Flanders DC lanceert visie over een creatief en ondernemend Vlaanderen
Innoverend ondernemen of ondernemend innoveren staan voorop
Innovatie is de voorbije jaren een toverwoord geworden. In 2014 werd het op LinkedIn zelfs verkozen tot ‘buzzword van het jaar’. Dat het daarbij soms aan inhoud ontbreekt zal niemand zijn ontgaan. Aan het begin van 2015 zet Flanders DC, de Vlaamse organisatie voor ondernemingscreativiteit, de puntjes op de i met een long read waarvan het eerste deel vanaf vandaag online te lezen is.
Als het om de toekomst van de Vlaamse economie gaat, gebruikt Flanders DC graag het begrip innoverend ondernemen of ondernemend innoveren. Deze woorden duiden niet niet alleen op het anders gaan bekijken van traditionele ondernemingen maar ook het anders bekijken van creatieve ondernemingen. En dat heeft een impact op hoe we in Vlaanderen deze innovatie zouden moeten ondersteunen.
Flanders DC pleit in de artikelenreeks om ondernemingscreativiteit door een vernieuwde bril te bekijken. Meer innoveren is nodig maar zal niet volstaan. Om Vlaanderen welvarend te houden, zal er niet alleen moeten ingezet worden op meer onderzoek en ontwikkeling, we moeten de waarde van dat onderzoek ook ten volle valoriseren. Het op de markt brengen is een eerste stap, nieuwe businessmodellen daarrond ontwikkelen is een volgende.
Pascal Cools, directeur van Flanders DC, spreekt in die context van een ‘olympisch minimum’ van innovatie. “Onderzoek en Ontwikkeling is noodzakelijk maar het is niet meer genoeg om medailles te winnen. Cijfers tonen aan dat investeren in wat men vaak ten onrechte ‘zachte innovatie’ noemt, veel meer opbrengt per geïnvesteerde euro dan puur onderzoek en ontwikkeling.”
Daarnaast gaat er in de creatieve sectoren, zoals mode, beeldende kunst, design en media, vaak te weinig aandacht naar ondernemerschap. “Ook creatieven moeten ‘ondernemingscreatief’ zijn,” vertelt Pascal Cools, “wat niet betekent dat wij pleiten voor het afschaffen van subsidies.”
De inkomsten per beroepsactieve creatieveling zijn in de voorbije jaren achteruit gegaan, zo blijkt uit onderzoek van Flanders DC. “Die trend zal in tijden van besparingen niet door de overheid worden opgevangen, creatieven zullen zelf moeten zoeken naar oplossingen,” daarom wil Flanders DC ook creatieven meer en anders naar hun bedrijfsvoering laten kijken.
Flanders DC stapt met deze toegankelijke visietekst af van een traditie om jaarlijks een opmerkelijk jaarverslag op Vlaanderen los te laten. “Ook Flanders DC moet vernieuwend blijven denken,” vindt Pascal Cools. “Je ziet dat heel veel partnerorganisaties het vernieuwende jaarverslag zijn gaan omarmen, tijd om de vaak wollige ‘visieteksten’ aan te pakken, vonden wij.”