Steeds meer winkels gaan voor groen op Black Friday

© Jasper Leonard
© Jasper Leonard

Black Friday, de jaarlijkse hoogmis van kortingen en online shoppen, wordt door retailers steeds vaker vervangen door het alternatief: Green Friday. In het straatbeeld zetten modebedrijven die het anders willen doen hun circulaire aanbod in de kijker. Maar welke circulaire businessmodellen bestaan er vandaag al en hoe duurzaam zijn ze echt? Dat probeert Thomas More-hogeschool te beantwoorden in een onderzoek samen met verschillende bedrijven en sectororganisatie Flanders DC. 


Het zijn trieste cijfers. Een Europeaan gooit jaarlijks gemiddeld 11 kg kleding weg en draagt een kledingstuk gemiddeld 7 keer vooraleer het weg te doen. Het gevolg is een een heel hoge CO2-uitstoot voor de modeindustrie en een groeiende textielafvalberg. Gelukkig zijn steeds meer modebedrijven zich hiervan bewust en gaan daarom op zoek naar circulaire businessmodellen.

Steeds meer groene initiatieven 

In een circulaire economie gaan materialen zo lang mogelijk mee en gaat men op zoek naar manieren om de gebruiksduur van kledingstukken te verlengen. Circulaire businessmodellen in de mode komen voor in vele vormen en gedaanten.

Xandres en e5 hebben een hersteldienst voor kleding, waardoor stuks die kapot of versleten zijn, snel en gemakkelijk hersteld kunnen worden. Er zijn vandaag ook terugnamesystemen van gebruikte kledij. Merken zoals Filou & Friends zamelen gebruikte kleding terug in en geven in ruil een voucher. De ingezamelde kledij kan dan weer via de eigen verkoopkanalen of andere lokale partners worden doorverkocht. ​

Tot slot zijn er ook modeondernemingen zoals Dressr, die kleding verhuren in plaats van ze te verkopen. Zo blijft kwalitatieve kleding niet gewoon in de kast hangen en kan ze meermaals gebruikt worden. 

Ines De Peuter, project manager sustainability bij Flanders DC: “Circulaire businessmodellen zijn in se een win-win: ze zijn duurzaam en zorgen ook voor inkomsten. Maar het is niet altijd even makkelijk om ze te implementeren. Ze botsen op tal van uitdagingen: hoe organiseer je de inzameling van de kleding? Waar ga je de kleding terug verkopen? Ga je elk kledingstuk apart fotograferen? En wat zijn de criteria voor de kwaliteitscontrole?”

Onderzoek naar volwaardige alternatieve businessmodellen

Niet elk circulair initiatief slaagt er dus in om door te groeien naar een volwaardig businessmodel. Daarom heeft de Thomas More-hogeschool samenwerking centraal gezet binnen haar onderzoeksproject ‘Infinitex’. Onderzoekers werken er 3 jaar lang samen met de sectororganisatie Flanders DC en 15 modebedrijven om de impact van circulaire businessmodellen te onderzoeken en te vergroten. 

Binnen deze samenwerking ​ worden kennis en ervaringen uitgewisseld en werken de deelnemers zelf experimenten uit die hun circulaire transitie kunnen versnellen. Logistieke samenwerkingen worden gesmeed, men gaat aan de slag met het digitaal labelen van teruggebrachte kledij en huursystemen worden uitgewerkt.

Zo getuigt Liesbet Bombeke, sustainability manager e5 en partner Infinitex:  “We geloven sterk in de kracht van samenwerking over de concurrentiegrenzen heen, dat is de sterkte van Infinitex. De uitdagingen waar we als sector voor staan, belangen ons allemaal aan, en om doordachte oplossingen voor de lange termijn te vinden, zullen we onze krachten moeten bundelen."

Ook de burger wordt volop betrokken in deze proeftuin. Want zonder klant, geen businessmodel.

Jolien Roedolf van Thomas More: “De klant is nog niet altijd even enthousiast. ​ Mensen zijn nog heel erg gewend aan het kopen van nieuwe kledij en niet iedereen is fan van het urenlang rondsnuisteren tussen de unieke stuks in een tweedehandswinkel. Tot slot is ook het huren van kleding nog veelal onbekend. Daarom betrekken we de stem van de burger zoveel mogelijk in de experimenten." 

Ook meedoen met Green Friday?

Deelnemen aan Green Friday kan vandaag al bij verschillende Belgische modebedrijven, zoals:

  • Filou & Friends: tweedehandsverkoop Filou Forever 
  • Xandres: gratis hersteldienst voor klanten
  • e5: herstel en retouchedienst
  • Dressr: ​ eindejaarsoutfits te huur
  • Supergoods: modewinkels met enkel duurzame merken
  • Cilab: kledingherstel
  • Of ga een kijkje nemen in de tweedehandscollectie van een Kringwinkel bij jou in de buurt

Burgers die willen deelnemen aan het onderzoek, kunnen hier inschrijven voor een focusgroep.

Om op de hoogte te blijven van dit project, kan je je hier inschrijven op de mailinglijst van Infinitex.


Stefan Ceunen

Stefan Ceunen

Lead communications & PR manager, Flanders DC

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Flanders DC

Flanders DC is het Vlaamse design- en modecentrum en werkt aan sterk toekomstgericht ondernemerschap in de design- en modesector. 

Contact

Nationalestraat 28 - 2000 Antwerpen

+32 3 746 09 46

[email protected]

www.flandersdc.be