'Groentenkot' is het winnend idee van Eenideeperdag 2014

Doe mij maar een broccoli spécial

Donderdag 12 juni 2014 — Gisteren werd Eenideeperdag afgesloten. Deze ideeënwedstrijd waarmee Flanders DC de aandacht wil vestigen op het belang van innovatie en creativiteit in onze economie, klopte af op meer dan 5000 ideeën. Vandaag koos de jury er de beste uit. Winnaar werd Luc Vinckx met zijn Groentenkot of het gezonde fastfoodalternatief. Hij wint een ticket voor het Creativity World Forum, het grootste innovatiecongres in Europa. De andere finalisten krijgen een boekenpakket.
 

Voor de derde editie van Eenideeperdag kwamen 700 deelnemers aan de start en dat leverde meer dan 5000 ideeën op. De oproep van Flanders DC om van 12 mei een maand lang elke dag tijd te maken voor creativiteit, viel dus niet in dovemansoren.

De jury met Pascal Cools (Flanders DC), Cathérine Moerkerke (VTM), Kaat Pype (fotografe), Kris Peeters (mobiliteitsexpert en winnaar van de vorige editie), Lieve Van De Velde (De Standaard) , Tom Kestens (Unizo) en Valérie Tanghe (denktank Vrouw&Ingenieur) stond voor een moeilijke opdracht.

Het werd een levendige discussie, waarbij ideeën getoest werden op hun creativiteit, hun relevantie (voor mens&maatschappij of de mogelijkheid om er een zaak rond op te bouwen) en tenslotte hun haalbaarheid. Er werd gewikt en gewogen. Er waren tal van inspirerende ideeën, andere puur praktisch, sommige poëtisch en dromerig, nog andere zo vanzelfsprekend dat de jury zich afvroeg waarom daar nog niemand mee aan de slag gegaan was.

Ook dit jaar was er bij de deelnemers veel aandacht voor praktische oplossingen, mobiliteit en duurzaamheid. Winnaar werd uiteindelijk Luc Vinckx met het Groentenkot, naar het voorbeeld van een frietkot, maar dan met een keuze aan groenten, een gezond fastfoodalternatief dus. De andere winnende ideeën gingen van een samenwerkingsplatform tussen mensen die elkaar niet kennen (Stranger van Ezra Eeman) , over Groenten als kantoorgroen van Stefan Vloeberghs, naar de Bodydryer, een 'Dyson' droger voor je hele lichaam van Hans Keppens, de Virtual DJ on demand van Kristof De Mey en de E-books uitleen van Chris Derboven. Sara Coene, winnares van de eerste editie van Eenideeperdag haalde met 2 ideeën de finale: iSpring, een notionele aftrek voor startende ondernemers en de EHBO Cabine op de luchthaven, waar reizigers hun wachttijd kunnen gebruiken om EHBO aan te leren. Ook Janosch Krzywania belandde met 2 ideeën in de finale: de Shuffle-bus, een zomerse pop-up dienst van De Lijn die je naar een onbekende bestemming brengt en  de Statuelizer, een app waarmee je een foto van iemand kan omtoveren in een virtueel standbeeld.

Nieuw dit jaar was de Social Challenge: wie zijn of haar idee via social media deelde, maakte kans om weekwinnaar te worden. Deze winnaars werden door het team van Flanders DC gekozen. De eerste week won Kristof De Mey (ook finalist) met zijn Virtual DJ on demand waarbij een dj van de andere kant van de wereld hier kan draaien, beeld en geluid worden in beide richtingen gestreamd. Tineke Van Engeland werd weekwinnaar 2 met InstallIT4u, een dienstverlener die aan huis komt om diverse IT-combinaties te installeren. Met een Collect&Go portaal voor lokale handelaren en boeren werd Jochen Bessemans de winnaar van week 3. Elke Coremans werd de laatste weekwinnaar met een strenge vergadertimer.

De jury (vlnr): Kaat Pype, Lieve Van De Velde, Valérie Tanghe, Stefan Schöning, Pascal Cools, Cathérine Moerkerke, Kris Peeters en Tom Kestens.

Contacteer ons

Trui Moerkerke

Communication Manager

Flanders DC