022 in Gran Canaria ​
“Mode gaat verder dan de markt, mode gaat over cultuur. We zitten in een markteconomie; het gaat er ook om dat degenen die niet in de markt zitten begrijpen dat creatieve mode wereldwijd een duurzame aansturende rol kan spelen." — Pascal Morand, Fédération de la Haute Couture et de la Mode, Frankrijk

OVER DE EUROPEAN FASHION ALLIANCE
De European Fashion Alliance is de eerste transnationale alliantie van Europese mode-organisaties. Zij heeft tot doel een vruchtbaar, duurzaam en inclusief ecosysteem voor de Europese mode te bevorderen. De EFA treedt op als een sterke collectieve stem die de overgang van de Europese mode naar een duurzamere, innovatievere, inclusievere en creatievere toekomst moet helpen versnellen. ​
Vlaanderen wordt er vertegenwoordigd door Flanders DC.

Lijst van alle leden:
ASOCIACION CREADORES DE MODA DE ESPANA – AUSTRIAN FASHION ASSOCIATION – BALTIC FASHION FEDERATION – BRITISH FASHION COUNCIL – BULGARIAN FASHION ASSOCIATION – CAMERA NAZIONALE DELLA MODA ITALIANA – CENTER FOR SUSTAINABLE FASHION – COPENHAGEN FASHION WEEK – COUNCIL OF IRISH FASHION DESIGNERS – ESTONIAN ACADEMY OF ARTS – FASHION COUNCIL GERMANY – FÉDÉRATION DE LA HAUTE COUTURE ET DE LA MODE – FÉDÉRATION FRANÇAISE DU PRÊT À PORTER FÉMININ – FINNISH TEXTILE & FASHION – FLANDERS DC- GLOBAL FASHION AGENDA- HUNGARIAN FASHION DESIGN AGENCY – ISLANDIC FASHION COUNCIL - MODA-FAD – MODALISBOA – MODA CALIDA - MODE SUISSE – NORWEGIAN FASHION HUB – SKOPJE FASHION WEEKEND – SLOWAK FASHION COUNCIL – SWEDISH FASHION COUNCIL – TASKFORCE FASHION – THE PRINCE’S FOUNDATION – WALLONIE-BRUXELLES DESIGN MODE.

Voor meer info of interviews: ​
[email protected]
www.europeanfashionalliance.org

Stefan Ceunen

Stefan Ceunen

Marketing Communication & PR Manager, Flanders DC

 

 

 

 

 

 


 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Flanders DC

Flanders DC is het Vlaamse design- en modecentrum en werkt aan sterk toekomstgericht ondernemerschap in de design- en modesector. 

Contact

Nationalestraat 28 - 2000 Antwerpen

+32 16 24 29 24

[email protected]

www.flandersdc.be