Inschrijvingen voor het IKANDA kindercongres van start

Flanders DC verwacht 1500 leerlingen in Leuven

Donderdag 22 januari 2015 — De inschrijvingen voor IKANDA, het enige kindercongres in ons land, zijn geopend voor leerkrachten van het zesde leerjaar. Het congres vindt plaats op 2 april in de Brabanthal in Leuven. Er is plaats voor 1500 leerlingen uit het laatste jaar lager onderwijs. Het aantal aanvragen overschreed vorig jaar de 5000. Het congres is dit jaar aan zijn zesde editie toe.

Het congres voor laatstejaars lager onderwijs draait rond talent. Ondernemend en creatief zijn, begint met je talent en passie te kennen. Bekende en minder bekende Vlamingen uit de leefwereld van de kinderen zoals Tom Waes, Natalia en Véronique Leysen komen er vertellen over hoe zij hun talent ontdekten, hoe ze het ontwikkelden om te worden wat ze vandaag zijn: mensen die van hun talent hun beroep hebben gemaakt.

Organisator Flanders DC, die zich normaal enkel tot ondernemers richt, maakt voor het inspiratiecongres graag een uitzondering op de regel.  “Kinderen van die leeftijd staan voor een belangrijke keuze in hun leven”, zo licht Pascal Cools, algemeen directeur van Flanders DC toe, “ We willen duidelijk maken dat zij CEO van hun eigen leven zijn. Ze weten vaak heel duidelijk waar hun talent ligt. Ze moeten uiteraard naar hun ouders luisteren maar moeten vooral ook durven gaan voor dat talent.”

“We willen de leerlingen een eerste echte congres-ervaring geven”, vertelt projectmanager Natascha Rommens, “het aha gevoel dat we met grote events zoals het Creativity World Forum en Creative Ville bij ondernemers beogen, willen we ook doorgeven aan de kinderen.”

De sprekers op het podium en de doe-workshops over de middag moeten ervoor zorgen dat alle leerlingen naar huis gaan met ten minste één ik-kan-dat-gevoel. Meteen de verklaring voor de naam van het congres.

Leerkrachten kunnen hun klas inschrijven via de website IKANDA2015.be.

Ikanda2014

Leerlingen van het zesde leerjaar stellen vragen aan de sprekers
Interactiviteit is een sleutelwoord bij IKANDA
Sven Nys wordt geïnterviewd (ikanda editie 2013)