MAAKBAAR lanceert duurzame uitdagingen voor designers

De centrale vraag luidt: wat kunnen ontwerpers leren van het bos?

BOS+, Flanders DC en de OVAM dromen van een meer duurzame designsector. Met het project MAAKBAAR ondersteunen ze ontwerpers om die te realiseren. Op de nieuwe website www.duurzaamdesign.be vinden designers, ondernemers en wetenschappers uitdagingen om samen rond te werken. De centrale vraag luidt: wat kan een ontwerper leren van het bos? Geïnteresseerden kunnen zich vanaf vandaag kandidaat stellen. De sterkste resultaten worden beloond met een plaats in het Design museum Gent, de designweek in Milaan en de designbeurs Casa Cor in Lima.

Innovatie en creativiteit

MAAKBAAR is een driejarig project van BOS+, de OVAM, Flanders DC, Design museum Gent en AIDER Peru. Thibaut Joris, medewerker bij BOS+, legt uit hoe het project tot stand kwam. “Met MAAKBAAR willen we duurzaam handelen stimuleren bij ontwerpers én bij burgers. Design heeft de kracht om mensen te doen dromen en te verrassen. Bovendien is het een sector die draait om innovatie en creativiteit, en dus perfect geplaatst om een voortrekkersrol op te nemen in de transitie naar een meer duurzame samenleving.”

Meubels gemaakt van zwamvlokken

De ontwerpuitdagingen van MAAKBAAR zijn het resultaat van een denkproces met tientallen docenten, studenten, ontwerpers, ondernemers en duurzaamheidsexperts. Zij kwamen tot de vraag: wat kunnen ontwerpers leren van het bos? BOS+ medewerker Laure De Vroey legt uit: “De kringlopen in een bos kunnen inspirerend zijn voor een ontwerper of een bedrijf. Een bos genereert namelijk geen afval. Alles is cradle to cradle. Ook de materialen die een bos voortbrengt bieden heel wat mogelijkheden. Niet alleen hout, maar ook bijzondere materialen zoals mycelium. Dat zijn zwamvlokken die je kan laten groeien tot ze een bepaalde vorm aannemen, zoals bijvoorbeeld een lampenkap of een stoel. Ook biomimicry valt onder de uitdagingen. Dat is het proces waarbij ontwerpers de natuur imiteren. Velcro bijvoorbeeld, is het resultaat van designers die de haakjes van een bolster hebben nagebootst.”

Samenwerking met wetenschappers

Om de ontwerpers te ondersteunen zet het project in op een samenwerking met wetenschappers en ondernemers. Op die manier moet het project resulteren in een reeks vernieuwende en duurzame producten. Het Design museum Gent wijdt in 2019 een tentoonstelling aan het project.

Niet alleen ecologisch

MAAKBAAR streeft niet alleen naar ecologisch, maar ook sociaal en economisch duurzaam design. Het project wil ontwerpen realiseren met een positieve impact voor mens en milieu, in België maar ook in het zuiden van de wereld. Eén van de geselecteerde ontwerpers mag op reis naar Peru voor een samenwerking met de Shipibo Konibo, een inheemse gemeenschap die het eerste FSC-gecertificeerde gemeenschapsbos van Peru beheert.

Ook voor het onderwijs

Daarnaast zal MAAKBAAR de komende jaren in het hoger onderwijs actief zijn. BOS+ medewerker Laure De Vroey vertelt: “We merken dat er bij de verschillende ontwerpopleidingen een grote vraag bestaat naar leerinhouden rond duurzaamheid. MAAKBAAR wil daarop inspelen met de begeleiding van afstudeerprojecten, opdrachten en lezingen. We weten namelijk dat het creatief potentieel bij deze opleidingen zeer groot is.”

Alle info en uitdagingen zijn terug te vinden op www.duurzaamdesign.be. Ontwerpers worden uitgenodigd zich kandidaat te stellen tot en met 31 augustus.

BOS+ is een organisatie die zich inzet voor bosbehoud, meer bos en beter bos in Vlaanderen en de wereld. Het project Maakbaar kwam tot stand met steun van de Vlaamse regering dienst Buitenlandse Zaken, de Directie-Generaal Ontwikkelingshulp en de Nationale Loterij.

Niet voor publicatie

Contactpersoon: Thibaut Joris                                             Laure De Vroey
thibaut.joris@bosplus.be                                                        laure.devroey@bosplus.be
09 264 90 55  of  0477 57 37 82                                            09 264 90 50