Vlaamse gamestudio’s op veroveringstocht op grootste game-ontwikkelaars bijeenkomst ter wereld

Op 27 februari gaat in San Francisco Game Developers Conference (GDC), de grootste bijeenkomst voor game-ontwikkelaars wereldwijd, van start. Voor game-ontwikkelaars is dit het belangrijkste internationale event om in contact te komen met investeerders en potentiële klanten en dé kans om een internationaal netwerk uit te bouwen. Daarom zorgen Flanders DC en FLEGA (Flemish Games Association), samen met Flanders Investment en Trade, voor een Vlaamse vertegenwoordiging van de gamingindustrie op de beurs.

Vijf dagen lang (27/02 - 3/03/2017) krijgen Vlaamse game-ontwikkelaars de kans om inspiratie op te doen, nieuwe technologieën uit te proberen en om in contact te komen met investeerders.

Op dinsdag 28 februari, organiseert Flanders DC op GDC het Belgian Game Mixer event, in samenwerking met FIT, AWEX, FLEGA en WALGA. Tijdens deze netwerkavond zullen innovatieve game-studio’s van bij ons hun nieuwste technologieën en producten voorstellen aan internationale toppers in de gamingindustrie. Speciale gasten Wallace Poulter van Magic Leap, Carl Callewaert van Unity 3D en Pierre Gaubil van the Refiners zullen meer inzicht geven in de gamingindustrie.

Flanders DC gelooft in het potentieel van de gamingindustrie in Vlaanderen. Op dit moment is het, zeker in vergelijking met het buitenland, een kleine tak van onze creatieve industrie. Maar er is duidelijk groeipotentieel met de aanwezige creativiteit. We willen daarom, samen met FLEGA, de game-ontwikkelaars op het juiste pad naar een internationale carrière zetten.” zegt Pascal Cools, managing director bij Flanders DC.

Belgische bedrijven die aanwezig zijn op GDC

• I-Illusions
    I-Illusions is een game en multimediastudio met meer dan 10 jaar ervaring in multimediatechnologie, VR en games. Met Space Pirate Trainer, een VR-game, haalden ze internationaal succes op vlak van verkoop en waardering.
  • Pajama Llamas
    Pajama Llama maakt fantasierijke games met een sterke artistieke visie. Momenteel werken ze aan Flotsam, een survival building simulator in een overstroomde wereld.
  • Sileni Studios
    Sileni Studios is momenteel bezig aan hun vierde project. Ze zijn vooral gekend van Mayan Death Robots, hun meest recente release.
  • Apocalypse Hunters
    Apocalypse Hunters ontwikkelde een platform voor games op basis van locatie. Het bedrijf won een prijs van de European Space Agency.
  • Howest - DAE
    De bachelor Digital Arts and Entertainment (DAE) is uniek in Europa en leidt studenten op als technical artist of artistic technologist. Deze opleiding combineert het technische met het creatieve.
  • The House Of Indie (THOI)
    The House of Indie is een indie gamescollectief dat de indiecultuur wil laten doorsijpelen in games. Hun recentste event Screenshake 2017, een internationaal indie game festival, was een succes.
  • Triangle Factory
    Triangle Factory maakt games, apps en VR-belevingen voor huidige en toekomstige platformen. Voor de stad Antwerpen ontwikkelden ze Crashpunt, waar spelers een kruispunt leren regelen zonder ongelukken.
  • Crazy Monkey Studios
    Crazy Monkey Studios is al bezig met game development sinds 2010. Zij werken met een ervaren team dat steeds op zoek is naar nieuwe uitdagingen. Op GDC stellen ze in avant-première hun nieuwste game Guns, Gore and Cannoli 2 voor op Microsoft Xbox demo units.
  • PreviewLabs
    PreviewLabs ontwikkelt prototypes voor games en andere projecten aan de hand van game development technologie. In San Francisco tonen ze hun samenwerking met HoloLens aan potentiêle klanten.

Belgen die aanwezig zijn op GDC

• Bob De Schutter
    Bob De Schutter is een professor in Toegepaste Game Design aan de Universiteit van Miami en maker van Brukel Game. Hij geeft ook een lezing op GDC over VR games voor een ouder publiek.
  • Guillaume Bouckaert
    Guillaume Bouckaert is een onafhankelijke indie game-ontwikkelaar en maker van platformgame sU-thegame.

Belgische bedrijven die een stand hebben op GDC

• Big Bad Wolf
    Big Bad Wolf biedt digitale en audiovisuele oplossingen. Hun focus ligt op digitale marketing, digitale innovatie en rijke media content. Erg gekend is de wingsuit VR experience, een simulatie-game waarbij men gewichtloos vliegen kan ervaren via technologie.
  • Fishing Cactus
    Fishing Cactus is de grootste developmentstudio in Wallonië. Met een team van 25 bouwen ze sinds 2009 originele IP games en consoles. Hun meest recente release is Epistory, een avontuurlijke typing-videogame op PC.
  • Helion Cat
    Helion Cat creëert op maat gemaakte, efficiënte games voor communicatie, training en entertainment. TOP MEMO is hun nieuwste pareltje; een brain training programma om het geheugen en cognitieve vaardigheden te verbeteren.
  • Intopix
    Intopix is leverancier van innovatieve beeldcompressietechnologie. Hun technologie is ideaal voor VR/AR/360 applicaties. Hun nieuwste aanbod: TICO, een videocompressie technologie.
  • MoodMe
    MoodMe focust zich op mobiele technologie en meer bepaald op face sensing, face tracking en face recognition. De MoodMe app is hun meest gekende toepassing.
  • Reed
    Reed is momenteel bezig aan het opbouwen van een mobile game, in samenwerking met de Canadese serie ‘Riftworld’.
  • SoftKinetic
    SoftKinetic is de toonaangevende leverancier van 3D vision technologie voor consumenten-elektronica en industriële toepassingen. Gekend van hun Car Infotainment Gesture Control.
  • Dogstudio
    Dogstudio is een creatief digitaal agency. Voor Dragone maakten ze een nieuwe interactieve website.

Voor meer info

Flanders DC, of voluit Flanders District of Creativity, is het unieke aanspreekpunt voor ondernemen in de creatieve sector. We zijn het resultaat van een fusie tussen Flanders DC, Design Vlaanderen en Flanders Fashion Institute. Als VZW zijn we voor die creatieve sector de 'front office' van het Agentschap voor Innoveren en Ondernemen. We ondersteunen creatieve ondernemers bij de start, groei of professionele uitbouw van hun onderneming. Zo zorgen we voor meer Return on Creativity.

FLEGA

FLEGA is de officiële Vlaamse Games Association. Zij ondersteunen de Vlaamse game-industrie als geheel. FLEGA groepeert alle Vlaamse individuen en bedrijven die actief zijn in of verbonden zijn aan de Vlaamse game-industrie, zoals bijvoorbeeld ontwikkelaars, service providers, onderwijsinstellingen, freelancers, onderzoekers… Bij FLEGA kan je als lid ook terecht voor advies. Bovendien moedigt FLEGA de sector aan om informatie en kennis te delen. Maar het belangrijkste wat FLEGA doet, is de sector verdedigen in de communicatie met de overheid, non-gaming bedrijven, internationale organisaties... .

Flanders Investment and Trade

Flanders Investment and Trade (FIT) is het aanspreekpunt voor internationaal ondernemen in Vlaanderen. Zij ondersteunen Vlaamse bedrijven bij de internationalisering van hun activiteiten en helpen hen exporteren door advies en begeleiding op maat. Via het organiseren van acties en events, het toekennen van subsidies en aanbieden van individuele begeleiding, stimuleren zij Vlaamse bedrijven om een internationaal netwerk uit te bouwen. Buitenlandse bedrijven begeleiden zij bij hun investeringsprojecten in Vlaanderen. Door buitenlandse kopers in contact te brengen met Vlaamse producten en diensten en door hen te begeleiden bij hun investeringsprojecten in Vlaanderen, legt FIT internationale linken in Vlaanderen.

WALGA

WALGA is de officiële Waalse Games Association voor Wallonië en de Waalse partner van FLEGA. Zij promoten proactief de gamingindustrie van Wallonië en verbinden professionals en studenten in een actief netwerk door het organiseren van events en meetings. WALGA vertegenwoordigt haar leden bij overheden, industrieën en internationale organisaties, in samenwerking met FLEGA, en motiveert hen om informatie en kennis rond de gamingindustrie te delen, zowel nationaal als internationaal.

AWEX

AWEX is het Waals Agentschap voor Export en Buitenlandse Investeringen. Zij zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling en ondersteuning van de internationale economische relaties van Wallonië. Zij doen dit door het promoten en ondersteunen van de Waalse export, en door het aantrekken van buitenlandse investeringen in Wallonië.