Persinfo: De 12 Henry van de Velde Gold Award winnaars zijn gekend (Embargo tot 5/02, 17u).

Mis de online uitreiking van de Henry van de Velde Awards 2021 op 5 februari om 16u niet!

Elk jaar zetten de Henry van de Velde Awards Belgische projecten, producten en diensten in de kijker die de meerwaarde van design van zijn meest gevarieerde kant laten zien. Wie krijgt de Lifetime Achievement Award? Wie is het Young Talent? Wie kaapt de Company Award weg; welk project krijg de Ecodesign by OVAM Award en wie stemde het publiek tot Public Award winnaar? Deze en de 7 andere Gold Award winnaars van elke categorie worden op 5 februari om 16u tijdens de online Henry van de Velde Awards 2021 uitreiking bekendgemaakt. Hieronder alvast het overzicht.


De Henry van de Velde Awards benadrukken al meer dan een kwarteeuw de belangrijke maatschappelijke rol van de designers en hun opdrachtgevers. De Awards tonen aan dat design vandaag in elke vezel van het dagelijks leven verweven zit en ze bekronen het werk van creatieve ondernemers die vanuit design een positieve impact hebben op onze samenleving en economie.

De Henry van de Velde Awards tellen heel wat winnaars. In november maakte Flanders DC reeds de 17 winnaars bekend die de jury weerhield uit de 198 inzendingen. De jury selecteert nu per categorie 1 Gold Award winnaar samen met de Lifetime Achievement, de Company, Young Talent en de Ecodesign by OVAM Award. Het publiek beslist ook mee en kon één van de 17 winnaars stemmen naar de Public Award. Hieronder een overzicht van alle 12 Gold Award winnaars.

Dit zijn de 12 Gold Award winnaars

1. Lifetime Achievement Gold Award: Ann Demeulemeester

De Lifetime Achievement Award is dé erkenning van een ontwerper die een economische, maatschappelijke en/of culturele impact heeft en daardoor de internationale uitstraling van Vlaams design mee uitdraagt. Dit jaar bekroont de jury Ann Demeulemeester, een ontwerpster die, ongeacht de vorm, materiaal of functie van een object er telkens in slaagt om het tot zijn essentie terug te brengen en daarmee de grenzen van ontwerpen keer op keer verlegt.

"Creëren is onze bestaansreden. Of het nu om kleding gaat, meubelen of borden – altijd is er de neiging om datgene wat we om ons heen hebben, zelf te ontwerpen. Daaruit is al ons werk ontstaan. Ik hou van het gevoel om in alle stilte met niets dan mijn handen iets te kunnen scheppen. De eenzaamheid die daarmee gepaard gaat werkt bevrijdend." ​ - Ann Demeulemeester

Vanaf de jaren '80 bouwt Ann Demeulemeester met haar partner Patrick Robyn haar modelabel wereldwijd uit tot marktleider. In een sector waarin marktgedreven denken troef is, vallen haar visie en aanpak meteen op: mode als een wandelende kunstvorm. Nadat ze in 2014 de creatieve controle van het modemerk uit handen gaven, gingen Ann en Patrick met dezelfde visie de confrontatie aan met nieuwe kunstvormen en materialen zoals porselein en kristal. Met haar zin voor perfectie bracht ze bij de Belgische fabrikant Serax een paar collecties tafelservies uit, één picturaal en een andere sculpturaal. Naast keramiek omvatten ze ook glazen, bestek en een reeks lampen. Net als bij de modecollecties zijn deze collecties het resultaat van een naadloze synergie tussen industrie en handwerk.

2. Company Gold Award: Novy

"Als nichespeler tussen globale concurrenten zijn wij veroordeeld om te blijven vernieuwen. Novy is compromisloos op dat vlak: we streven naar kwaliteit, duurzame groei met respect voor onze waarden." - Carlos Wanzeele, CEO Novy

Als Belgische marktleider in dampkappen en kookplaten vierde Novy in 2019 het eeuwfeest van zijn merknaam. Het succesverhaal van Novy is grotendeels te danken aan de manier waarop innovatie, kwaliteit, duurzaamheid en design strategisch in het bedrijf verweven zijn. Ondanks de internationale groei vindt de productie nog steeds plaats in België en worden ook alle andere facetten -van productontwikkeling tot dienst na verkoop- in eigen beheer gehouden. Ook in corona tijd stond het bedrijf niet stil. Dit jaar brengt Novy maar liefst vijf nieuwe producten op de markt, waaronder één concept dat grensverleggend zal zijn binnen het nieuwe wonen.

3. Young Talent Gold Award: Bureau BoschBerg

"Sommige ontwerpers hebben hun stijl en gaan die toepassen op verschillende contexten. Wij gaan opdracht per opdracht kijken wat er klopt. Onze sterkte is dat wij een langdurige relatie ontwikkelen met onze opdrachtgevers en niet zomaar een logo opleveren en dan weer gaan." - Laura Bergans, Bureau BoschBerg

Als jong grafisch ontwerpbureau verzorgt Bureau BoschBerg heel wat projecten voor de culturele sector. De indrukwekkende lijst aan opdrachtgevers zoals STAM Gent, het TheaterFestival, MA Festival, deSingel, Opera Ballet Vlaanderen en Z33 getuigt van een opvallend duurzame samenwerking met hun klanten. De permanente dialoog die er aan de basis van ligt gaat verschillen niet uit de weg: ​ Sang Woo K. Vandenbosch die meticuleus bij het grid of basisraster zweert, terwijl Laura Bergans het liefst off-grid werkt. Hun uiterst divers oeuvre is fris, eenvoudig, open, opvallend en direct.

4. Ecodesign by OVAM Gold Award: Facadeclick

"Wij houden nauwlettend in de gaten of elke stap die we zetten binnen ons bedrijf past binnen het circulaire economie gedachtengoed en we kiezen onze partners ook vanuit die insteek." - Patrick Vandenbempt

Met hun innovatieve bouwsysteem Facadeclick slaan vader en zoon Vandenbempt twee vliegen in één klap: ze omzeilen het probleem van de steeds moeilijker te vinden metselaars, én ze schrijven zich in de circulaire economie in. Met Facadeclick ontwikkelden Patrick en Jasper een tussenstuk met een schuifklikverbinding dat bakstenen aan elkaar vastklikt. Dankzij de innovatieve verbindingsstukken laat Facadeclick toe te bouwen met veel minder water en de CO2-uitstoot sterk te reduceren. Daarnaast kan al het materiaal op het einde van de rit makkelijk terug gedemonteerd en hergebruikt worden.

5. Public Gold Award : Ellio Elite

Het publiek kon via een online stemming hun favoriet voor de Public Award kiezen. De Ellio Elite kreeg nipt het meeste stemmen. De Ellio Elite, ontworpen door IntuEdrive Design Team i.s.m. Achilles Design is een speed pedelec van Belgische makelij die zich onderscheidt door een intuïtieve rijervaring, een duurzame en onderhoudsvriendelijke constructie en een grote batterijcapaciteit. De e-bike wordt tevens lokaal gemaakt.

6. Business Innovation Gold Award: Aloxy Pulse

Aloxy Pulse, een revolutionaire draadloze sensor die de stand van kleppen en kranen in petrochemische installaties vanop afstand monitort. Aloxy Pulse is ontworpen door Studio Dott voor Aloxy.

7. Climate Challenge Gold Award: BC materials

BC materials heeft de voorbije jaren een consequente en circulaire designpraktijk opgezet in duurzame (bouw)materialen. Voor het ecologisch assortiment leemtoepassingen worden afvalstoffen van bouwterreinen hergebruikt.

8. Consumer Gold Award: Nobi

Nobi is een slimme lamp die zorgpersoneel ontlast door een aantal taken van hen over te nemen zoals valdetectie en patroonherkenning. Nobi is ontworpen door Studio Dos Santos voor Nobi.

9. Crafts by Bokrijk Gold Award: Strijkinstrumenten uit Vlas

Strijkinstrumenten uit Vlas zijn gemaakt door een eeuwenoude ambacht (vioolbouw) te combineren met hoogtechnologische materialen (vlasvezel) en productietechnieken. Ze werden ontworpen door Tim Duerinck, i.s.m. KASK & Conservatorium van HOGENT en Howest, UGent en FWO.

10. Digital Product Gold Award: Slim naar Antwerpen

Slim naar Antwerpen is een campagne gelanceerd door Leap Forward voor Stad Antwerpen met de bijbehorende app die de mobiliteitspuzzel van de Antwerpse burger wil vergemakkelijken.

11. Graphic & Communication Gold Award: Grafische campagne Horst Arts and Music Festival

De grafische campagne van Ronny & Johny voor Horst Arts and Music Festival krijgt de Gold Award in deze categorie. De duurzaamheid van het project toont zich echter niet alleen in de productie maar ook in de dienstverlening van het grafisch ontwerpbureau. De identiteit wordt gebruikt als een ‘social tool’ om zoveel mogelijk mensen bij het project te betrekken. 

12. Habitat Gold Award: Caméléon

Het modulair interieurtextiel Caméléon die Les Monseigneurs in samenwerking met Verilin ontwikkelde ontvangen een Gold Award. Elk tapijt is modulair en kan zowel als tapijt, paravent of wandtapijt gebruikt worden.

Online Expo en Catalogus

De Henry van de Velde Awards 2021 expo is vanaf 5 februari 17u digitaal te ontdekken via www.henryvandevelde.be. De bezoeker krijgt een overzicht van alle winnaars en Gold Award winnaars. Speciaal voor deze online experience voorzag illustratrice Lenah de Wit elke Gold Award winnaar van een unieke illustratie.

De catalogus van de tentoonstelling is online te koop aan 10,- Euro (incl. verzendkosten) via www.henryvandevelde.be

De fysieke expo gaat, omwille van een recente brand in BOZAR op een later tijdstip van start. Meer info volgt.

Over de Henry van de Velde Awards

De Henry van de Velde Awards worden jaarlijks door Flanders DC uitgereikt en betekenen al sinds 1994 een vaste waarde in het designlandschap. Dit jaar worden de awards mogelijk gemaakt dankzij de steun van onze partners: Vlaams Agentschap voor Innovatie & Ondernemen (VLAIO), BOZAR, Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM), Bokrijk, en vanaf dit jaar ook Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), en Z33 - Huis voor actuele kunst, design en architectuur.

Uitgebreide informatie over de awards, de winnaars en de juryleden via https://www.henryvandevelde.be/

Voor meer info

Beelden

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Flanders DC

Flanders DC is het Vlaamse design- en modecentrum en werkt aan sterk toekomstgericht ondernemerschap in de design- en modesector. 

Contact

Nationalestraat 28 - 2000 Antwerpen

+32 3 746 09 46

[email protected]

www.flandersdc.be