Vlaamse gaming delegatie trekt naar GDC in San Francisco
De gamingindustrie is al geruime tijd aan een opmars bezig. Ook in ons land duiken er steeds meer professionele gamingbedrijven en -studio's op. Wil je op de kaart staan in de gamingwereld, dan zijn er enkele events die je niet mag missen. GDC (Game Developers Conference), de grootste bijeenkomst voor game-ontwikkelaars wereldwijd, in San Francisco is daar een van. Dit jaar gaat de conferentie door van 19 tot 23 maart. Onder leiding van Vlaams minister van Cultuur, Media, Jeugd en Brussel Sven Gatz trekt ook een Vlaamse delegatie met Flanders DC, FLEGA (Flemish Games Association) en een 30-tal Belgische gaming developers erheen.
GDC bestaat niet enkel uit een expo gedeelte, maar vooral uit een inspirerende conferentie en is dé uitgelezen kans om te netwerken onder developers en je product te pitchen aan publishers en investeerders.
DE BELGEN OP GDC?
Op zondag 18 maart krijgen de Vlaamse developers de kans om hun game aan de man te brengen tijdens een pre-mixer onder het motto 'play a game, get a beer'. 15 studios krijgen de mogelijkheid om hun game te laten spelen door het publiek. In ruil voor hun feedback, krijgen ze een Belgisch pintje cadeau.
De Vlamingen slaan daarvoor de handen in elkaar met de Dutch Game Association. Ze verwachten die avond zo'n 700 bezoekers. Onder hen bevinden zich belangrijke pers- en business contacten alsook publishers en investeerders. Volgende Belgen zullen deelnemen aan de pre-mixer genaamd 'Dutch Courage x Belgian Beers': Bazookas, Cybernetic Walrus, Once Storytelling, Alumni van DAE en DAE studio’s.
Bovendien zal Dirk Van Welden, de man achter I-illusions, de pioneer in VR gaming en ontwikkelaar van de meest gedownloade VR game: Space Pirate Trainer, een talk geven tijdens de conferentie.
"Wij geloven in het groeipotentieel en de aanwezige creativiteit van de gamingindustrie in Vlaanderen. We zetten daarom graag in op deze sector via Flanders DC, samen met FLEGA, om de game-ontwikkelaars te helpen hun internationale carrière uit te breiden.” zegt Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport.
“We investeren één miljoen euro extra in het Gamefonds om onze gaming sector te versterken”, voegt Sven Gatz daar aan toe. ”Met mijn aanwezigheid in San Francisco wil ik onze gamingindustrie een stevige duw in de rug geven om mee te surfen op de nieuwste internationale ontwikkelingen.”
WAAROM JE MAAR BETER OP DE HOOGTE BLIJFT VAN DE BELGISCHE GAMING SCENE?
Gaming brengt niet alleen digitale vormen van ontspanning zoals Flotsam van Pajama Llama Games maar bouwt ook mee aan het onderwijs van de toekomst zoals bijvoorbeeld met het leerplatform Bingel van Bazookas.
DAE. Deze afdeling 'Digital Arts & Entertainment' aan de Howest (Hogeschool West-Vlaanderen) werd uitgeroepen tot de beste gaming school ter wereld en stimuleert haar alumni om hun eigen studio op te starten in Vlaanderen. Ze organiseren op GDC een avond voor hun alumni, die momenteel hoge toppen scheren bij verschillende grote gaming bedrijven wereldwijd.
Bob De Schutter, Vlaams professor in Toegepaste Game Design aan de Universiteit van Miami ,die het gedrag van senioren bij het gebruik van VR (Virtual Reality) bestudeert, werkt momenteel aan een eigen game voor senioren om cognitieve veroudering tegen te gaan.
Benieuwd naar meer gaming toepassingen in ons dagelijks leven? Geïnteresseerd in een interview met een van de Vlaamse studio's? Meer weten over onze missie naar GDC of de Vlaamse gamingindustrie? Neem dan contact op via:
Nathalie De Schepper - PR & Communication Manager Flanders DC
nathalie.deschepper@flandersdc.be
GSM: +32 498 45 65 71
Eva Vanhengel - Woordvoerder minister Sven Gatz
eva.vanhengel@vlaanderen.be
GSM: +32 476 51 21 07