Verruimde Flanders DC moet voor meer ondersteuning van de creatieve economie in Vlaanderen zorgen

Werking van Design Vlaanderen en Flanders Fashion Institute wordt opgenomen in Flanders DC

Vandaag bericht de krant De Tijd over de fusie van Flanders DC met Flanders Fashion Institute (FFI) en Design Vlaanderen tot één nieuwe organisatie die de naam Flanders DC zal dragen. Dit bericht klopt. De voorbereidingen voor deze overgang begonnen enkele maanden geleden.

Flanders DC en het Flanders Fashion Institute waren al enige tijd één juridische entiteit. Met deze beslissing van de Vlaamse Regering wordt er voor nog meer inhoudelijke integratie gekozen. Daarnaast werd beslist om de werking van Design Vlaanderen, die de Vlaamse designsector ondersteunt, eveneens op te nemen binnen Flanders DC.

De werking naar mode en design blijft gegarandeerd. De namen van Flanders Fashion Institute en Design Vlaanderen worden trouwens behouden omdat zij voor hun doelgroep een duidelijke identiteit en weerklank hebben die Flanders DC niet zomaar overboord wil gooien. Op die manier wordt binnen de veranderingen toch ook de nodige continuïteit behouden.

De Vlaamse overheid schuift zo Flanders DC naar voor als structurele partner van het Agentschap Innoveren en Ondernemen met betrekking tot de creatieve economie. Dit zijn ondernemingen uit de creatieve industrie alsook ondernemingen met een creatief bedrijfsmodel. De organisatie richt zich op de gehele creatieve economie met bijzondere aandacht voor mode, design en gaming.

Flanders DC, versterkt met de werking van FFI en Design Vlaanderen, moet er voor zorgen dat mensen met een creatief idee en creatieven die hun talent voor ondernemerschap willen versterken één duidelijk aanspreekpunt hebben. Ook meer mature ondernemingen uit de creatieve economie zullen worden ondersteund met instrumenten, infosessies en advies.

Voor Vlaams minister van Werk en Economie Philippe Muyters moet het verruimde Flanders DC niet alleen zorgen voor een meer gestroomlijnde frontoffice naar iedereen die tot de creatieve economie behoort, maar ook het in Vlaanderen aanwezige creatieve talent nog beter promoten in binnen- en buitenland.

Vandaag is de transitie in volle gang, de organisatiestructuur wordt op dit moment aan die nieuwe realiteit aangepast. De doelstellingen en opdrachten van de nieuwe organisatie worden door de Vlaamse overheid verscherpt in de loop van 2016.

Jan Seurinck

Communicatiemanager