Ideeënwedstrijd Eenideeperdag start maandag

Dinsdag 9 april 2013 — Maandag 15 april start de tweede editie van de ideeënwedstrijd Eenideeperdag. Flanders DC wil met deze wedstrijd Vlamingen uitdagen: maak een maand lang elke dag even tijd voor creativiteit. Meer dan 1400 deelnemers hebben zich al aangemeld om mee te doen.

Vorig jaar organiseerde Flanders DC, de Vlaamse organisatie voor ondernemingscreativiteit, tijdens de week van de Creativiteit voor het eerst de wedstrijd Eenideeperdag. Het werd een succes: meer dan 4300 ideeën werden gepost op www.eenideeperdag.be

Ook dit jaar is de internationale week van de Creativiteit (15 ot 21 april) het startschot van Eenideeperdag. Innovatie en creativiteit zijn de kernwaarden die Flanders DC uitdraagt. Het zijn ook eigenschappen waar onze economie vandaag meer dan ooit nood aan heeft.

Creativiteit komt echter niet uit de lucht gevallen. Vernieuwende ideeën evenmin. Creativiteit is een kwestie van veel en volgehouden inspanningen. Vandaar de oproep: maak elke dag even tijd voor creativiteit. En deel jouw idee met de wereld.

www.eenideeperdag.be is een webtool gebaseerd op de productiviteitstechniek van Jerry Seinfeld. Deze Amerikaanse comedian legde zichzelf op om elke dag iets te schrijven voor zijn show. Op een maandkalender kruiste hij met een rode stift de dagen aan waarop hij geschreven had. Zo verzamelde hij op zijn kalender een serie kruisjes en was hij gemotiveerd om die ketting niet te doorbreken. Deze techniek werd door Tijs Vrolix van Loop vertaald naar een webapplicatie.

Met www.eenideeperdag.be zetten we iedereen vanaf maandag aan het werk. De tool _ die je kan integreren met Facebook en Twitter _ moet stimuleren om zo lang mogelijk vol te houden. En een idee moet niet per se dat ene geniale idee zijn: proberen is de boodschap. Hoe meer je probeert, hoe meer kans op een goed idee. Zoals marketing goeroe Seth Godin al zei: "You can't have good ideas, unless you are willing to generate a lot of bad ones."

Vorig jaar won Sara Coene de wedstrijd met haar idee om elke 18-jarige een BTW-nummer te geven. Maar er waren nog 14 andere finalisten. Zo onder meer Frank Verheijden met een uitleendienst voor buggy's. Gezinnen met jonge kinderen die met het openbaar vervoer ergens naar toe reizen, zouden dan een buggy kunnen huren in het trein- of busstation, bijvoorbeeld. Gedaan met het gesleur. Ondertussen is hij met het idee aan de slag gegaan, is het businessplan van zijn bedrijf Familees rond en praat hij met potentiële klanten.

Ook dit jaar heeft Eenideeperdag weer een prestigieuze jury: Sara Coene (winnaar van Eenideeperdag 2012), Pascal Cools (directeur Flanders DC), Indra Dewitte (VRT-journalist en anker Zevende Dag), Ruben Mooijman (chef economie De Standaard), Eva Mouton (illustrator), Lieven Scheire (programmamaker en standup comedian), Ann Vancoillie (winnaar van de WOMED Award) en Fons Van Dyck (Managing Director van Think BBDO).

Op 16 mei kennen we de winnaars. Net als vorig jaar zijn er boekenpakketten te winnen. Sowieso zit er voor elke deelnemer een bonus vast aan zijn of haar deelname: een maand lang een heuse creativiteitstraining.