Skip to Content
Is corona een gamechanger voor de culturele en creatieve sector?

Is corona een gamechanger voor de culturele en creatieve sector?

Op vijftigvisies.be kijken 50 artiesten, ondernemers en denkers uit de culturele en creatieve sectoren vooruit.

Nu het eind van de coronapandemie in zicht lijkt te komen, durven we stilaan de balans opmaken en toekomstplannen smeden. Dat is voor de culturele en creatieve sector niet anders. Creatieve en culturele organisaties, sectoren en ondernemers werden hard getroffen door het annuleren van hun activiteiten, de afwezigheid van live publiek en de aanzienlijke daling in omzet. De creatieve sector bleef echter niet stilstaan. Churchill’s Never waste a good crisis indachtig, vroeg Flanders DC aan 50 creatieve ondernemers en opiniemakers wat zij geleerd hebben uit deze crisis. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, ideeën en werkwijzen zullen volgens hen het daglicht zien? Vijftigvisies.be bundelt hun antwoorden en geeft een gevarieerde blik op hoe het van hieruit verder kan.

De culturele en creatieve sectoren (CCS), die in Vlaanderen bestaan uit 12 sectoren (architectuur, de audiovisuele sector, beeldende kunst, de communicatiesector, design, erfgoed, gamesindustrie, gedrukte en digitale media, mode, muziek, nieuwe media en podiumkunsten), zijn in de laatste 10 jaar veel sterker gegroeid dan de gemiddelde Vlaamse economie*. De creatieve sector kreeg echter zware klappen door de coronapandemie. Daar waar bepaalde creatieve sectoren zelfs volledig lamgelegd werden (denk maar aan cultuurhuizen, bioscopen en festivals), kenden anderen een nooit gezien succes (zoals games, service design of nieuwe media). 

Flanders DC pakt haar rol als aanspreekpunt voor de creatieve sector op en geeft het woord aan 50 ondernemers en opiniemakers actief in verschillende creatieve sectoren.

“Bij Flanders DC staan we voor meer, maar vooral ook beter ondernemerschap in de creatieve sector. Beter ondernemerschap zorgt dat de wereld een beetje beter af is: gezonder, makkelijker, properder, slimmer, relevanter… De creatieve sector zou in dat doelgedreven ondernemerschap het voortouw kunnen en moeten nemen”, aldus Pascal Cools, general manager Flanders DC.

* Zowel de tewerkstelling (38%), de omzet (48%) als de toegevoegde waarde (61%) stegen spectaculair sinds de eerste meting in 2009 (bron: creatievesector.be).

Vijftig stemmen uit de creatieve sectoren

Vijftigvisies.be bundelt de visies van artiesten, creatieve ondernemers en opiniemakers. Hoe kijken zij vooruit? Welke nieuwe businessmodellen, processen, structuren, ideeën en werkwijzen zullen volgens hen het daglicht zien? Ook thema’s die de sectoren overstijgen komen aan bod, zoals duurzaamheid, diversiteit en technologie. Alle visies werden online gebundeld op vijftigvisies.be. Een greep uit de visies:

Meer info

Op de website vijftigvisies.be vind je alle visies terug waaronder die van Vlaams Bouwmeester Erik Wieërs, CEO van Kinepolis Eddy Duquenne, comedian en scenarioschrijver Soe Nsuki, galeriste Sofie Van de Velde, ontwerper Dirk Wynants, MoMu-directrice Kaat Debo, gameontwikkelaar Dirk Van Welden, journalist-uitgever Peter Vandermeersch, JBC-topvrouw Ann Claes, communicatiespecialist Hanan Challouki, rapster Chibi Ichigo, Google-topman Thierry Geerts en nog vele anderen.

Contact

Voor info en beelden, gelieve contact op te nemen met:

Natascha Rommens
Natascha Rommens PR & Communications Manager, Flanders DC
Over Flanders DC

Flanders DC, of voluit Flanders District of Creativity, is het unieke aanspreekpunt voor ondernemen in de creatieve sector. Flanders DC ondersteunt, promoot en verbindt creatieve ondernemers uit Vlaanderen bij de start, groei of professionele uitbouw van hun onderneming. Return on Creativity; daar staan wij voor.

Flanders DC
Diestsevest 76 - 3000 Leuven
Fosbury & Sons — Mechelsesteenweg 271, 1.1, 2000 Antwerpen
Ravensteingalerij 38 - 1000 Brussel