'Ik Koop Belgisch' campagne gaat nationaal met 'J'Achète Belge'!

En roept de mode- & designindustrie alsook de pers op om de boodschap wijd te verspreiden

Flanders DC slaat de handen in elkaar met MAD (Brussels Fashion and design platform), WBDM (Wallonie-Bruxelles Design Mode) en Creamoda om hun 'Ik Koop Belgisch' campagne nationaal uit te dragen met de toevoeging van 'J'Achète Belge'. Hier hoort natuurlijk een nieuw logo bij en een toekomstvisie op de campagne!

De lijst met Belgische mode- en designmerken is lang en dat mag geweten zijn! Al sinds 2015 zet Flanders DC lokaal talent in de kijker aan de hand van hun 'Ik Koop Belgisch' campagne, die je kent van de window stickers in de winkelstraten en de hashtag #ikkoopbelgisch. Hier komt voortaan ook het Franstalige luik 'J'Achète Belge' (#jachetebelge) bij.

Het initiatief wordt al mooi uitgedragen door de talrijke winkels die Belgische merken verkopen en door de merken zelf, om bewustzijn te creëren bij het publiek over welke merken Belgisch zijn. Maar er is nog werk aan de winkel!

Uit onderzoek van de Belgische modefederatie Creamoda is gebleken dat maar liefst acht op de tien mensen niet weten welke merken Belgisch zijn. We willen hier iets aan veranderen door de 'Ik Koop Belgisch' campagne democratisch open te stellen voor alle betrokken partijen en het zo tot een beeldmerk te maken waar je niet meer naast kan kijken.

Waarom Belgisch kopen? Dat geeft de lokale economie niet alleen een boost, je ondersteunt er ook een lokale droom mee. Het ontbreekt ons aan een gezonde dosis chauvinisme. Belgen moeten trots zijn om een merk van eigen bodem te dragen of in hun interieur te integreren, daarom is het belangrijk de Belgische merken extra in de kijker te zetten. Zeker als ze willen opboksen tegen de grote internationale spelers die onze markt veroveren.

Onze droom? De Belgische bevolking als ambassadeur van eigen mode- en designmerken!

WARME OPROEP AAN DE BELGISCHE MODE/DESIGN-SECTOR EN DE MEDIA

Om er voor te zorgen dat iedereen het 'Ik Koop Belgisch' logo herkent en opmerkt, moet het op zoveel mogelijk plekken verschijnen. Daarom deze warme oproep aan de pers en iedereen in de mode/design-industrie om aan de slag te gaan met 'Ik Koop Belgisch'. We voorzien jullie binnenkort van een brand manual vol inspiratie om je eigen ding te doen met het 'Ik Koop Belgisch' beeldmerk. Integreer het op je eigen manier in shopping pagina's, bij artikels of in je winkelrekken. Je idee met ons aftoetsen? Heel graag! Laten we samen het verschil maken voor lokaal talent.

Draag persoonlijk je steentje bij door foto’s te delen met #ikkoopbelgisch of #jachetebelge om zo ook anderen aan te sporen hetzelfde te doen.

Je kan terecht op onze Ik Koop Belgisch & J'Achète Belge website en facebook pagina voor de nodige updates en inspiratie.
Ben je zelf een Belgisch mode- of designmerk? Vul dan via ikkoopbelgisch.be of jachetebelge.be het formulier in, zodat we jouw merk kunnen toevoegen aan onze IKB & JAB website. Of heb je een winkel waar je Belgische merken aanbiedt? Dan kan je via deze weg ook een Ik Koop Belgisch/J'Achète Belge sticker aanvragen voor jouw shopping window.

Het nieuwe logo werd ontwikkeld in samenwerking met Bureau Grusenmeyer.

OVER FLANDERS DC
Flanders DC, of voluit Flanders District of Creativity, is het unieke aanspreekpunt voor ondernemen in de creatieve sector. We zijn het resultaat van een fusie tussen Flanders DC, Design Vlaanderen en Flanders Fashion Institute. Als VZW zijn we voor die creatieve sector de 'front office' van het Agentschap voor Innoveren en Ondernemen. We ondersteunen creatieve ondernemers bij de start, groei of professionele uitbouw van hun onderneming. Zo zorgen we voor meer Return on Creativity.

OVER CREAMODA
Creamoda is de Belgische Modefederatie en verleent advies aan Belgische fabrikanten en modemerken. Daarnaast organiseert de federatie maandelijks interessante infosessies over onderwerpen die de sector aanbelangen ism experten terzake en kunnen de leden van Creamoda gebruik maken van een uitgebreid netwerk. De federatie staat eveneens in contact met verschillende overheidsdiensten en overkoepelende werkgeversorganisaties.

OVER WBDM
Mode en design internationaal uitspelen. Dat is de doelstelling van Wallonië-Brussel Design Mode (WBDM). De structuur werd in 2006 opgezet. Opdrachten? Bedrijven, stylisten en ontwerpers die hun creaties willen exporteren ondersteunen, promoten en adviseren.

OVER MAD
MAD Platform voor mode en design, is naast een expertiseplatform ook een uniek uitstalraam voor Mode en Design in Brussel. De opdracht van MAD Brussels, als bron van innovatie en zich richtend naar de toekomst, bestaat erin alle beroepen, initiatieven en actoren uit beide sectoren te promoten, aan te moedigen en te ondersteunen, met als doel hun ontwikkeling en uitstraling binnen en buiten Brussel te bevorderen. MAD coördineert bijstand en initiatieven die hen wordt toegewezen, staat in voor de lokale en internationale economische promotie van de Brusselse stylisten en designers, maar ook voor de investeringen van buitenlandse actoren in het Brussels Gewest.

Nathalie De Schepper

PR & Communications Manager, Flanders DC