Nieuwe prijszettingstool zet creatieve ondernemers op weg

Creatieve ondernemers die hun product- of uurprijs beter willen inschatten kunnen vanaf vandaag gebruik maken van een nieuw online prijszettingsinstrument. Met prijsinzicht.be wil Flanders DC haar doelgroep helpen om een beter idee te krijgen van welke prijs men voor een creatief product of dienst kan vragen.

Prijszetting in de creatieve sectoren is een moeilijke kwestie. Naast de pure economische waarde zit er vaak nog een emotionele meerwaarde aan de geleverde producten of diensten. “Echter zelfs aan het puur economische beeld scheelt er in de praktijk nog heel wat”, vertelt Peter Bertels die de tool binnen Flanders DC ontwikkelde, “kosten worden bijna systematisch onderschat, terwijl opbrengsten overschat worden”.

Eerder weigerde Flanders DC een factuur te betalen omdat die te laag was, iets wat toen nationaal werd opgepikt. Nog steeds wordt door heel wat mensen in de creatieve industrie bevestigd dat de schroom om de ‘juiste prijs’ voor creatief werk te vragen vaak nog de economische rationale  overstijgt.

Tijdens adviesgesprekken beantwoorden de Flanders DC adviseurs vaak vragen over prijsbepaling. “Met deze tool kunnen we de creatieve ondernemers nog beter helpen”, meent Peter Bertels. Creatieve ondernemers kunnen het online instrument ook alleen of binnen hun bedrijf hanteren en de gegevens opslaan om later verder te werken of om na verloop van tijd bij te sturen.

Prijsinzicht.be is bedoeld als leidraad om een prijs te bepalen op basis van de werkelijke kost. “Naast de concrete doelstelling om creatieven te helpen met het bepalen van een juiste prijs heeft dit online instrument ook een sensibiliserende kant”, zegt Flanders DC directeur Pascal Cools, “als een creatieve ondernemer zich bewust wordt van de werkelijke kost van zijn product of dienst, dan werpt deze tool zijn vruchten al af”.

Jan Seurinck

Communicatiemanager