Gamedia: media- en gaming sector moeten meer samenwerken

Gamedia: media- en gaming sector moeten meer samenwerken

Brussel, maandag 10 december 2018

Op de tweede editie van Gamedia, een bijeenkomst van leidende figuren uit de media- en game sector, wordt op 10 december een lans gebroken voor meer samenwerking tussen beide sectoren. Beiden kampen ze met eigen uitdagingen: de mediasector staat onder druk door dalende advertentie-inkomsten en de opkomst van allerlei online nieuws- en entertainment platformen. De game sector is wereldwijd dan wel een mastodont groter dan Hollywood, in Vlaanderen is het nog een bescheiden sector die de volgende groeisprong moet nemen. Gamedia, een gezamenlijk initiatief van ministers Gatz en Muyters, wil aan de hand van voorbeelden uit binnen- en buitenland tonen hoe ze samen die uitdagingen aan kunnen gaan.

Iets waar de media rekening mee dient te houden is dat voor steeds meer mensen games een belangrijke bron van ontspanning zijn. Bradley Crooks, spreker op Gamedia en hoofd van de Digital entertainment & Games afdeling van de BBC, stelt het zo: “De BBC is natuurlijk bekend als televisieomroep. Als we al eens een game maakten was dat een afkooksel van een bestaand programma. Nu hebben we een heel nieuwe strategie: “Gaming first”. We kijken of we nieuwe inhoud van bestaande programma’s exclusief via games naar een ruimer publiek kunnen brengen. Of zelfs eerst nieuwe games kunnen maken om die dan later naar televisie te vertalen. Tot slot denken we na om als BBC te investeren in gameontwikkeling volledig losstaand van televisieproducties.”

De BBC zou later dus wel eens bekender kunnen worden om de games die ze op de markt brengt dan om haar televisie. Gamedia wil nu nagaan hoe Vlaamse voorbeelden zoals de samenwerking tussen productiehuis Panenka en game development bedrijf Triangle Factory rond TV-quiz Switch meer navolging kan krijgen. Of hoe de technologie die in de game sector wordt gepionierd, zoals Augmented en Virtual Reality, meer ingang kan vinden in de mediasector. In 2018 keken bijna 400 miljoen mensen online naar e-sports (teams die games spelen tegen elkaar). In 2020 verwacht men dat het er bijna 600.000 miljoen zullen zijn. Proximus zal tonen hoe onze media daar op kunnen inspelen als het derde onderwerp van de dag.

Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Philippe Muyters: “Innoveren doe je niet vanuit een ivoren toren. Die tijd is voorbij. Succesvolle innovaties zijn het gevolg van samenwerking en van creatief omgaan met oplossingen die soms in heel andere sectoren ook werken. Durven over het muurtje kijken, van elkaar leren en kennis delen: dat zijn de ingrediënten die vandaag en in de toekomst zullen werken. Gamedia ademt die filosofie uit. Ik geloof rotsvast in het potentieel van beide en nog meer in de synergie tussen beide om in te toekomst relevant te blijven.”
Vlaams minister van Cultuur, Media, Jeugd, en Brussel, Sven Gatz: "Ik geloof heel sterk in de samenwerking die Gamemedia op poten zet en ik ben er ook van overtuigd dat we aan het begin staan van een nieuwe manier om interessante content bij de Vlaamse consument te brengen."

 

PROGRAMMA GAMEDIA 10/12/18 BRUSSEL:

12:00-13:00   Ontvangst met lunch

13:00-13:05   Welkomstwoord door Pascal Cools ( general manager Flanders DC) en Erwin Provoost, Directeur/Intendant VAF

13:05-13:15   Toespraak Minister Gatz en Minister Muyters

13:15-13:25   Youri Loedts, gamecoördinator VAF/Gamefonds: Tips & tricks
 
13:25-13:55   Keynote: Bradley Crooks, Head of Digital Entertainment & Games BBC Studios

13:55-14:05   Verder verloop van de dag en verplaatsing naar break-out rooms

14:05-16:25   Op de sofa met:

  • Timothy Vanherberghen (Triangle Factory) en Bart Cannaerts (Panenka):
    Switch: het succes van een crossmedia aanpak
  •  Stefaan Haerick (Proximus) - Steven Leunens (4Entertainment), Freek   Borghgraef (Kayzr):
    Esports: Hoe kunnen we dit fenomeen in België samen opbouwen
  •  Ives Agemans en Iris Delafortry (Cyborn):
    Het potentieel van gametechnologie (AR, VR, etc.) in media

16:30-18:30  Wrap up en receptie

  • Gastheer: Pascal Cools, General Manager Flanders DC

Gamedia is een organisatie van Flanders DC, het Vlaams Audiovisueel Fonds, het departement Cultuur, Jeugd en Media en het Agentschap Innoveren en Ondernemen. De ondersteunende partners zijn Flega, Medianet Vlaanderen, VRT Innovatie, IMEC, Cronos.

Heeft u interesse om Gamedia bij te wonen op maandag 10 december 2018 in Brussel? Laat het ons dan zeker weten, dan bezorgen wij u met plezier alle praktische info.

Nathalie De Schepper PR & Communication Manager, Flanders DC
Over Flanders DC

Flanders DC ondersteunt, promoot en verbindt creatieve ondernemers uit Vlaanderen. Dit met als doel meer Return on Creativity te realiseren.

Flanders DC
Diestsevest 76 - 3000 Leuven
Fosbury & Sons — Mechelsesteenweg 271, 1.1, 2000 Antwerpen
Kanselarijstraat 19 - 1000 Brussel