Finale Plankgas beslecht

Monday, May 13, 2013 — Antwerpen, 13 mei 2013
Vandaag ging in Antwerpen de finale door van Plankgas, de ondernemingsplanwedstrijd voor jongeren van de derde en vierde graad secundair onderwijs. Winnaar werd het team van het 6e Handel van de school Visitatie in Mariakerke met HandyCare, een plan voor een opleidingscentrum voor anders-validen. Een team van het 6e Handel van het Sint-Jan Berchmanscollege in Avelgem won de creativiteitsprijs voor hun voorstelling van DiaLounge, een restaurant voor diabetici. Ze kregen de prijs uit handen van Karel Tobback, kabinetschef van Minister-President Peeters.

Deze namiddag is de tweede editie van Plankgas beslecht in een spannende finale in de Antwerpse kantoren van BNP Paribas Fortis.

Plankgas is een initiatief van Agentschap Ondernemen en kadert in de campagne van Vlaanderen in Actie. Het aanscherpen van ondernemingszin bij jongeren is een van de beleidsprioriteiten van de Vlaamse regering. De ondernemingsplanwedstrijd wordt georganiseerd door Flanders DC, Unizo Stichting Onderwijs&Ondernemen en de Dienst Beroepsopleiding. Meer dan 900 scholieren schreven zich in, goed voor 272 ondernemingsplannen.

Winnaar werd het team van Saïd Benabbou, Julie De Brauwer, Nigel Buisset, Karim Choaïbi, Attie Claerman en Génelle Bodenghien. Deze scholieren van het 6e Handel (Visitatie in Mariakerke) stelden HandyCare voor, een opleidingscentrum voor anders-validen.

De jury bestond uit An Quaethoven (Agentschap Ondernemen), Ann Van Limbergen (Unizo), Pascal Cools (Flanders DC), Luc Van den Cruijce (Precipio), Raymond van Herreweghe (BNP Paribas Fortis) en Paul Schram (DBO).

De jury loofde het het goede uitgewerkte ondernemingsplan van HandyCare, de boeiende presentatie en het inlevingsvermogen. Drie leden van het team hadden zich een dag lang in een rolstoel verplaatst en dat was meteen een leerrijke en confronterende kennismaking met de wereld van rolstoelgebruikers.

DiaLounge van Sander Defoort, Flore Coeman, Emile Vryghem en Sara Maes (Sint-Jan Berchmanscollege Avelgem) wonnen de Creativiteitsprijs voor hun originele voorstelling van hun ondernemingsplan. Ze brachten hun plan in de vorm van het TV-programma Ook Getest op Mensen.