Vlaamse bedrijven zijn bang van concurrenten maar innoveren niet

Vrijdag 6 maart 2015 — Het overgrote deel van de ondernemers (72%) checkt minstens jaarlijks wat de concurrentie doet, slechts 20% reserveert ook jaarlijks een budget voor innovatie. Dat blijkt uit onderzoek van Flanders DC en het Innovatiecentrum op meer dan 500 bedrijven.

Opvallend is daarnaast dat slechts 45% van de Vlaamse KMO’s innovatie hebben opgenomen in de bedrijfsstrategie. Terwijl ruim de helft in het voorbije jaar toch een nieuw product of dienst op de markt bracht en twee derde in de voorbije drie jaar startte met de ontwikkeling daarvan.

Na twee jaar ikinnoveer is het glas overduidelijk halfvol. Heel veel bedrijven zijn al overtuigd van de noodzaak om te innoveren. De uitdaging van zowel Flanders DC als het Innovatiecentrum is in de toekomst nog meer focussen op het realiseren en het structureel inbedden van die innovatiecultuur in bedrijven.

“Het onderzoek werd gevoerd op basis van de ikinnoveer-scan,” vertelt Bas Sturm van het Innovatiecentrum. Die test is eigenlijk een online versie van de innovatie-maturiteitstest die adviseurs van het innovatiecentrum gebruiken om hun klanten op de juiste manier in te schatten.

“Dat 40% van de KMO’s aangeeft niet alleen te beginnen aan innovatie stemt ons positief,” vertelt Pascal Cools van Flanders DC. Dat slechts 16% van de bedrijven beschikt over een eigen R&D-afdeling, hoeft niet eens zo erg te zijn. Dat er nog meer moet gebeuren om Vlaamse bedrijven te overtuigen over de noodzaak van innovatie, wordt nog maar eens duidelijk.

“Tijdens de innovatie-academies merken we dat er een groot verschil in benaderingswijzen is als het over innovatie gaat,” vertelt Eveline Borgermans van het Innovatiecentrum. Grote bedrijven hebben een voorsprong als het over innovatie gaat. Zij werken niet alleen gestructureerder, er is ook merkbaar meer budget voorzien.

“Toon de Vlaamse ondernemer het succes van innovatie en hij zal het kopiëren,” schreef Roeland Byl dag op dag drie jaar geleden in Knack. Met de ikinnoveer-toolkit hebben we net dat willen doen, vertelt Peter Bertels van Flanders DC. “Op basis van de ikinnoveer-scan, hebben we niet alleen een helder beeld gekregen van de ondernemers die in Vlaanderen werken aan innovatie, we hebben iedereen ook een extra toolkit op maat bezorgd”.