Flanders DC lanceert #belgiansinparis tijdens Paris Fashion Week
A recurring event to celebrate Belgian fashion during PFW
Op woensdag 29 september organiseerde Flanders DC haar allereerste #belgiansinparis event. Met dit nieuwe concept wil de organisatie Belgische mode in the picture zetten en de Belgische modesector samenbrengen tijdens Paris Fashion Week.
“Het is ons doel om de spotlight te zetten op Belgische creativiteit en om talent uit de gehele mode-industrie te verzamelen, talent uit België maar ook uit het buitenland met onze mode-ontwerpers en labels die op een internationaal niveau opereren. Door hen samen te brengen met fans van Belgische mode willen we een uniek samenkomen creëren.” aldus Ann Claes, Senior Project Manager Fashion bij Flanders DC.
Voor elke #belgiansinparis editie zal worden samengewerkt met een Belgisch talent. Op 28 september mocht Belgische designer Meryll Rogge de spits afbijten. Na haar modestudies aan de Antwerpse Academie voor Schone Kunsten werkte ze in New York in het designteam van Marc Jacobs en later in Antwerpen bij Dries van Noten als Head of Women’s Design. In 2020 nam ze een vliegende start met haar eigen label vanuit Gent, met een distributie bij de belangrijkste multibrand winkels wereldwijd zoals Net-A-Porter, Ssense, Bergdorf Goodman, 10 Corso Como, LN-CC enz. In 2021 ontving ze de Belgian Fashion Award voor Emerging Designer en dit jaar werd ze genomineerd voor de LVMH Prize.
Tijdens de opening van haar SS23 showroom was Meryll Rogge ook de host van het allereerste #belgiansinparis event. In de Galerie Clémentine de la Féronnière op het Île Saint-Louis in Parijs presenteerde Meryll haar nieuwe SS23 collectie, een samenwerking met kunstenaar Beni Bischof. Het was voor Meryll Rogge de eerste keer dat haar presentatie opgenomen werd in de officiële Paris Fashion Week kalender van de Federation de la Haute Couture et Mode.
Er waren zo'n 200 gasten aanwezig op het event, een mix van internationale buyers, pers, designers, creatives en andere professionals uit de modesector.
Het event werd mede ondersteund door Inge Gelaude voor scenografie, DeBurbure PR en internationaal persagentschap Karla Otto.
Stefan Ceunen