Eenideeperdag start maandag

Derde editie van de grootste ideeënwedstrijd van het land

Friday, May 9, 2014 — Maandag 12 mei start de derde editie van de ideeënwedstrijd Eenideeperdag. Flanders DC vestigt met deze wedstrijd de aandacht op het belang van innovatie en creativiteit voor onze economie. Flanders DC geeft de Vlaming een duidelijke uitdaging: maak elke dag even tijd voor creativiteit.

Twee jaar geleden organiseerde Flanders DC, de Vlaamse organisatie voor ondernemingscreativiteit, voor het eerst de wedstrijd Eenideeperdag. Sara Coene won die editie met haar idee om elke 18-jarige een BTW-nummer te geven. Frank Verheijden, ook een finalist, stelde toen een uitleendienst voor buggy's voor (te vergelijken met de stedelijke uitleendiensten voor fietsen). Buggybooker is ondertussen een feit en operationeel in Oostende en Leuven. Vorig jaar was de groententuinaanlegger van Kris Peeters het winnende idee.

Tijdens de eerste editie verzamelde Flanders DC 4300 ideeën, de tweede leverde 9000 ideeën op. Nu hebben al 3868 mensen zich aangemeld voor de derde editie die maandag van start gaat. Uitgangspunt van de wedstrijd is dat creativiteit niet uit de lucht komt vallen. Vernieuwende ideeën evenmin. Creativiteit is een kwestie van veel en volgehouden inspanningen. Vandaar de oproep: maak elke dag even tijd voor creativiteit. En deel jouw idee met de wereld.

www.eenideeperdag.be is een webtool gebaseerd op de productiviteitstechniek van Jerry Seinfeld. Deze Amerikaanse comedian legde zichzelf op om elke dag iets te schrijven voor zijn show. Op een maandkalender kruiste hij met een rode stift de dagen aan waarop hij geschreven had. Zo verzamelde hij op zijn kalender een serie kruisjes en was hij gemotiveerd om die ketting niet te doorbreken. Deze techniek werd door Tijs Vrolix van Loop vertaald naar een webapplicatie.

Met www.eenideeperdag.be zetten we iedereen vanaf maandag dagelijks aan het werk. De tool _ die je kan integreren met Facebook en Twitter _ moet deelnemers stimuleren om zo lang mogelijk vol te houden. Hoe meer je probeert, hoe meer kans op een goed idee. Zoals marketinggoeroe Seth Godin al zei: "You can't have good ideas, unless you are willing to generate a lot of bad ones."

Dit jaar is er voor de deelnemers nog een extra motivatie: de Social Challenge, een weekprijs voor het beste idee van de week. Wie een goed idee deelt via social media, maakt kans om weekwinnaar te worden. Want dat is de insteek: als je een idee deelt, kan het door de feedback van anderen uitgroeien tot een nog beter idee.

Eenideeperdag loopt een hele maand. Op 12 juni wordt de eindwinnaar bekend. Dan komt weer een prestigieuze en diverse jury bijeen (met ondermeer Karel Van Eetvelt van Unizo, Pascal Cools van Flanders DC, fotografe Kaat Pype en designer Stefan Schöning). De eindwinnaar krijgt een ticket voor het Creativity World Forum, de andere finalisten wacht een boekenpakket.